HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015
AGENDA Elbiler – er der noget alternativt? Hvad siger danskerne? Hvad siger bilindustrien Hvordan ser elbiløkonomien ud - et eksempel
Dansk Elbil Alliance Interesseorganisation som samler de centrale aktører i og omkring elbilbranchen med henblik på i fællesskab at fremme en effektiv, konkret og bæredygtig udrulning af eldrevne køretøjer i Danmark Vores mål er, at elbiler og opladningshybrider i 2020 udgør 10% af nybilsalget Stiftet i november 2009 i regi af Dansk Energi Blandt medlemmerne er:
Der er ikke noget alternativt Vejtransporten skal elektrificeres EU’s 2050-mål: CO2-udledningen skal reduceres med 80-95% ift EU’s 2030-mål for non-ETS: CO2 udledningen skal reduceres med 30% ift DK forventes krav om 35-40% reduktion Reelt indebærer det, at vejtransporten baseres på VE Personbilerne sandsynligvis fortrinsvis el-drevne
Det betyder VE i tanken
Hvad mener danskerne om elbiler?
En typisk elbil kan køre km inden den igen skal lades op - en ny opladning kan gøres på ca. 30 minutter. Hvilken betydning har elbilens begrænsede rækkevidde for din husstand? Sæt kryds ved det udsagn du er mest enig i. Elbiler passer til de fleste: 2 ud af 3 vurderer at de vil kunne bruge en elbil Ved ikke Jeg kan sagtens bruge en elbil i min husstand, den begrænsede rækkevidde er ikke et problem Jeg kan bruge en elbil i min husstand som bil nummer 2, hvis vi skal have to biler Jeg kan ikke bruge en elbil i min husstand før end rækkevidden øges markant
Men kun 1 af 7 danskere vil købe en elbil Dog langt flere blandt de unge i hovedstaden Hvor sandsynligt er det, at du vil vælge en elbil næste gang du skal have ny bil?
Hvad skulle der til før at du ville overveje at købe en elbil? Pris og rækkevidde er primære barrierer Ved ikke Andet; venligst noter At elbilerne må køre i busbanerne Gratis parkering for elbiler Mere information om hvordan elbiler virker Teknikken skal være mere moden Mulighed for at oplade elbilen på mit arbejde Flere ladestandere Elbiler skal være billigere end benzin- og dieselbiler De skal kunne køre længere på en opladning
50 % af pendlere med længere end 5 km til arbejde vil overveje at skifte til elbil, hvis den samlet set er billigst Elbiler er typisk dyrere at købe end benzin- og dieselbiler, men til gengæld billigere at køre i. 100 km i en elbil koster ca. 35 kr. mod ca. 100 kr. i en benzinbil. Ville du overveje at skifte til en elbil, hvis det samlet set var billigst at køre elbil?
Hvor meget kender du til elbiler? 3. væsentlige barrierer Danskerne kender meget lidt til elbiler Ved ikke Kender meget til elbiler Kender rimelig meget til elbiler Kender lidt til elbiler Har hørt om, men kender kun begrebet elbiler Har aldrig hørt om elbiler
Teknologiudviklingen og bilindustrien
Hvilke grønne løsninger er der?
Bilindustrien satser på elektrificering
Begyndende gennembrud for elbiler Globalt mere end 1 mio. elbiler og årlig fordobling
Expected battery innovations Figure: Bruce et al., Nature Materials, 2011, 11, 19– years Lower prices cycles 25+ years life Higher density Higher charge rates 25-50C 5-10 years First new chemistries competitive
Volume drives dramatic battery price decline 17 Price decreases in spite of material costs Tesla pushing market to 150 $/kWhLi-ion volume triples every 10 years Near futureHistoric
Elbiløkonomi for flådeejere
Eksempel på et flådetilbud Totalomkostning ved ejerskab i 36 mdr. og km/år (ekskl. moms), RV=60% Beregning tager udgangspunkt i en Renault Zoe på kr. og en Clio på kr. Kr./mdr.Renault ZoeRenault Clio Værditab pr. mdr Rente Forsikring283 Ejerafgift0148 Service Dæk120 El/Benzin I alt Kr. pr. km2,62,5
Eksempel på et flådetilbud Renault ZoeRenault Clio Værditab pr. md Rente Forsikring283 Ejerafgift0148 Service Dæk120 El/Benzin I alt Kr. pr. km3,42,5 Totalomkostning ved ejerskab i 36 mdr. og km/år (ekskl. moms), RV=30% Beregning tager udgangspunkt i en Renault Zoe på kr. og en Clio på kr.
Sammenfatning Der er ikke reelt noget alternativ til elbiler ift. at blive uafhængige af olien og nedbringe forureningen fra privatbilismen. Pris og rækkeviddeangst er fortsat de primære barrierer for gennembruddet. Men også manglende kendskab. De unge er mere omstillingsparate. Globalt begyndende gennembrud Ift. teknologiudviklingen sker der mere end man tror. Batteriudviklingen udvikler sig med rivende hast Bilindustrien satser på elektrificering. Mere opladningshybrider og elbiler end hybridbiler nu end man gjorde tidligere. Elbiløkonomien afhænger af mange faktorer. Ca. 2,5 kr/km hvis RV=60% efter 3 år. Ca. 3,4 kr/km hvis RV=30% efter 3 år. Fortsat behov for gode rammevilkår.
Lærke Flader Branchechef Tak for ordet!
Hvilke virkemidler skal til? Fortsat nul-lav beskatning af elbiler (eller teknologitilskud) Lav elafgift Halvering af firmabilbeskatningen for elbiler Håndværkerfradrag for opsætning af private ladestandere Gratis parkering Lokal forankring og lokale incitamenter som skaber synlighed Strategisk partnerskaber som skaber vidensdeling Mere helhedstænkning i dansk politik