HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Advertisements

Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
RESUME Køretøjer og brændsel
Beregn de totale omkostninger
Digitalt tv til Nødebo Nødebo Kro, 1. april 2009.
Vedvarende energi til husstande
Større mejetærsker eller tørring!
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
Klima og bæredygtighed
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Energibesparelser i offentlige bygninger
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Ringkøbing-Skjern Kommune skal være 100 % selvforsynende med vedvarende energi i år 2020.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Velkommen til Roskilde Universitet.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Mobility on Demand Environmentally responsible, cost efficient and brand building mobility.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Better Place Denmark May 6th, 2009 CEO Jens Winther Moberg.
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Udledninger og råderum
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Kan man erstatte desinfektionsmidler med rent vand? Ja - med Viima!
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Jonas Mortensen Tlf Agenda: Deltagelse i elbilpartnerskab Tilskud til indkøb af elbiler Få viden om elbiler Vejledning fra Copenhagen Electric.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Danske Regioners Generalforsamling 25.Marts, 2010, Herning KongresCenter. Jan Leschly.
150m høje Havvindmøller i St. Røttinge, Næstved kommune 1.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Elbiler i fleksible flåder Status for udviklingen.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
BILFLÅDESTYRING. Ret sidefod i diasmaster Aftalen gælder for: Person biler Varevogne indtil 3500kg Minibusser, 9 personers Handicap busser Kommuneleasing.
Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
Seminar om regeringens oplæg til energistrategi Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Indledning til seminar den
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
Energipolitik – vækst og klima
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Reykjavik den 27. september 2016
Klimaneutral landbrugsproduktion og fødevarerpræferencer i 2050
Responsible Energy 2016 John Nordbo WWF Verdensnaturfonden 1.
Bilbranchens generalforsamling 2009
Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Elbilers totalomkostninger (TCO)
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Klar til smart vækst / GATE21
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015

AGENDA  Elbiler – er der noget alternativt?  Hvad siger danskerne?  Hvad siger bilindustrien  Hvordan ser elbiløkonomien ud - et eksempel

Dansk Elbil Alliance  Interesseorganisation som samler de centrale aktører i og omkring elbilbranchen med henblik på i fællesskab at fremme en effektiv, konkret og bæredygtig udrulning af eldrevne køretøjer i Danmark  Vores mål er, at elbiler og opladningshybrider i 2020 udgør 10% af nybilsalget  Stiftet i november 2009 i regi af Dansk Energi  Blandt medlemmerne er:

Der er ikke noget alternativt Vejtransporten skal elektrificeres  EU’s 2050-mål: CO2-udledningen skal reduceres med 80-95% ift  EU’s 2030-mål for non-ETS: CO2 udledningen skal reduceres med 30% ift DK forventes krav om 35-40% reduktion  Reelt indebærer det, at vejtransporten baseres på VE  Personbilerne sandsynligvis fortrinsvis el-drevne

Det betyder VE i tanken

Hvad mener danskerne om elbiler?

En typisk elbil kan køre km inden den igen skal lades op - en ny opladning kan gøres på ca. 30 minutter. Hvilken betydning har elbilens begrænsede rækkevidde for din husstand? Sæt kryds ved det udsagn du er mest enig i. Elbiler passer til de fleste: 2 ud af 3 vurderer at de vil kunne bruge en elbil Ved ikke Jeg kan sagtens bruge en elbil i min husstand, den begrænsede rækkevidde er ikke et problem Jeg kan bruge en elbil i min husstand som bil nummer 2, hvis vi skal have to biler Jeg kan ikke bruge en elbil i min husstand før end rækkevidden øges markant

Men kun 1 af 7 danskere vil købe en elbil Dog langt flere blandt de unge i hovedstaden Hvor sandsynligt er det, at du vil vælge en elbil næste gang du skal have ny bil?

Hvad skulle der til før at du ville overveje at købe en elbil? Pris og rækkevidde er primære barrierer Ved ikke Andet; venligst noter At elbilerne må køre i busbanerne Gratis parkering for elbiler Mere information om hvordan elbiler virker Teknikken skal være mere moden Mulighed for at oplade elbilen på mit arbejde Flere ladestandere Elbiler skal være billigere end benzin- og dieselbiler De skal kunne køre længere på en opladning

50 % af pendlere med længere end 5 km til arbejde vil overveje at skifte til elbil, hvis den samlet set er billigst Elbiler er typisk dyrere at købe end benzin- og dieselbiler, men til gengæld billigere at køre i. 100 km i en elbil koster ca. 35 kr. mod ca. 100 kr. i en benzinbil. Ville du overveje at skifte til en elbil, hvis det samlet set var billigst at køre elbil?

Hvor meget kender du til elbiler? 3. væsentlige barrierer Danskerne kender meget lidt til elbiler Ved ikke Kender meget til elbiler Kender rimelig meget til elbiler Kender lidt til elbiler Har hørt om, men kender kun begrebet elbiler Har aldrig hørt om elbiler

Teknologiudviklingen og bilindustrien

Hvilke grønne løsninger er der?

Bilindustrien satser på elektrificering

Begyndende gennembrud for elbiler Globalt mere end 1 mio. elbiler og årlig fordobling

Expected battery innovations Figure: Bruce et al., Nature Materials, 2011, 11, 19– years Lower prices cycles 25+ years life Higher density Higher charge rates 25-50C 5-10 years First new chemistries competitive

Volume drives dramatic battery price decline 17 Price decreases in spite of material costs Tesla pushing market to 150 $/kWhLi-ion volume triples every 10 years Near futureHistoric

Elbiløkonomi for flådeejere

Eksempel på et flådetilbud Totalomkostning ved ejerskab i 36 mdr. og km/år (ekskl. moms), RV=60% Beregning tager udgangspunkt i en Renault Zoe på kr. og en Clio på kr. Kr./mdr.Renault ZoeRenault Clio Værditab pr. mdr Rente Forsikring283 Ejerafgift0148 Service Dæk120 El/Benzin I alt Kr. pr. km2,62,5

Eksempel på et flådetilbud Renault ZoeRenault Clio Værditab pr. md Rente Forsikring283 Ejerafgift0148 Service Dæk120 El/Benzin I alt Kr. pr. km3,42,5 Totalomkostning ved ejerskab i 36 mdr. og km/år (ekskl. moms), RV=30% Beregning tager udgangspunkt i en Renault Zoe på kr. og en Clio på kr.

Sammenfatning  Der er ikke reelt noget alternativ til elbiler ift. at blive uafhængige af olien og nedbringe forureningen fra privatbilismen.  Pris og rækkeviddeangst er fortsat de primære barrierer for gennembruddet. Men også manglende kendskab.  De unge er mere omstillingsparate.  Globalt begyndende gennembrud  Ift. teknologiudviklingen sker der mere end man tror.  Batteriudviklingen udvikler sig med rivende hast  Bilindustrien satser på elektrificering. Mere opladningshybrider og elbiler end hybridbiler nu end man gjorde tidligere.  Elbiløkonomien afhænger af mange faktorer.  Ca. 2,5 kr/km hvis RV=60% efter 3 år.  Ca. 3,4 kr/km hvis RV=30% efter 3 år. Fortsat behov for gode rammevilkår.

Lærke Flader Branchechef Tak for ordet!

Hvilke virkemidler skal til? Fortsat nul-lav beskatning af elbiler (eller teknologitilskud) Lav elafgift Halvering af firmabilbeskatningen for elbiler Håndværkerfradrag for opsætning af private ladestandere Gratis parkering Lokal forankring og lokale incitamenter som skaber synlighed Strategisk partnerskaber som skaber vidensdeling Mere helhedstænkning i dansk politik