Indberetning til Tilbudsportalen Sociale tilbud Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Advertisements

Handicap & Psykiatri.
Tilbudsportalen Faglig struktur
Det nye Socialtilsyn.
Muligheder og rettigheder
VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Analyse af specialrådgivningen Strategi Oplæg ved Chef for Specialrådgivningen Anne Leth Udvalget for Ældre og Handicappede d. 9. september.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Præsentation af resultaterne fra
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
GTS årsmøde 2016 Lisa Nørrelykke Nissen
Frivilligheden i Vordingborg
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Hel Fritid i Sønderborg Kommune
Din indgang til os Center for Borgerservice
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Hvor meget hjælper familier i dag?
Tro på dig selv - det gør vi
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Myndighed Social - Voksenområdet
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Anbringelser i familiepleje – hvad ved vi om familieplejeanbragte børn og unge? Cisko konference Mie engen den 10. april 2018.
Inklusion i Folkeskolen
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Sund Mund til Byens børn
Socialtilsyn Hovedstaden Oplæg for medlemmer i SL den
Nye forstander på efterskoler 2016
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Det rette tilbud fra første kontakt.
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Skolebestyrelsesmøde
Regionsrådets redegørelse til Det Regionale Udviklingsråd
Danmarks Vejlederforening
Børne- og Familieafdelingen
Undervisnings dag 23. august 2018
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Efterbyggelse.
Nyt Geodata-info Workshop SDFE 9. januar 2018.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Præsentationens transcript:

Indberetning til Tilbudsportalen Sociale tilbud Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015

Kvalitet i indberetningen Vurdering af systemlogik – er indberetningen anvendt som tiltænkt? Faglig vurdering af indhold – afspejler indberetningen tilbuddet retvisende?

Systemlogik – dagens punkter Oprettelse af målgrupper Beskrivelse af målgrupper Oprettelse af indsatser Beskrivelse af ydelser

Oprettelse af målgrupper – det vil jeg gennemgå Hvilken vejledning kan tilbuddet få? Hvilke målgrupper skal tilbuddet vælge? Hvor mange målgrupper skal tilbuddet oprette? Hvordan skal tilbuddet beskrive målgruppen? Et konkret eksempel

Hvilken vejledning kan tilbuddet få? Værktøjskassen på Tilbudsportalen.dk Hjælpetekster i indberetningen Undervisning Lær at oprette målgrupper (den ser vi nu)Lær at oprette målgrupper

Hvilke målgrupper skal tilbuddet vælge? Problemstillinger, som tilbuddet har særlige kompentencer i forhold til Specialiser ved at kombinere målgrupper. Specialiseringen skal afspejles i personale, kompetencer. Det er tilsynskonsulentens vurdering, om kvalifikationen er til stede.

Hvor mange målgrupper skal tilbuddet oprette? Målgrupper kan oprettes enkeltvis eller i kombination. Når man kombinerer to eller flere, betyder det, at alle problemstillinger er til stede samtidigt (specialisering). Målgruppe 1: synsnedsættelse Målgruppe 2: mobilitetsnedsættelse Målgruppe 3: synsnedsættelse + mobilitetsnedsættelse

Et eksempel Æblegrenen modtager børn, der er omsorgssvigtede. Tilbuddet har også kompetencer i forhold til opmærksomhedsforstyrrelse og tilknytningsforstyrrelse. Hvordan kan man oprette Æblegrenens målgrupper?

Æblegrenen Første mulighed: Tilbuddet oprettes med tre selvstændige målgrupper. 1: omsorgssvigt 2: opmærksomhedsforstyrrelse 3: tilknytningsforstyrrelse Det betyder, at Æblegrenen kan modtage et barn/børn, der har én af de nævnte problemstillinger.

Æblegrenen Anden mulighed: Tilbuddet oprettes med een sammensat målgruppe: 1) omsorgssvigt + opmærksomhedsforstyrrelse + tilknytningsforstyrrelse Det betyder, at Æblegrenen kan modtage et barn/børn, der har alle tre problemstillinger på samme tid.

Æblegrenen Tredje mulighed: Tilbuddet oprettes med enkelt-målgrupper og kombinationsmålgrupper: 1) omsorgssvigt 2) opmærksomhedsforstyrrelse 3) tilknytningsforstyrrelse 4) omsorgssvigt + opmærksomhedsforstyrrelse + tilknytningsforstyrrelse 5) omsorgssvigt + opmærksomhedsforstyrrelse 6) omsorgssvigt + tilknytningsforstyrrelse 7) opmærksomhedsforstyrrelse + tilknytningsforstyrrelse Det betyder, at Æblegrenen har ydelser, der er særligt målrettet både enkelt-målgrupper og kombinations-målgrupper.

Sådan ser det ud i indberetningen

Eksempel: Bjergbo, oprettede målgrupper – hvem er deres målgruppe?

Beskrivelse af målgruppen

Hvordan skal tilbuddet beskrive målgruppen? JA TAK Fritekst, der supplerer de strukturerede målgrupper. Mere differentieret målgruppe, fx typer af spiseforstyrrelser. Egne ord – gængse ord. NEJ TAK Oplysninger der hører til andre steder i indberetningen, fx værdier, metoder, faglig tilgang, afdelinger, indsatser, takster, beliggenhed, fysiske rammer osv.

Et eksempel: Bjergbo Beskrivelse af målgruppen Vi læser og vurderer.

Eksempler i indberetningen

Et eksempel på oprettelse af målgrupper - hvad skal man vælge ADHD tidligt skadet autisme infantil autisme

Oprettelse af indsatser Lær at oprette indsatser (så er der film igen)Lær at oprette indsatser

Oprettelse af indsatser Indsats = en eller flere ydelser, der leveres samlet til en borger Når du opretter en indsats, skal du vælge de ydelser, der leveres samtidigt, fx midlertidigt ophold/anbringelse og socialpædagogisk behandling

Et eksempel: Bjergbo Leveres disse samlet?

Beskrivelse af ydelser Valgfrit fritekstfelt. Udfyldes ved behov for uddybning af en ydelse – dog obs. ikke overlap med faglig tilgang eller metode.

Tilknytning af målgrupper til indsats

Fokusområder for kvalitetssikring - systemlogik Målgrupper – er systemlogikken fulgt ? Overensstemmelse mellem oprettede målgrupper og fritekst? Samarbejdsrelationer – for mange? Indsatser - er systemlogikken fulgt? Er alle målgrupper anvendt i indsatser? Metode og faglig tilgang – er alle anvendt i indsatser? Hvis ’anden metode’ valgt – er der beskrivelser? Er der ophold i botilbud, beskyttet beskæftigelsesydelse i § 103 tilbud, aktivitets- og samværsydelse i §104, min. én indsats med socialpædagogisk behandling i botilbud for børn og unge, min. én indsats med socialpædagogisk støtte i botilbud for voksne? Er der én hovedadresse, og er alle leveringsadresser brugt? Er der sammenhæng mellem pladser og pladstyper (fx heraf skærmede pladser osv). Fysiske forhold – overlap? Aktiviteter og spiseforhold – overlap? Værdigrundlag og målsætning – overlap? Hver ting på sin plads.

Hvor kan jeg få hjælp og vejledning?

Indberetning til Tilbudsportalen Plejefamilier Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015

Kvalitet i indberetningen Vurdering af systemlogik – er indberetningen anvendt som tiltænkt? Faglig vurdering af indhold – afspejler indberetningen familien retvisende?

Systemlogik – dagens punkter Oprettelse af målgrupper Beskrivelse af målgrupper Oprettelse af indsatser Beskrivelser af ydelser

Oprettelse af målgrupper – det vil jeg gennemgå Hvilken vejledning kan jeg få? Målgrupper for familiepleje – omsorgssvigt eller? Hvornår vælge mere specifikt? Hvor mange målgrupper skal jeg oprette? Hvordan skal jeg beskrive målgrupper

Hvilken vejledning kan jeg få? Værktøjskassen på Tilbudsportalen.dk Hjælpetekster i indberetningen Lær at oprette målgrupper (vi ser den nu)Lær at oprette målgrupper

Målgrupper for familiepleje Omsorgssvigt Specialiser, hvis familien har særlige kompetencer i forhold til en bestemt målgruppe, fx udviklingshæmning, opmærksomhedsforstyrrelse. Særlige kompetencer er fx uddannelse, kurser, erfaring. Det er tilsynskonsulentens vurdering, om kvalifikationen er til stede.

Hvor mange målgrupper skal jeg oprette? Målgrupper kan oprettes enkeltvis eller i kombination. Når man kombinerer to eller flere, betyder det, at alle problemstillinger er til stede samtidigt. Målgruppe 1: synsnedsættelse Målgruppe 2: mobilitetsnedsættelse Målgruppe 3: synsnedsættelse + mobilitetsnedsættelse

Et eksempel Familien Jensen modtager børn, der er omsorgssvigtede. Familien har også målgruppen opmærksomhedsforstyrrelse og tilknytningsforstyrrelse. Hvordan kan man oprette familiens målgrupper?

Familien Jensen Første mulighed: Familien oprettes med tre selvstændige målgrupper. 1: omsorgssvigt 2: opmærksomhedsforstyrrelse 3: tilknytningsforstyrrelse Det betyder, at familien kan modtage et barn/børn, der har én af de nævnte problemstillinger.

Familien Jensen Anden mulighed: Familien oprettes med een sammensat målgruppe: 1) omsorgssvigt + opmærksomhedsforstyrrelse + tilknytningsforstyrrelse Det betyder, at familien kan modtage et barn/børn, der har alle tre problemstillinger på samme tid.

Familien Jensen Tredje mulighed: Familien oprettes med enkelt-målgrupper og kombinationsmålgrupper: 1) omsorgssvigt 2)opmærksomhedsforstyrrelse 3) tilknytningsforstyrrelse 4) omsorgssvigt + opmærksomhedsforstyrrelse + tilknytningsforstyrrelse 5) omsorgssvigt + opmærksomhedsforstyrrelse 6) omsorgssvigt + tilknytningsforstyrrelse 7) opmærksomhedsforstyrrelse + tilknytningsforstyrrelse

Sådan ser det ud i indberetningen

Hvordan skal jeg beskrive målgrupperne? Fritekst, der supplerer de strukturerede målgrupper. Mere differentieret målgruppe, fx typer af spiseforstyrrelser. Egne ord – gængse ord.

Eksempler i indberetningen

Et eksempel på oprettelse af målgrupper - hvad skal jeg vælge ADHD tidligt skadet autisme infantil autisme

Oprettelse af indsatser Lær at oprette indsatser (så er der film igen)Lær at oprette indsatser

Oprettelse af indsatser Indsats = en eller flere ydelser, der leveres samlet til en borger Når du opretter en indsats, skal du vælge de ydelser, der leveres samtidigt, fx midlertidigt ophold/anbringelse og socialpædagogisk behandling

Hvis en plejefamilie leverer både midlertidigt ophold/anbringelse og en type af aflastning, skal du oprette to indsatser.

Beskrivelser af ydelser Valgfrit fritekstfelt. Udfyldes ved behov. Fx hvis familien leverer socialpædagogisk behandling efter bestemt metode.

Tilknytning af målgrupper til indsats

Fokusområder for kvalitetssikring Målgrupper – er systemlogikken fulgt ? Overensstemmelse mellem oprettede målgrupper og fritekst? Indsatser - er systemlogikken fulgt? Er alle målgrupper brugt i indsatser? Fysiske forhold – overlap? Er der indberettet børn? Er der mere end en adresse? Er der sammenhæng mellem pladser og pladstyper (fx heraf aflastning osv). Hver ting på sin hylde.

Hvor kan jeg få hjælp og vejledning?