Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Socialtilsyn Hovedstaden Oplæg for medlemmer i SL den

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Socialtilsyn Hovedstaden Oplæg for medlemmer i SL den"— Præsentationens transcript:

1 Socialtilsyn Hovedstaden Oplæg for medlemmer i SL den 31.05.2018

2 Disposition Socialtilsynets årsrapport 2017
Socialtilsynets produktion i 2017 Kvalitet og anbefalinger i Børne- og Ungetilbud Kvalitet og anbefalinger i Voksentilbud Kvalitet i alkoholtilbud Tilfredshedsundersøgelse 2017 Kort orientering om slutevaluering af tilsynsreformen

3 Årsrapporten 2017 Årsrapporten indeholder:
Socialtilsynets produktion i 2017 Vurdering af kvaliteten i sociale tilbud og plejefamilier

4 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017
 Antal tilsyn, godkendelse af nye tilbud og re-godkendelser 2017 Antal tilsyn på børne og ungetilbud (193) 265 Antal tilsyn på voksenområdet (425) 690 Godkendelse af nye børne- og ungetilbud 6 Godkendelse af nye voksentilbud Re-godkendelser af voksentilbud (alkohol) 11

5 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017
Sanktioner, magtanvendelser og henvendelse vedr. bekymrende forhold 2017 Antal påbud Børne- og Ungetilbud 5 Antal påbud Voksentilbud 28 Antal skærpede tilsyn Børne- og Ungetilbud 1 Antal skærpede tilsyn Voksenområdet Antal ophørte tilbud af egen drift – i alt 22 Antal tilbud, hvor socialtilsynet har tilbagekaldt godkendelsen – B&U tilbud Antal tilbud, hvor socialtilsynet har tilbagekaldt godkendelsen – voksentilbud 2 Magtanvendelsesindberetninger – Børne- og ungetilbud 1.544 Magtanvendelsesindberetninger – Voksentilbud 923 Henvendelser om bekymrende forhold – i alt på tilbudsområdet 217

6 Udvikling i udvalgte Produktionstal
Antallet af skærpede tilsyn er faldet fra 9 i 2016 til 6 skærpede tilsyn i 2017. Årsagen her til kan være flere bl.a. ændringer i lov om socialtilsyn ligesom, at Socialtilsynet kan konstatere, at mange forhold vedrørende kvaliteten i tilbud forbedres via en dialog mellem tilbud og socialtilsyn.

7 Udvikling i udvalgte Produktionstal
Antallet af påbud er faldet fra 95 i 2016 til 60 i 2017 Årsagen hertil skal findes dels i, at antallet af skærpede tilsyn er faldet, dels i ændringer i lov om socialtilsyn og dels i, at Ankestyrelsen har skærpet praksis i forhold til, hvad der kan gives påbud om - fx kan der ikke gives påbud om, at ændringer skal ses implementeret i praksis idet dette ifølge Ankestyrelsen henhører under et driftstilsyn.

8 Udvikling i udvalgte Produktionstal
Antallet af WB’er er steget fra 171 i 2016 til 217 i 2017 Årsagen er umiddelbart ukendt, men Socialtilsynet tolker det således, at kendskabet til socialtilsynet er stigende, hvorfor også flere bliver opmærksomme på, at muligheden for anonyme henvendelser eksisterer.

9 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i tilbud
Gennemsnitsbedømmelser på de syv temaer i kvalitetsmodellen Uddannelse og beskæftigelse Selvstændighed og relationer Målgrupper, metoder og resultatet Sundhed og trivsel Organisation og ledelse Kompetencer Fysiske rammer Børne- og ungeområdet 4,2 4,3 4,4 Voksenområdet 3,7 3,8 4,1 3,9

10 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i børne- og ungetilbud
Baseret på kvalitetsmodellens indikatorer har der været opadgående trivsel blandt anbragte børn og unge i de senere år Børnene giver i vid udstrækning udtryk for at føle sig hørt og respekteret af tilbuddenes medarbejdere Socialtilsyn Hovedstaden vurderer, at både medarbejdere og ledelse er fagligt godt klædt på i forhold til at varetage målgruppens behov med relevante faglige indsatser. Brede målgrupper: Socialtilsyn Hovedstaden ser en stigendende tendens til, at flere tilbud ønsker at kunne tage imod mange forskellige målgrupper på samme tid og levere mere fleksible ydelser. Det er afgørende, at tilbuddene både fysisk og indholdsmæssigt understøtter behovet for fleksibilitet. Det er ligeledes afgørende, at de specialiserede kompetencer, medarbejderne har oparbejdet i forhold til en mere afgrænset målgruppe eller en given metode, ikke går tabt, når tilbuddet skal håndtere flere målgrupper og en bredere pallette af ydelser. Det kan være at have aflastning sammen med døgnophold, og det kan være at yde familiebehandling i et eksisterende døgntilbud. Det kan også være at have børn og unge med meget forskelligartede problematikker og behov. I den henseende oplever vi ofte, at tilbuddene mangler refleksion omkring, hvordan de vil håndtere målgrupper med forskellige vanskeligheder og sikre, at medarbejderkompetencerne følger med. Langsigtede relationer: Socialtilsyn Hovedstaden oplever, at medarbejderne på tilbud med anbragte børn og unge har vanskeligt ved at understøtte børnene i at indgå i netværk og aktiviteter, der er mere langsigtede, og som kan følge dem hele livet. Vi anbefaler generelt, at medarbejderne arbejder mere aktivt med at understøtte anbragte børn i at indgå i langsigtede netværk og relationer Lov om voksenansvar: Ift. den nye lov om voksenansvar har vi oplevet de største udfordringer ift. indgreb i kommunikationsfriheden. Vi anbefaler, at der så vidt muligt gøres brug af pædagogiske midler med fokus på indre styring i barnet frem for kontrol og husregler, der rækker videre end formålet tilsiger, og vi opfordrer til, at de unge inddrages i beslutninger og dilemmaer omkring håndtering af og adfærd på digitale medier

11 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i børne- og ungetilbud
Socialtilsyn Hovedstadens anbefalinger til tilbud på børne- og ungeområdet Brede målgrupper: Vi anbefaler generelt, at de specialiserede kompetencer, medarbejderne har oparbejdet i forhold til en mere afgrænset målgruppe eller en given metode, ikke går tabt, når tilbuddet skal håndtere flere målgrupper og en bredere pallette af ydelser Langsigtede relationer: Vi anbefaler generelt, at medarbejderne på tilbuddene arbejder mere aktivt med at understøtte anbragte børn i at indgå i langsigtede netværk og relationer

12 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i børne- og ungetilbud
Socialtilsyn Hovedstadens anbefalinger til tilbud på børne- og ungeområdet Lov om voksenansvar Opmærksomhed på, at lov om voksenansvar at det ikke gælder for aflastning og efterværn Vi anbefaler, at der så vidt muligt gøres brug af pædagogiske midler med fokus på indre styring i barnet frem for kontrol og husregler, der rækker videre end formålet tilsiger, og vi opfordrer til, at de unge inddrages i beslutninger og dilemmaer omkring håndtering af og adfærd på digitale medier

13 Fokus i tilsyn 2018 og 2019 på Børne- og Ungetilbud
Målgrupper, metoder og resultater Borgerperspektivet inddrages i højere grad Fortsat fokus på netværk. Hvad gør institutionerne for at understøtte varige venskaber

14 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i voksentilbud
Overordnet set er det Socialtilsyn Hovedstadens vurdering, at der er høj kvalitet på voksenområdet. De fleste borgere har kontakt og samvær med deres familie i dagligdagen og deltager endvidere i uddannelses- og beskæftigelsestilbud og sociale aktiviteter i deres fritid. Socialtilsyn Hovedstaden oplever, at tilbuddene er blevet bedre til at styrke borgernes kompetencer til at indgå i sociale relationer. De fleste tilbud vurderes til at have en høj kvalitet inden for ledelses- og medarbejderkompetencer Udviklingshæmmede borgeres sundhed: Socialtilsyn Hovedstaden oplever, at det ikke er alle tilbud, der er lige gode til sikre, at udviklingshæmmede borgere deltager i nationale screeninger. Vi opfordrer medarbejderne i tilbuddene til at være mere opsøgende omkring, hvordan man støtter gruppen af udviklingshæmmede borgere til bedre at kunne modtage sundhedsydelser på lige fod med alle andre borgere Brede målgrupper: Socialtilsyn Hovedstaden oplever fortsat, at nogle tilbud undlader at lave den nødvendige afgrænsning i målgruppen, hvilket betyder, at medarbejderne mangler kompetencer i forhold til at understøtte den samlede målgruppe. For at undgå mistrivsel i borgergruppen eller unødige flytninger af borgerne, anbefaler Socialtilsyn Hovedstaden, at tilbuddene sikrer, at der er overensstemmelse mellem den målgruppe, tilbuddet er godkendt til, og de borgere, der bor i tilbuddet. Dokumentationspraksis: Tilbuddene er generelt blevet bedre til opstille og følge op på indsatsmål for borgerne, mens de fortsat halter bagefter i forhold til at beskrive læringsperspektivet. De fleste tilbud er gode til at skrive, at der er sket en udvikling i forhold til de mål, der er opsat, men de mangler at beskrive, hvordan udviklingen er sket og hvilken indsats, der er tilrettelagt for at opnå resultatet og hvorfor

15 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i voksentilbud
De største udfordringer i voksentilbud Manglende eller utilstrækkelige ledelses- og medarbejderkompetencer – i overensstemmelse med målgruppens behov Manglende kontinuitet og stabilitet, der har stor betydning for borgernes trivsel og for medarbejdernes viden om borgerne og deres behov Manglende tydelighed i dokumentationspraksis, der betyder, at det er uklart, hvilke faglige tilgange og metoder, der fører til positive resultater for borgerne Borgernes selv- og medbestemmelse vedr. forhold, der angår dem selv og deres hverdag. Særligt ift. borgere med lavt funktionsniveau

16 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i voksentilbud
De største udfordringer i voksentilbud Psykiatritilbud; Diskrepans mellem valgt pædagogik (fx recovery) og borgernes behov, i de tilfælde, hvor borgerne udskrives (for) hurtigt fra psykiatriske afdelinger Psykiatritilbud; Borgere i egen bolig (ABL) med SEL § 85 støtte, som afviser at modtage hjælp fra medarbejderne Handicaptilbud; Manglende understøttelse af borgernes deltagelse i sundhedsydelser uden brug af tvang Handicaptilbud; Manglende tydelighed i beskrivelse af metoder til understøttelse af borgernes mentale sundhed

17 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – kvaliteten i voksentilbud (anbefalinger)
Socialtilsyn Hovedstadens anbefalinger til tilbud på voksenområdet Udviklingshæmmede borgeres sundhed: Socialtilsyn Hovedstaden anbefaler, at medarbejderne i tilbuddene er mere opsøgende omkring, hvordan man støtter gruppen af udviklingshæmmede borgere til bedre at kunne modtage sundhedsydelser på lige fod med andre borgere Brede målgrupper: For at undgå mistrivsel i borgergruppen eller unødige flytninger af borgerne, anbefaler Socialtilsyn Hovedstaden, at tilbuddene sikrer, at der er overensstemmelse mellem den målgruppe, tilbuddet er godkendt til, og de borgere, der bor i tilbuddet Dokumentationspraksis ift. indsatsplaner: Socialtilsyn Hovedstaden anbefaler, at medarbejderne i tilbuddene bliver bedre til at beskrive, hvordan udviklingen er sket og hvilken indsats, der er tilrettelagt for at opnå resultatet

18 Fokus i tilsyn 2018 på Voksenområdet
At udvikle metoder (internt og i samarbejde med tilbuddene) til at inddrage borgerperspektivet til at vurdere kvaliteten i tilbud At vurdere tilbuddenes evne til at inddrage borgerne i hverdagen At undersøge, hvordan borgere oplever sig inddraget i beslutninger, der vedrører dem selv og deres hverdag

19 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – regodkendelse af alkoholområdet
Resultatet af regodkendelsesprocessen pr. 31. december 2017 Opgaveportefølje blandt alkoholtilbud pr. 31. december 2017 Resultat Antal Regodkendt 29 Regodkendt med vilkår 1 Blev ikke regodkendt Tilbud ophørt 10 I alt 41 Offentlige Private I alt Alkoholtilbud pr. 31. december 2017 22 11 33 Det høje antal ophørte skyldes primært om- og sammenlægninger i tilbudsstrukturen på stof- og alkoholområdet i flere kommuner

20 Socialtilsyn Hovedstadens produktion i 2017 – regodkendelse af alkoholområdet
Socialtilsyn Hovedstaden kan konstatere, at kvaliteten målt på kvalitetsmodellens indikatorer er højere blandt tilbud, der yder alkoholbehandling sammenlignet med det øvrige voksenområde. Det skyldes efter vores vurdering særligt, at medarbejderne og ledelserne på tilbud med alkoholbehandling har mere specifikke uddannelser og efteruddannelser i forhold til netop disse typer tilbud og dermed flere specialiserede kompetencer til gavn for målgruppen Gennemsnitsbedømmelser på alkoholområdet Uddannelse og beskæftigelse 3,6 Selvstændighed og relationer 4,4 Målgruppe, metoder og resultater 4,0 Sundhed og trivsel 4,2 Organisation og ledelse Kompetencer 4,5 Fysiske rammer

21 Tilfredshedsundersøgelse af Socialtilsyn Hovedstaden
Generel tilfredshed med Socialtilsyn Hovedstaden i 2016 og 2017 Socialtilsyn Hovedstaden har modtaget 71 besvarelser fra kommuner og regionen, svarende til 87 % hvoraf 26 af de 29 kommuner i Region Hovedstaden er repræsenteret Fra private tilbud har Socialtilsyn Hovedstaden modtaget 72 besvarelser, hvilket svarer til en svarprocent på 33 %. Fra plejefamilierne har Socialtilsyn Hovedstaden modtaget 280 besvarelser, hvilket svarer til en svarprocent på 31 %.

22 Slutevaluering af tilsynsreformen
Tilsynsreformen har indfriet sit formål; professionelt, uvildigt og ensartet tilsyn Langt de fleste sociale tilbud er tilfredse - og oplever, at de har et godt samarbejde med socialtilsynet Langt de fleste tilbud oplever, at tilsynet kan bidrage med udvikling og læring, og er lykkedes med dialogen omkring kvalitetsforbedrende tiltag

23 Slutevaluering af tilsynsreformen
Kvaliteten i tilbud er generelt høj, og er steget fra 2015 – 2017 Svag tendens til, at store tilbud med mange afdelinger og mange pladser bedømmes til at have en lavere kvalitet end mindre tilbud

24 Slutevaluering af tilsynsreformen
På nogle områder er der behov for en øget ensartethed mellem de 5 socialtilsyn, fx omkring brug af sanktioner og antallet af uanmeldte tilsyn Vi kender ikke den politiske proces omkring opfølgningen af slutevalueringen, den kommer først efter sommerferien. Den politiske opfølgning kan medføre ændringer

25 Har I nogen spørgsmål? Link til Årsrapport 2017:


Download ppt "Socialtilsyn Hovedstaden Oplæg for medlemmer i SL den"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google