RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Realkompetencevurdering i Danmark
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Uddannelsescenter Holstebro
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Mål- og resultatstyring
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
VEU-centre og voksenvejledning
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Virksomhedspulje til bedre match
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016

De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid Baggrund, formål og målgrupper for VEU-centrene Styringskoncept – formål og indhold i kontrakt Model og rammer for samarbejdet Hvad kan handleplanen bidrage med? Hvad kan RAR gøre mere i forhold til uddannelsesområdet i relation til dagens tema?

Det ordinære danske uddannelsessystem

Baggrund for VEU-centrene Evaluering af AMU (2008): Små og mellemstore virksomheder (SMV ansatte) mangler kendskab til og bruger derfor ikke AMU. Manglende strategisk ledelsesmæssig fokus på VEU-indsatsen på de udbydende institutioner. Behov for, at institutionerne arbejder aktivt med at prioritere deres uddannelsesudbud og lægger strategi for det opsøgende arbejde med bud på hvilke typer virksomheder og deltagere, de ønsker at nå med deres uddannelser. Overordnet er der behov for at den samlede VEU-indsats er fleksibel, dækker behovene og er effektiv, herunder at den erhvervsrettede og almene uddannelsesindsats spiller sammen og spiller sammen med den læring der sker i virksomhederne. Anbefalinger: Styrk institutionernes udbudspolitik og strategi Opprioriter det systematiske og strategiske opsøgende arbejde overfor små og mellemstore virksomheder Frem lediges anvendelse af AMU Kilde: Nyt AMU – med fokus på kompetencer og fleksibilitet, Evalueringsrapport, EVA, 2008

Formålet med VEU-centrene Et VEU-center har til formål at medvirke til at skabe større fokus på kvalitet og effekt af den grundlæggende erhvervsrettede og almene voksen- og efteruddannelsesindsats. Et VEU-center arbejder for opfyldelsen af sit formål ved at: skabe større overskuelighed for brugerne om uddannelsestilbuddene, herunder ved at tilbyde brugerne rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket deres uddannelsesbehov medvirke til at koordinere virksomhedsopsøgende arbejde, markedsføring og uddannelsesinstitutionernes rådgivning af virksomheder og ansatte afdække behov for at koordinere og iværksætte analysearbejde i forhold til uddannelsesindsatsen. Kilde: ”Lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.” (Etablering af VEU-centre og centerråd m.v.)

Hvad er et VEU-center? VEU = Voksen- og EfterUddannelse VEU-centre Et formelt samarbejde mellem skoler, der udbyder almen- samt voksen- og efteruddannelse Historik 1. januar 2010 etableredes 13 VEU-centre i Danmark, og de fungerer som én indgang til vejledning om de muligheder, der findes i voksen- og efteruddannelsessystemet

VEU-centrets målgrupper Primær målgruppe Virksomheder SMV (1-250 medarbejdere) Medarbejdere (ufaglært/faglært) Ledige (ufaglært/faglært) Sekundær målgruppe Andre interessenter med interesse i kompetenceudvikling (jobcentre, fagforbund, a-kasser og øvrige)

VEU-centrets kontraktmodel Hensigten med VEU-centrets kontraktmodel er at sikre: Forenkling Gennemsigtighed Tydeligere styring via økonomiske incitamenter At VEU-centrenes resultater bliver tydeligere og mere sammenlignelige på tværs af VEU-centrene

Styringskoncept for udviklingskontrakten Principper i kontraktmodellen: 3 indsatsområder, 3 resultatmål og 12 indikatorer (fastsættes centralt af ministeriet) Indsatsområderne er de samme i kontraktperioden Resultatmål og indikatorer er gældende for et år (politisk redskab) Måling og evaluering af resultater på tværs af VEU-centrene Afrapporteringen indsendes en gang årligt og indeholder dokumentation, der indhentes på tre måder: 1) Ministeriet er ansvarlig for at trække bl.a. aktivitetstal 2) Årlig ekstern evaluering af VEU-centrene 3) VEU-centrenes egen dokumentation bl.a. via CRM.

Udviklingskontrakt - Et koordineret samarbejde og én indgang til rådgivning og vejledning skaber bedre kvalitet, større kendskab og mere overskuelighed om erhvervsrettet og almen voksen- og efteruddannelse. Virksomhedsopsøgende arbejde Øget kvalitet af rådgivningen og vejledningen af små og mellemstore virksomheder – 75% tilfredshed med vejledningen og rådgivningen. 25 pct. af SMV´er, der har modtaget opsøgende rådgivning og vejledning, har efterfølgende sendt ansatte på AMU, FVU eller AVU. Voksenvejledning personer modtager individuel rådgivning og vejledning Implementering af vejledningsstrategi og -initiativer, der kvalitetssikrer vejledningen og understøtter øget kendskab til indsatsen Samarbejde og koordinering Udbudskoordinering af voksen- og efteruddannelse Koordineret samarbejde mellem de almene og erhvervsrettede uddannelsesområder Fokus på en styrket indsats for voksen- og efteruddannelse for tosprogede

Udviklingskontrakt – Beskæftigede og ledige ufaglærte og faglærte kompetencevurderes og får opdateret og løftet deres almene og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer AMU kursister / 632 AMU-årselever kursister på FVU 173 årselever på EUV

Udviklingskontrakt - VEU-centret samarbejder med relevante aktører inden for beskæftigelses- og erhvervsområdet, som fremmer opkvalificering af beskæftigede og ledige. Lokalt og regionalt samarbejde mellem VEU-centret og aktører på beskæftigelsesområdet om kompetencevurdering og uddannelse af ledige og om aktuelle udfordringer og analyser. VEU-centret samarbejder med alle jobcentre i dækningsområdet, samt med det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), det regionale arbejdsmarkedskontor (AMK) og relevante fagforeninger og a-kasser. Samarbejde om udbud af AMU-forløb til ledige på 6 ugers jobrettet uddannelse samt på fælles indsatser og analyser om regionale kompetenceudfordringer mv. Samarbejde med lokale og regionale aktører på erhvervsområdet om gennemførelse af konkrete projekter og/eller analyser, der fremmer vækst og beskæftigelse i VEU-centrets dækningsområder. VEU-centret samarbejder med det regionale væksthus og med mindst halvdelen af kommunernes erhvervsserviceenheder i dækningsområdet. VEU-centret indgår i samarbejde med lokale erhvervsråd e. lign., og samarbejder med de regionale vækstfora om planlægning og gennemførsel af konkrete projekter og/eller analyser. VEU-centret indgår i tiltag og fora mv., som resulterer i strategiske drøftelser om det regionale samspil mellem erhvervs-, beskæftigelses- og uddannelsesområdet VEU-centret bidrager til, at VEU-indsatsen tænkes ind som en del af de(n) regionale strategi(er) på erhverv- og beskæftigelsesområdet. VEU-centret indgår samarbejdsaftaler e. lign. med aktørerne i erhvervs- og beskæftigelsessystemet med konkrete, koordinerede tiltag og målsætninger, der fremmer regional vækst og beskæftigelse.

Én indgang til voksen- og efteruddannelse 13 Grundforudsætning,: VEU-centret har styr på sin kerneforretning/kerneopgave Kerneopgaven: VEU-centrets kerneopgave er at afdække behov og potentiale i forhold til systematisk kompetenceudvikling i virksomheden og iværksætter relevante tiltag

Én indgang til beskæftigelses- og uddannelsesområdet 14 Beskæftigelse Jobåbning/matchning Én indgang til voksen- og efteruddannelse Grundforudsætning: Begge organisationer har styr på egen kerneopgave og har forventningsafstemt fælles opgaver og roller Kerneopgaven: Beskæftigelsesområdet og VEU-center samarbejder med virksomheden om at afdække behov og potentialer og iværksætter relevante tiltag

Én indgang til erhvervs- og uddannelsesområdet 15 Grundforudsætning: Begge organisationer har styr på egen kerneopgave og har forventningsafstemt fælles opgaver og roller Kerneopgaven: Erhvervsområdet og uddannelsesområdet samarbejder med virksomheden om at afdække behov og potentialer og iværksætter relevante tiltag

Én indgang til offentlig service Erhverv Vækst/Innovation Beskæftigelse Jobåbning/matchning Uddannelse Kompetenceløftet 16 Grundforudsætning: Alle organisationer har styr på egen kerneopgave og har forventningsafstemt fælles opgaver og roller Kerneopgaven: Erhvervsområdet, beskæftigelsesområdet og uddannelsesområdet samarbejder med virksomheden om at afdække behov og potentialer og iværksætter relevante tiltag

Rammer for samarbejdet Organisatoriske rammevilkår: Lovgivning, bekendtgørelser, vejledninger Kontrakt Strategi, mål og handlinger Relationelle rammevilkår: Respekt for hinandens organisatoriske rammevilkår Relation (ikke noget du får, men opbygger over tid) Troværdighed Ordentlighed Bruge forskelligheden til at skabe merværdi

Hvordan bidrager handleplanen til ”de rette kvalifikationer til virksomhederne i rette tid”? Formandskaberne møder virksomhederne Fælles initiativer på tværs af Arbejdsmarkedsråd og Centerråd Øge tilgangen til EUD og AMU, udnytte de forskellige tilbud bedre samt øge kendskabsniveauet Kvalificering af positivlisten Fokus på unge under 30 år uden uddannelse Fælles konsulentdag Vejlederkonference

Hvad kan RAR gøre mere i forhold til uddannelsesområdet i relation til dagens tema? Jobrettede uddannelsespakker – offentliggørelsestidspunkt >< skolernes planlægning Jobrettede uddannelsespakker – voksenvejledere fra de tre systemer skal klædes bedre på Regional uddannelsespulje (Positivlisten) – kompetencekrav faglært >< ufaglært Branchemæssigt samarbejde mellem a-kasser, jobcentre og uddannelsesinstitutioner i forhold til de ledige (viden og indsigt) Mere systematisk afklaring af de lediges kompetencer i starten af deres ledighedsperiode (Den personlige uddannelse- og jobplan)

Kan RAR gøre mere i forhold til uddannelsesområdet og opkvalificeringstemaet? Jobservice Danmark, virksomhed, uddannelsesområdet – tovholder Mangler 3000 årselever på erhvervsuddannelserne sammenholdt med mål om at 25% i 2020 og 30% i 2025 kommer direkte fra 9. eller 10. klasse Brug AMU – forudsætning for succes med AMU – FVU/OBU/AVU Understøtte de lokale koordinerende samarbejder (LKS)

Den regionale uddannelsespulje (positivlisten) RAR har besluttet en fokusret uddannelsesindsats på områder, der forventes mangel på arbejdskraft og mange jobåbninger inden for de næste 6 måneder. Klar forventning om, at der foreslås langt færre kurser end tidligere. Vurdering når kurser medtages: virksomheden efterspørger eller mangler de kompetencer kurset giver styrke den lediges jobmuligheder gode muligheder for at kurset udbydes kurserne er fagrettede bidrage til opkvalificering af ufaglærte meritgivende kurser

Den regionale uddannelsespulje (positivlisten)