Peter Hasle, 2007 Social kapital og den samarbejdende virksomhed 21. juni 2007 på LO-skolen Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Tage Søndergård Kristensen
Resultater på tværs af Europa og Danmark
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Social kapital i krisetider
Virksomhedens sociale kapital
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Arbeidsmiljøkonferansen 2012 Molde, Tage Søndergård Kristensen
Ledelse, organisatorisk og personlig udvikling
Arbejdsglæde som ledelsesredskab, Fredensborg Kommune
Arbejdsglæde eller sygefravær
AMI’s nye undersøgelse af danskernes psykiske arbejdsmiljø
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Generelt om straflempelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf.
Kodeks for offentlig topledelse
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
BAR Jord til Bord Psykisk arbejdsmiljø i landbrug, skovbrug og anlægsgartnerier Undersøgelsen er gennemført for Bar Jord til Bord i perioden september.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Arbejdsglæde - også i modgang Alexander Kjerulf. Alle arbejdspladser kommer i krise før eller siden.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
De Europæiske Parters Frivillige Aftaler Disposition De europæiske parters frivillige aftaler Anvendte implementeringsformer Forhandlings- og konsultationsprocedurer.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Hvad er arbejdsglæde? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør vi? (Masser af konkrete tips!) ‏
Jobsøgning i Europa ”Alle EU-borgere har ret til at søge arbejde i et andet EU-land” Behøver ikke arbejdstilladelse With financial support from the European.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Virksomhedens sociale kapital Faglige forårsdage Smålandshavet Tage Søndergård Kristensen
Arbejdspladsens skjulte reserve: Den sociale kapital Nærværsmøde Odense Kommune, Ældre og Handicap Tage Søndergård Kristensen
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab Alexander Kjerulf Jon Kjær Nielsen.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Arbejdsglæde Forsikringsseminar - Christiansminde Cat Hindberg.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Antal besvarelser: 52.
Your First EURES Job / SIDE 1.
Virksomhedens sociale kapital
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lederlivsundersøgelse 2015
VEJEN TIL #EP19dk.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Peter Hasle, 2007 Social kapital og den samarbejdende virksomhed 21. juni 2007 på LO-skolen Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Peter Hasle, 2007 Det går godt i Danmark

Peter Hasle, 2007 EQLS, Økonomi i EU Hvem lider færrest afsavn? 1.Danmark 2.Luxembourg 3.Tyskland 4.Sverige 5.Holland 6.Østrig 7.Finland 8.Italien 9.Belgien 10.Spanien

Peter Hasle, 2007 EQLS, ,7 16,2 15,8 15,7 15,3 15,2 14, Danmark 2. Finland 3. Irland 4. Sverige 5. Østrig 6. Luxembourg 7. Spanien 8. Holland 9. Malta 10. Belgien EU 25 Point Lykke og tilfredshed med livet

Peter Hasle, 2007 Social ulighed ( Gini koefficient 1997) Campbell et al, 2006

Peter Hasle, 2007 Danmarks konkurrenceevne 2005 – ,94 5,81 5,65 5,58 5,48 5,10 4,78 4,21 3,68 3,53 3,33 2,89 2, Finland 2. USA 3. Sverige 4. DANMARK 5. Taiwan 6. Singapore 15. Tyskland 30. Frankrig 47. Italien 66. Tyrkiet 75. Rusland 83. Pakistan 109. Zimbabwe 117. Chad Points World Economic Forum, 2006.

Peter Hasle, 2007 Danskerne er positive overfor globalisering EU Barometer 2006

Peter Hasle, 2007 Hvorfor flyver humlebien? Den konventionelle økonomi siger dårlig konkurrenceevne: Højt skattetryk Stor offentlig sektor Høje velfærdsydelser Stærke fagforeninger Nye forskningsresultater siger konkurrenceevne pga: Stor social sammenhængskraft Høj tillid til andre mennesker Høj tillid til offentlige institutioner Lav social ulighed Stor tryghed

Peter Hasle, 2007 Danmark kan noget særligt med mennesker

Peter Hasle, 2007 GT Svendsen. Økonomi & Politik 2006; ,5 63,9 62,3 56,4 53,9 42, ,3 36,9 36,1 31,2 25,7 15,7 10,4 4, Danmark Norge Sverige Finland Holland USA Japan Indien UK Tyskland Rusland Pakistan Portugal Tyrkiet Brasilien Index Tillid – i hvor høj grad stoler folk på hinanden?

Peter Hasle, 2007 GT Svendsen.Økonomi & Politik 2006; Costa Rica Ecuador Letland Uruguay Litauen Rusland Chile Polen Estland Hong Kong Japan Philippinerne Danmark Island New Zealand Australien Indonesien Thailand Singapore Malaysia Institutionel tillid Generel tillid Tillid – til hinanden og til samfundets institutioner

Peter Hasle, 2007 Spændinger mellem ansatte og arbejdsgivere? EQLS, Andelen der rapporterer: “Mange spændinger” 6% 16% 17% 18% 20% 36% 49% 53% Danmark 2. Sverige 3. Finland 4. Cypern 5. Estland EU Slovenien 25. Rumænien 26. Frankrig 27. Litauen 28. Polen

Peter Hasle, 2007 Udviklende arbejde* i Europa * Variation, læring og indflydelse. Gallie. Eur Sociol Review 2003;19: ,15 2,14 1,84 1,75 1,59 1,55 1, Sverige 2. Danmark 3. Finland HELE EU Italien 14. Spanien 15. Portugal Score

Peter Hasle, 2007 Oplevet mulighed for indflydelse Gennemsnitsværdier på skala 0-10 J. G. Andersen, 2004

Peter Hasle, 2007 Gjort noget for at påvirke forhold på arbejdet % J. G. Andersen, 2004

Peter Hasle, 2007 Social kapital “Elementer af en social organisation som netværk, normer og social tillid som fremmer koordinering og samarbejde til fælles bedste” Putnam, 1995

Peter Hasle, 2007 Virksomhedens sociale kapital Samarbejde Tillid Retfærdighed

Peter Hasle, 2007 Fordele ved organisatorisk social kapital produktivitet tværgående vidensdeling innovation overlevelse for iværksætter virksomheder team effektivitet udvikling af intellektuel kapital mindre personaleomsætning bedre indlæringen på skoler jobtilfredshed bedre helbred Adler & Kwon 2002, Flap & Völker 2001, Leana & Pil 2006, Kouvonen et al 2006, Gant et al 2002

Peter Hasle, 2007 Rold Andersen: Kronik i Politiken d og 'Opbruddet i i ældrepolitikken og plejepersonalets uddannelse'. AKF. København Procentdel af beboerne, der ofte: Hører radio / ser TV 51% 67% Læser aviser / ugeblade 48% 64% Læser bøger 17% 37% Besøger andre på værelset 18% 31% Spiller kort el. lign. 9% 28% Personalets vurdering af beboernes selvhjulpethed: Selvhjulpne 0% 2% Delvis selvhjulpne 19% 33% Delvis hjælpeløse 23% 31% Meget hjælpeløse 24% 20% Totalt hjælpeløse 34% 14% I alt100%100% KontrolTillid En sammenligning af to kulturer på plejehjem

Peter Hasle, 2007 Mulige problemer med organisatorisk social kapital Bonding: Tillid og normer som binder en gruppe sammen Bridging: Kontakter ud af gruppen Ubalance –For meget bonding: gruppen lukker sig om sig selv –For meget bridging: det interne sammenhold svækkes

Peter Hasle, 2007 Høj social kapital i danske virksomheder Samarbejde Tillid Retfærdighed

Peter Hasle, 2007 Tillid på danske arbejdspladser I meget høj grad/i høj grad (%) Ledelsen stoler på at medarbejderne gør et godt stykke arbejde 74 Virksomheden er ærlig og etisk korrekt overfor omverdenen 71 De ansatte stoler i almindelighed på hinanden 68 De ansatte holder ikke informationer skjult for ledelsen 64 De ansatte kan give udtryk for deres meninger og følelser 62 De ansatte holder ikke informationer skjult for hinanden 61 Ledelsen holder ikke informationer skjult for medarbejderne 58 Man kan stole på udmeldinger fra ledelsen 54 Medarbejderne stoler i almindelighed på ledelsen 52 NFA: Tredækkerundersøgelsen 2005

Peter Hasle, 2007 Oplevelse af retfærdighed på danske arbejdspladser I meget høj grad/i høj grad (%) Alle behandles som ligeværdige mennesker66 De ansatte behandles med respekt af ledelsen61 De ansatte behandles retfærdigt57 Ledelsen anerkender at alle kan tage fejl56 Man bliver anerkendt for et godt stykke arbejde48 Arbejdsopgaverne fordeles på en retfærdig måde45 Konflikter løses på en retfærdig måde43 Alle forslag fra de ansatte behandles seriøst af ledelsen42 Ledelsen favoriserer ikke nogle frem for andre39 NFA: Tredækkerundersøgelsen 2005

Peter Hasle, 2007 Samarbejde på danske arbejdspladser I meget høj grad/i høj grad (%) God stemning mellem dig og dine kolleger87,5 Føler sig som en del af et fællesskab på din arbejdsplads79,9 Din leder lytter til dine problemer med arbejdet75,5 Godt samarbejde blandt kollegerne på din arbejdsplads74,5 Kolleger villige til at lytte til problemer med arbejdet64,7 Hjælp og støtte fra din nærmeste overordnede49,7 Hjælp og støtte fra dine kolleger43,1 Din leder taler med dig om hvor godt du udfører dit arbejde26,7 Kolleger taler med dig om hvor godt du udfører dit arbejde21,8 NFA: Tredækkerundersøgelsen 2005

Peter Hasle, 2007 Social kapital har også betydning for arbejdsmiljøet Samarbejde Tillid Retfærdighed

Peter Hasle, 2007 Individuel social kapital og selvrapporteret helbred Odds ratio Dårligt helbred Høj social kapital Lav social kapital Kouvonen et al, BMC Public Health 2006

Peter Hasle, 2007 Retfærdighed og fravær Resultater fra en finsk undersøgelse af offentligt ansatte Relativ risiko for fravær (mindst 3 dage) Elovainio et al. Soc Sci Med 2005;61: MændKvinder

Peter Hasle, 2007 Retfærdighed og psykisk helbred Ferrie et al. Occup Environ Med 2006; 63: ,00 1,12 1,55 1,0 1,18 1,60 0,5 1,0 1,5 HøjMiddelLavHøjMiddelLav En undersøgelse af britiske funktionærer fulgt over 6 år. RR Risiko for dårligt psykisk helbred blandt raske ved undersøgelsens start Retfærdighed (proces) Kvinder Mænd

Peter Hasle, 2007 Retfærdighed og depression (lægediagnosticeret) En finsk forløbsundersøgelse af 1786 kvindelige hospitalsansatte Kivimäki et al. Psychol Med 2003;33: Relativ risiko Retfærdighed (proces) 1,0 1,24 1,73 0,5 1,0 1,5 + – Respekt

Peter Hasle, 2007 Stress (0-100 point) Retfærdighed Meget lavLavHøjMeget høj Retfærdighed på arbejdspladsen og stress Kortlægning af 3517 lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø 2005

Peter Hasle, 2007 Kortlægning af 3517 lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø 2005 Retfærdighed på arbejdspladsen og søvnbesvær Søvnbesvær (0-100 point) Retfær- dighed 28,0 21,7 18,9 17, LavtUnder middelOver middelHøjt

Peter Hasle, 2007 Tillid på arbejdspladsen og stress Stress (0-100 point) Kortlægning af 3517 lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø 2005 Tillid 34,0 28,2 24,9 21, Meget lavLavHøjMeget høj

Peter Hasle, 2007 Depression score (0-100 point) Tillid Tillid på arbejdspladsen og gennemsnitlig depression score Kortlægning af 3517 lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø Meget lavLavHøjMeget høj

Peter Hasle, 2007 Kollektiv social kapital og selvrapporteret helbred (afdelingsniveau) Odds ratio Dårligt helbred Høj social kapital Lav social kapital Kouvonen et al, BMC Public Health ,5 1 1, kvartil2. kvartil3. kvartil4. kvartil Mænd Kvinder

Peter Hasle, 2007 Social kapital som ny strategi for virksomhedens udvikling Danmarks trumfkort: den store sociale kapital Medarbejderdrevet innovation og effektivisering Kontrol, mening, retfærdighed og anerkendelse Forbedring af arbejdsmiljøet integreres i virksomhedsudviklingen

Peter Hasle, 2007 Opbygge social kapital Udvikle produktion i fællesskab Den samarbejdende virksomhed

Peter Hasle, 2007 Produktionsudvikling udfordrer den sociale kapital Er der tillid til hvad hvad produktionsudviklingen skal bruges til og og hvordan det gennemføres? Foregår implementeringen på en retfærdig måde? Samarbejdes der om gennemførelsen af produktionsudvikling?

Peter Hasle, 2007 Retfærdighed på arbejdspladsen Cohen-Charash & Spector, Retfærdighed Fordelingsmæssig: Bliver løn, forfremmelser, fyringer, anerkendelse, frynsegoder etc. retfærdigt fordelt? Processuel: Er processen retfærdig? Følges anerkendte procedurer? Går det “rigtigt til?” Interaktionel: –Interpersonel: Bliver man behandlet ordentligt, dvs. med respekt? –Informativ: Får man tilstrækkelig information om processen?

Peter Hasle, Hvordan skabes en retfærdig proces Konsistens: Samme behandling af alle Involvering: De berørte skal høres Respekt: Synspunkter behandles seriøst Synlighed: Beslutningsprocessen er gennemskuelig Forklaring: Hvorfor beslutningen blev som den blev, og hvilken konsekvenser den får Ankemulighed: Unfair og forkerte beslutningen kan omgøres

Peter Hasle, 2007 Opbygning af tillid Troværdig adfærd: Konsistent adfærd: Gennemskuelig og forklarlig Integritet: Man mener og gør som man siger Uddelegering af kontrol: Man viser selv tillid ved at give kompetence til andre Demonstration af lydhørhed: Man tager andres synspunkter seriøst Whitener et al, 1998

Peter Hasle, 2007 Elementer i samarbejdskompetence Anerkendelse af den andens legitimitet og motiver Perspektivbytte Accept af både fælles og forskellige interesser Lydhørhed Helhedsforståelse Pragmatisme Kompromisvillighed

Peter Hasle, 2007 Social kapital giver nye muligheder for udvikling i fællesskab Samarbejde Tillid Retfærdighed Produktivitet Kvalitet Arbejdsmiljø

Peter Hasle, 2007 Hvordan sættes udviklingen i gang? Ledelsen har et stort ansvar Mens medarbejderne venter på ledelsen: –tag initiativ til forbedring af produktivitet og kvalitet –vis tillid til ledelsen –accepter ledelsens motiver og legitimitet –anerkend når ledelsen foretager sig noget fornuftigt –hold fast i at medarbejderne har egne interesser Det er lettere at styre med foden på speederen