Forandringsledelse & primadonna’er Søren Aggestrup.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Børn, bevægelse og motivation
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
En konflikthåndterende kultur
Vold - et fælles anliggende
Nyt ansvar.
L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,
De fleste mennesker ønsker at passe
Om feedback og tilbagemeldinger
Oplæg om konflikthåndtering
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Følelser eller fornuft vaner eller viden
Præsentation af oplægsholderen og udvalgt litteratur
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Æstetiske læreprocesser
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Astrid d e t k r e a t i v e l æ r i n g s m i l j ø s 1 0 b u d it-projektleder jan gejel.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Lederdyder.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Lønhemmelighed – hvorfor er det et problem?
SUF - gevinstrealisering
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Forandringer
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Kommunikationskursus
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forandringsledelse & primadonna’er Søren Aggestrup

Modstand mod forandring Er handlinger (i bred forstand), der i forandringsagentens øjne hæmmer forandringsprojektet

Forandringsprocesser ForandringsagenterModstandere Interesserede i forandringen Reaktion på forandringen Passive NegativePositive Aktive TraditionalisterTilskuere

Modstandens former Modstanden kan udtrykke sig i mangfoldige former: –fra ligegyldighed og apati, over passiv og aktiv modstand til åben aggression –fra åben politisk kritik til mere subtile former

Modstandens motiver Angst for tab af job eller kolleger Angst for afsløring eller dekvalificering Angst for de fantasier det ukendte aktiverer Angst for at sige sin kritiske mening Angst for at udtrykke vrede eller sørgelige følelser Angst for at blive afsløret som misundelig Uenighed i projektets formål eller metode

Modstand eller kritik? I organisationskulturer, hvor kritik opfattes som et nødvendigt element i udviklingsprocesser og følelser anses for en vigtig del af livet, vil forandringsagenten opleve mindre modstand I organisationskulturer, hvor ledelsen kun tolererer begejstret tilslutning, vil forandringsagenten opleve, at medarbejderne opfører sig irriterende underligt og irrationelt og kalde dette for modstand

To slags mennesker eller.... De forandringsparate: friske, sjove, moderne, opfindsomme, sociale, ildsjæle De forandringshæmmede: konservative, støvede, museumsgenstande, rutineafhængige, gammeldag’se,

.... to sider af samme sag Forandring er håb, men også angreb på status quo, tab, risiko, usikkerhed Om det er det ene eller det andet afhænger også af positioner i organisationen: hvem er de kreative og hvem skal udsættes for kreativiteten Alle kender begge positioner

God Ledelse af forandringsprocesser – Hvad er det Containe angst og vanskelige følelser Realistisk vurdering af den tid, ændringsprocessen tager Værdsættelse af medarbejdernes udfordring Udvise respekt og anerkendelse for de reaktioner forandringen medfører, som angst og sorg

God Ledelse af forandringsprocesser - hvordan Skabe mulighed for at udtrykke følelser At tolerere, at forandring er en læreproces med uundgåelige fejl og løbende justeringer At artikulere attraktive og realistiske billeder for fremtiden At gøre klart, at forandringen både repræsenterer kontinuitet og diskontinuitet Omhyggelighed i planlægning

Hvordan gribes en forandring an Al forandring starter med en fantasi – projektive rum Forberedelse af medarbejderne til fusion Kampagne for sammenlægningen Information – information - information Bearbejdning af fjendebilledet, som de nu skal sammenlægges med Al forandring indebærer et tab – benægtelse medfører modstand Chefbedemand Opbygning af de nye grupper med forståelse for de psykologiske mekanismer forandringen medfører Fastholdelse af fokus på Hovedopgaven Fastholdelse af fokus på kreativiteten i organisationen (sikre følgeskab til lederen) Paranoidt-skizoide position – depressive position

Forandring i organisationer Psykologiske processer Karismatisk omnipotent: ’Bill Gates’ eller hjælpeløs Reparation af skade: motiveret af skyldfølelser eller benægtelse af aggression Evolutionær: skabende; give modtaget godhed videre Pervers: ’smarte’ ’løsninger’ Neurotisk: besat af at udfylde et hul i selvet Søskendedynamik: at være den fortrukne Ødipal: generationsskiftedynamik

Forandringens kunst er at få et forelsket par og deres nye barn.... til at arbejde sammen med en gruppe fraskilte og sørgende

Fremtidens medarbejdere Primadonnaer Familiemennesker De ”sære”

Primadonnaerne I særklasse dygtige Egocentriske Ledelsesfremmede Autister

Primadonnaerne  Primadonnaen ofte men langt fra altid er en mand.  Primadonnaen har en viden og kompetence, der er af stor værdi for virksomheden. Dette forhold er primadonnaen helt opmærksom på.  Primadonnaen er ledelsesfremmed, hvilket er kendetegnet ved, at primadonnaen opfatter ledelse som et unødvendigt eller begrænset onde.  Primadonnaen er fokuseret på egen karriere og eget udbytte og nydelse i arbejdet i højere grad end på kollegernes, organisationens eller samfundets udbytte.”Hvad er der i det for mig?”

Primadonnaledelse Formel autoritet og trusler er yt Faglighed Udfordrende mål Samarbejde med attraktive kolleger Personlig værdihåndhævelse og konfliktintervention Kollegaerne som medsammensvorne Brug dem mens de er der

Kvindelige ledere? Højere social intelligens (bl.a. mere åbne over for andres synspunkter) Mere intuitive Støtter sig i højere grad på følelser end analyse Er bedre til at kommunikere (bl.a. mere komplekst) I højere grad orienterer sig mod samarbejde end konkurrence