Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Roskilde Tekniske Skole
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Dagens program Kort rids af projektet
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Karl Henrik Flyums model
Matematik i 4 klasse.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Vejlederens kommunikation
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Lærings- og praksisfortælling
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Professionshøjskolen København AMU-afdelingen ved KSS Individuel kompetencevurdering Hvem: Døgninstitution med ca. 50 medarbejdere, alle medhjælpere og.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Resultater fra EPOS’ analyse - evaluering af AMU inden for det psykiatriske område Lærerkonference 24. juni 2009 Lizzie Mærsk Nielsen, Mærsk Nielsen HR.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Læring gennem registrering og indberetning
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
3-timersmødet 2017.
SUF - gevinstrealisering
Udgangspunktet for vores handlinger og beslutninger er, at de skal bidrage til merværdi for borgerne og ”51/49-reglen” 51/49-reglen illustrerer, at beslutninger.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Instruktion til mødeledere
3-timersmødet 2017.
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
VEJLEDNING til faglærere
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
3-timersmødet 2018.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen

Mærsk Nielsen HR Hvornår har du sidst deltaget i en test?

Mærsk Nielsen HR Hvilke af disse love gælder på det pædagogiske område for dagtilbud til børn? Afkryds de 2 rigtige svar Folkeskoleloven Lov om pædagogiske læreplaner Lov om pædagogisk materialevalg Dagtilbudsloven

Mærsk Nielsen HR Hvilke af disse love gælder på det pædagogiske område for dagtilbud til børn? Afkryds de 2 rigtige svar Folkeskoleloven Lov om pædagogiske læreplaner Lov om pædagogisk materialevalg Dagtilbudsloven Ved ikke

Mærsk Nielsen HR Hvad betyder polyfarmaci? Sæt kryds ved 1 rigtigt svar At der er poly i tabletten At man giver mere end en slags medicin dagligt At der er mange forskellige stoffer i tabletten At den samme tablet kan virke på mere end en ting Ved ikke

Mærsk Nielsen HR Hvad skal du som social- og sundhedsassistent altid sikre dig, når du doseres medicin? Sæt kryds ved 2 rigtige svar Den rigtige medicin til den rigtige borger på det rigtige tidspunkt At du kender medicinens virkning, bivirkning og interaktion At du ved, hvilken medicin borgeren fik i går. At du kender borgerens sygdomme

Mærsk Nielsen HR

Effektmålingsspørgsmål kan anvendes i individuel kompetencevurdering

Mærsk Nielsen HR Andre typer af skriftlige spørgsmål til IKV i AMU (1) Efteruddannelsesudvalget KHRU AMU-mål: Enkle serveringsformer Kender du nogle tilberedningsmetoder i forhold til forskellige kødtyper? Ja__ Nej__ Ved ikke__ Hvis ja, nævn nogle eksempler. _______________ Har du elementær viden om vin og vinens historie? Ja__ Nej__ Ved ikke__ Hvis ja, hvordan kan den anvendes i gæstebetjeningen? _________________________

Mærsk Nielsen HR Andre typer af skriftlige spørgsmål til IKV i AMU (2) Industriens Fællesudvalg AMU-mål: Omstillingseffektivisering for operatører Hvad betyder ”SMED”? Hvad er omstillingstid? I ”SMED” nævnes to former for omstillingstid, intern og ekstern tid, hvad er forskellen? Hvilke besparelser opnår man ved korte omstillingstider (tænk på de 7 spildformer)? Kan du vise et eksempel på ”SMED” projekt i produktionen?

Mærsk Nielsen HR Faser til udarbejdelse af test til IKV i AMU 1.Find alle centrale temaer inden for uddannelsesmålet 2.Udvælg de undertemaer, der skal stilles spørgsmål til 3.Udarbejd spørgsmål inden for hvert af undertemaerne 4.Udarbejd svar til spørgsmålene 5.Tjek ’Gode råd og faldgruber’

Mærsk Nielsen HR Faser til udarbejdelse af test til IKV i AMU 6. Få sparring fra personer uden/med faglig indsigt 7.Test spørgsmål og svar med faglærere 8.Juster spørgsmålene endnu engang 9.Afprøv spørgsmålene med AMU-kursister 10.Foretag den endelige justering af spørgsmålene

Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (1) Spørgsmålene skal være formulerede så neutrale, som de ikke i sig selv signalere svaret. Vær opmærksom på kun at stille ét spørgsmål i én spørgsmålsformulering. Formuler præcise spørgsmål, der ikke er for lange. Hvis spørgsmålet tager udgangspunkt i en casebeskrivelse, så gøre casen så kort som muligt - ellers kan det blive for vanskeligt for de deltagere, der har svært ved at læse.

Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (2) Stil klare og ikke-knudrede spørgsmål. Sætningerne skal være enkle og grammatiske korrekte. Skriv korte sætninger – især af hensyn til deltagere med læsevanskeligheder. Husk en god tegnsætning. En god tegnsætning kan lette forståelsen af spørgsmål og svar. Der må helst ikke være mere end ca. 20 ord mellem to punktummer. Skriv korte ord. Skriv f.eks. ’snart’ i stedet for ’efterhånden’ og ’kun’ i stedet for ’udelukkende.

Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (3) Undgå at bruge sammensatte ord, hvis det kan undgås. Der må ikke indgå ord, der har flere betydninger. Ordene skal være let forståelige – undgå fremmedord. Brug aldrig slangord, og undgå fagslang. Skriv ikke ord, der ender på ’ende’. Skriv f.eks. ’ligger’ i stedet for ’beliggende’. Skriv ikke ’man’. Brug i stedet for f.eks. ’du’, ’I’ eller ’jeg’.

Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (4) Undgå forkortelser, skriv f.eks. ’blandt andet’ i stedet for ’bl.a.’ Hvis der anvendes centrale ord fra spørgsmålet i det rigtige svar, skal disse ord også anvendes i de forkerte svar. Brug ikke dobbeltnægtelser (Eks.: Hvornår er det ikke korrekt, at man som medarbejder ikke griber ind over for…?).

Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (5) Undgå passivt sprogbrug, som f.eks. 'det anses', 'det formodes' eller 'der henvises'. Skriv i stedet aktivt, hvem der gør det, f.eks.: 'jeg anser', 'vi henviser'. Eks.: ’Hvordan kan børnenes læreproces bedst tilgodeses, når der bages boller i institutionen?’ kan omformuleres til ’Hvordan kan du bedst tilgodese børnenes læreproces, når I skal bage boller i institutionen?’).

Mærsk Nielsen HR Tjek af spørgsmål og svar Tjek de udarbejdede spørgsmål til IKV - og drøft om der er behov for at lave ændringer Skriv ændringerne med en anden farve tusch Forbered jer på at fortæl om jeres begrundelse for at ændre Kig på ’sidemandens’ spørgsmål/svar og overvej om I kan komme med forslag til forbedringer