18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE CSM assessment på mindre projekter Arvid Schjeldrup-Andersen, Railways and Metro, CSM
18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE Agenda ›Cenelec assessment contra CSM-RA assessment ›Afgrænsning af CSM-RA assessment opgaven ›Erfaringer ›Små eksempler ›Eftertanke
Assessment før og nu – EN 5012X contra CSM-RA 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE Koncept Systemdefinition Risikoanalyse System krav Krav Fordeling Design Fremstilling Installation Eftervisning af krav Validering og IBT
Afgrænsning - Sikkerhedsledelsessystem 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE Sikkerheds- ledelsessystem Anerkendt praksis Procedurer for gennemførelse af ændringer Dokumentation af tekniske systemer Drifts- og vedligeholdelsesregler BEK 1187 BEK 56 BEK 13 BEK 14 IF JV CSM-RA assessorTrafikstyrelsen certificering
Afgrænsning - Sikkerhedsledelsessystem TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE TeknikSikkerhedsledelsessystem Brugermanual Uddannelse TIB/ SIN Jernbane- sikkerhedsplan Ny teknik Kendt teknik et nyt sted Ændret ydelse/ andre egenskaber Projektspecifikke sikkerhedsforanstaltninger under arbejdets udførelse Vedligeholdelses- procedure
Afgrænsning – Kørestøm - Sikkerhedsstyrelsen 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE Berøringsfare/ elshock ansatte Påvirkning på sikkerhedssystemer Køreledningsmaster eller andet grej skygger for signaler Skade på person pga. nedfaldne ledninger eller væltede master Berøringsfare/ elshock passagerer/ tredje part Tæring af konstruktioner som følge af returstrøm Brand i tog pga. nedfaldne ledninger Køreledningsmaster vælter ind over spor √ √ √ √ % ? % %
Afgrænsning – lovgivning Overkørsler BEK NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE ›BEK 1187 – BEK 115 ›Split via fareloggen adskilt dokumentation ›Ikke alle farer kan påstås at være entydigt vej- eller banevendt ›Godkendelsen af vejvendte forudsætter forhold som er banevendte ›Vejsignaler, bomme, bomlygter overvåges af overkørselsanlægget ›Politi, Kommune
Afgrænsning – lovgivning BEK NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE CSM-RA assessorGodkendelse fra Trafikstyrelsen, samt politi og kommune. Farer der modvirkes af: Signalering og mærker vendt mod tog Signalsynlighed Teknik og funktion af overkørselsanlægget Sikringstider Forringningstider Indikeringer og fejlmeldinger Tændeudstyr Slukkeudstyr Fritrumsprofil Farer der modvirkes af: Skiltning Afstribning Krydsningsvinkel/ fysisk udformning længdeprofil Bomlygter Vejsignaler Advarsels-, halv-, hel-, lang-bomanlæg stibomme Klokker/ lydgivere Vejspoler
Afgrænsning – Byggefasen er med. 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE ›Farer forbundet med byggeaktiviteter (spor i drift) ›Farer i midlertidige stadier Stadie 1Stadie 2Stadie 3 Sikkerheds- vurderings- rapport Tillæg 1 Stadie 1 Tillæg 1 Stadie 2 Tillæg 1 Stadie 3
Afgrænsning – "Sporspærringsprojekt" 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE System definition: spunsvæg overkørsel …… System definition: spær signal x kunstig besæt isol. y kunstig fri isol. z
Assessment - erfaringer 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE ›Observationsskema pr. dokument – SD, FR, SP, RV, SIK. DOK. ›3 alvorlighedskategorier ›Puf i den rigtige retning ›Overfør "seje" observationer til SVR ›Fagassessorer: Styring Autonomi ›Kommunikation på skrift - fulgt op af møde eller telefon ›Projektets forventninger til godkendelsesprocessen afstemt med TS ›Begrund dine vurderinger
Overkørselsanlægget der forsvandt 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE
Overkørsel over adgangsvej 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE Vej åben for alm. færdsel Byggeplads
Fareidentifikation – fuldstændighed? 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE Projektspecifikke farer Generelle farer Designfase Byggefase
Kan CSM-RA mindske risikoen for ulykker? 18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE