F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Lærerprofessionen - en definition.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Alle børn er alles ansvar
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 1

I NDLEDNING Et unikt kendskab til området i sin helhed og de enkelte daginstitutioner og afdelinger. De fysiske rammer og det psykiske arbejdsmiljø – relationerne mellem samarbejdspartnerne En indsats fra den pædagogiske konsulent er nødvendig hvis der skal ske udvikling af pædagogisk praksis der bygger på en dagsorden hvor der tænkes på tværs mellem skole og daginstitution Der er brug for hjælp til en at udvikle en mere systematiske evalueringskultur Samspillet mellem det politiske system og daginstitutionerne En uddannelsesmæssig og erfaringsmæssig bagrund der matcher opgaverne FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 2

F REMTIDIGE OPGAVER FOR DEN PÆDAGOGISKE KONSULENT Udvikling af arbejdet med at fastsætte det pædagogiske indhold i de pædagogiske læreplaner Udvikling af dokumentationsmetoder, indsamling af data og evaluering Udvikling af samarbejdet med forældrene Fokus på omsorg og trivsel Inklusion og børn med særlige behov Udvikling af et fælles dannelsesrum i daginstitution og indskoling Tilsyn med drift og pædagogik Kompetenceudvikling af pædagogisk personale som led i en kvalificering af pædagogisk praksis Sparring med områdeledelse Skabe sammenhæng mellem forskning og pædagogisk praksis FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 3

U DVIKLING AF ARBEJDET MED AT FASTSÆTTE DET PÆDAGOGISKE INDHOLD I DE PÆDAGOGISKE LÆREPLANER Styrke og overveje det pædagogiske indhold i daginstitutionerne, jf. § 7 og 8 Lov om dagtilbud At gøre sig overvejelser over værdier og kunne omsætte dem i hverdagens pædagogik, normer, vaner, rutiner og det nødvendige arbejde. Læring skal ikke bare være en proces uden værdi og indhold, det er nødvendigt at overveje, hvad der fremmer værdifuld læring i en pædagogisk praksis. Omsætningen af en både kritisk og konstruktiv dannelsesovervejelse, til en pædagogisk praksis, som tager afsæt i fagets historiske, kritiske og humanistiske dannelsestradition. Udvikling af projekter i daginstitutionen, som tager fat på problemstillinger, der har konsekvenser for kommende generationer, som spørgsmål om krig og fred, miljø og økologi, ulighed, informations- og kommunikationsteknologi mv. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 4

U DVIKLING AF DOKUMENTATIONSMETODER, INDSAMLING AF DATA OG EVALUERING Udvikle dataindsamlings- og evalueringsmåder, som hænger sammen med både proces og dannelsesindhold i daginstitutionerne. Finde meningsfulde veje for både dokumentation og evaluering – veje der også hænger sammen med det levede liv, og der skal være plads til både praksislæring og kritisk refleksion på en og samme tid. udvikle begreber og viden om små børns hverdagsliv blandt andre børn i dagtilbuddene og dette sociale livs betydning for børnenes læring og udvikling. Hvordan binder små børn livet sammen på tværs af daginstitution, hjem og skole. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 5

F OKUS PÅ OMSORG OG TRIVSEL Tryghed og trivsel er forudsætningen for god læring, det præciseres i Lov om dagtilbud, § 7, hvor tryghed, sundhed, trivsel og et godt børnemiljø står forrest i paragraffen før noget andet. Et forskningsresultat fra 2012: Når børn trives i børnehaven (Koch, A. B ) viser, at det pædagogiske personale godt nok holder øje med om børn trives, men ikke gør sig mange overvejelser om, hvad de selv vil gøre for at få børnene til at trives. Arbejde med at holde fokus på omsorg, trivsel og det sociale samvær i fællesskabet samt sociale normer og værdier som demokrati, respekt for den enkelte, ligeværd og anerkendelse. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 6

I NKLUSION OG BØRN MED SÆRLIGE BEHOV Omsorgsarbejdet i forhold til børn, der har det svært, er vigtigt for det pædagogiske arbejde i daginstitutioner i ghettolignende boligområder. Endvidere at personalet i disse daginstitutioner selv synes, at de bruger for meget tid på det i forhold til ”det vigtige” arbejde med den pædagogiske læreplan. (DPU – Århus Universitet) Daginstitutioner, der bevidst arbejder med teori og viden om børn med særlige behov, bliver børnene dygtigere til samarbejde, tilpasse sig og til at kommunikere. (VIDA) FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 7

U DVIKLING AF ET FÆLLES DANNELSESRUM I DAGINSTITUTION OG INDSKOLING Det, der bliver opgaven fremover, og som vil stille fordringer til de pædagogiske konsulenter på daginstitutionsområdet, bliver innovativt at være med til at bringe pædagogiske principper og værdier fra en pædagogik for små børn med ind i skolen som en forudsætning for læring der. Samtidig bliver det en ny opgave at bringe et fagfagligt indhold ind i en pædagogik for små børn. Det skal være et nyt element, der indgår i både indhold og proces. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 8

U DVIKLING AF SAMARBEJDET MED FORÆLDRENE Det er en væsentlig opgave at fastholde og udvikle samarbejdet med forældrene til gavn for børnene. Der er brug for forskning og igangsættelse af pædagogiske udviklingsprojekter, der arbejder med at skabe et forældresamarbejde, der bygger på ligeværd, og hvor pædagogikken udvikles i et tæt samarbejde, hvor begge parters viden ses som uundværlig - det er et bud på en vigtig og nyskabende opgave for de pædagogiske konsulenters innovative indsats. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 9

T ILSYN MED DRIFT OG PÆDAGOGIK Det skal fortsat være de pædagogiske konsulenter, der på vegne af kommunerne fører tilsyn med dagtilbuddenes pædagogiske praksis og drift. Styrken ved et internt kommunalt tilsyn ligger i, at den pædagogiske konsulent, der kontinuerligt har kontakt med daginstitutionen, gennem denne kontinuitet ansvarliggøres – også for at evt. problemer sættes ind i en fortløbende kontekst, som skal føre til nye veje. På den måde bliver tilsynet til en garanti for kvalitetssikring af den pædagogiske praksis. Driftstilsynet har traditionelt fokus på den økonomiske bundlinje, men de pædagogiske konsulenter skal især have øjnene rettet mod den pædagogiske praksis. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 10

K OMPETENCEUDVIKLING AF PÆDAGOGISK PERSONALE SOM LED I EN KVALIFICERING AF PÆDAGOGISK PRAKSIS Konsulenterne bruger allerede nu tid på kompetenceudvikling af det pædagogiske personale. Det sker ikke altid ud fra klare målsætninger i kommunerne, og en egentlig strategiovervejelse i forhold til kompetenceudvikling ligger lige for. En opgave kunne være at lægge vægten på, at grundlæggende pædagogiske overvejelser i kompetenceudvikling kunne være med til at kvalificere pædagogikken for små børn ud fra sine egne præmisser og på den måde kvalificere denne pædagogik ind i en større uddannelsessammenhæng. Man er allerede i gang med at høste erfaringer med dette i Københavns Kommune (Klynger i udvikling 1 – 2). FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 11

P ÆDAGOGISK SPARRING MED LEDELSER AF FLERE DAGINSTITUTIONER Den pædagogiske konsulent kommer i afdelingerne og kender til de særlige forhold hvert sted, og kan derfor som tidligere nævnt have øje for, hvad der kan inspirere fællesskabet, og hvad der kan være godt at lære af i de øvrige afdelinger. Det er også den pædagogiske konsulent, der kan bringe områdelederne sammen til fælles pædagogiske overvejelser over pædagogisk udvikling og nye indsatsområder. Endvidere kan sådanne refleksionsfællesskaber bidrage til den løbende organisationsudvikling, som også er en opgave for den pædagogiske konsulent at bidrage til. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 12

S KABE SAMMENHÆNG MELLEM FORSKNING OG PÆDAGOGISK PRAKSIS De pædagogiske konsulenter bør alle have en fast tilknytning til en forskningsinstitution med det formål for det første selv at bidrage ind i forskningen, for det andet at bringe forskere og pædagogiske medarbejdere sammen og for det tredje og vigtigste, at bringe ny viden ind i den daglige pædagogiske praksis. FOA - Pædagogiske konsulenter landskonference jasp 13