Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d. 23.6.2015 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Implementering af EPJ – ændring i arbejdspraksis
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
FORSIDEVARIANT 2 1 DEN PRÆSHOPITALE INDSATS KREDS MIDTJYLLAND - 7. APRIL 2015 GRETE CHRISTENSEN.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y FRONT PAGE FUNCTIONAL GUIDE INSERT/CHANGE PICTURE: Right click the background, click Format Background.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Lægeforeningen Hvad er lægers arbejde? Jens Winther Jensen Årsmøde FAS 2. oktober 2008, Hotel Munkebjerg.
Er specialerne velegnede til at sikre og vedligeholde speciallægernes kompetenceniveau i fremtidens sygehusstrukturer? Ellen Holm LVS årsmøde 25. januar.
LÆGE-PATIENT RELATIONEN - FYAM PERSPEKTIVET Christian Vøhtz Hoveduddannelseslæge Fase 3.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Velkommen Helene Westring Hvidman Lægeforeningen Hovedstaden Medlemsmøde Onsdag den 3. februar 2016 kl – Hotel Scandic, København V.
Forskningsnetværk i Region Sjælland Yngre Læge Dag 2015.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Velkommen v. Susanne Lauth, Formand for SOF-SVS/Sygeplejefaglig direktør Sydvestjysk Sygehus På egne og SOF-SVS formandsskabets vegne vil jeg gerne byde.
Strategi for Den Lægelige Videreuddannelse
Velkommen til Round Table
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
MTV af Demens: Organisation
Uddannelsesgivende afdelinger
Vækstforum Hovedstaden
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Præsentation af SOF-SVS
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
FOHNEU Præsentation af Federation of Occupational Health Nurses within the European Union, FOHNEU Den august 2017 ved FaSAMs seminar i Skagen.
Præsentationens transcript:

Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d

Generations… 2

Morgendagens patienter – passer de til morgendagens læger? Patienterne ændrer sig i disse år fra klienter til kunder med krav og forventninger til lægerne, der er langt højere end tidligere. De ønsker behandling og diagnoser efter deres eget hoved og har allerede kontaktet forbrugerrådet, egen advokat og patientklagenævnet på forhånd Jesper Bo Jensen 3

Morgendagens patienter – passer de til morgendagens læger? Spørgsmål:  Skal vi opfatte morgendagens patienter som kunder?  Og kan man opfatte læge-patient relationen som et sælger-kunde forhold? Jesper Bo Jensen 4

Skaber sundhedsvæsenet resultater for patienterne? Vi har nogle af verdens bedst uddannede læger, vi bruger mere end 100 mia. kr. om året på sygehusene. Sundhed er prioriteret højt i det danske samfund. Derfor kan det undre, at vi ikke måler sundhed på det resultat, indsatsen skaber for patienter. Lægerne fokuserer på lægefaglige kvalitetsmål, som f.eks. indberettes til de kliniske databaser, mens økonomerne fokuserer på aktivitet og produktivitet. Der er brug for at gentænke formålet med sundhedsvæsenet: At skabe resultater for patienterne. Jens Reiermann 5

Skaber sundhedsvæsenet resultater for patienterne? Spørgsmål:  Skal forløbsprocesser medinddrages i den lægelige videreuddannelse?  Skal uddannelsessøgende læger kende forskel på ”disease” og ”sickness”? Jens Reiermann 6

Organisationsændring med patienten i centrum Sygehus Sønderjylland startede i 2013 en større organisations- ændring med tanken om patienten i centrum og dermed dannelse af centre på tværs af specialer og oprettelse af klinikker og forløbsbaserede teams omkring patientforløb. Dette er en proces, som ikke er færdig og som har medført omskrivning af uddannelsesprogrammer og justeringer af ansættelsessteder og vejlederroller. Søren Aggestrup 7

Organisationsændring med patienten i centrum Spørgsmål:  Hvordan kan man fastholde uddannelse af speciallæger i specifikke specialer i et hospital, hvor opdelingen i specialer er nedlagt? Søren Aggestrup 8

Uddannelsen af fremtidens læger – passer den til morgendagens patient?  Patientforståelse og patientinvolvering  One size does not fit them all:  Klinikophold, Forskning, Internationalisering, Global health  Træning i fremtidens arbejdsformer: tværfaglige arbejdsgange, forløbsorienteret behandling, digitalisering mv.  Organisationsforståelse og implementering  Samundervisning med øvrige professions­rettede sundhedsuddannelser? Merete Munk 9

Uddannelsen af fremtidens læger – passer den til morgendagens patient? Spørgsmål:  Hvordan kan vi forbedre overgangen fra at være prægraduat uddannelsessøgende (uden ansvar) til at være postgraduat uddannelsessøgende (med ansvar)? Merete Munk 10

Hvad ønsker ”Den Yngre Læge” sig af fremtiden? Læger er gift med læger og bor helst i storbyerne. De vil have lov til at vælge specialer frit. Og de vil have gode arbejdsvilkår og lønforhold. De yngre læger har mange ønsker til en fremtidig arbejdsplads og uddannelsesforløb. Thea Mattson 11

Hvad ønsker ”Den Yngre Læge” sig af fremtiden? Spørgsmål:  Hvad kan yngre læger tilføre det danske sundhedssystem?  Og kan regionen gøre det mere attraktivt at arbejde som læge i Region Syddanmark? Thea Mattson 12

Uddannelse - GMC standards  Protect junior doctors' time to learn, says GMC As part of the new requirements for training and education, health organisations must ensure:  A culture that allows learners to be confident in raising concerns about patient safety and care standards  A learning environment which promotes openness with patients and the professional duty of candour  That adequate time and resources are given to complete curriculum assessments.

Patientens valg og lægens dilemma Det afgørende er ikke blot at give patienten et valg, men derimod at skønne, hvorvidt patienten har forudsætning- erne for at træffe dette valg. Patienter skal opleve reel medinddragelse, men ikke føle et medansvar, når svære beslutninger vedrørende behandling og medicinering træffes. Jacob Birkler 14

Patientens valg og lægens dilemma Spørgsmål:  Hvordan kan gode sædvaner sikres hos fremtidens læger i den lægelige interaktion med patienterne Jacob Birkler 15