Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Er specialerne velegnede til at sikre og vedligeholde speciallægernes kompetenceniveau i fremtidens sygehusstrukturer? Ellen Holm LVS årsmøde 25. januar.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Er specialerne velegnede til at sikre og vedligeholde speciallægernes kompetenceniveau i fremtidens sygehusstrukturer? Ellen Holm LVS årsmøde 25. januar."— Præsentationens transcript:

1 Er specialerne velegnede til at sikre og vedligeholde speciallægernes kompetenceniveau i fremtidens sygehusstrukturer? Ellen Holm LVS årsmøde 25. januar 2012

2 ”Look back over the past, with its changing empires that rose and fell, and you can foresee the future, too.” Marcus Aurelius år 174

3 Hvordan er det i dag? Hvem sikrer og vedligeholder i dag speciallægernes kompetencer? Specialerne er ansvarlige for indholdet i målbeskrivelserne Specialerne er ansvarlige for indhold i videnskabelige møder og konferencer I teorien og på papiret er det specialerne, der sikrer erhvervelse og vedligeholdelse af speciallægekompetencer

4 Baggrund Flexner rapporten 1910 The Birth of the Clinic. Michel Foucault 1963, oversat til engelsk 1973 Medical Education for the Future. Identity, Power and Location. Allan Bleakly, John Bligh, Julie Browne. Forlaget Springer, 2011 Internal Medicine Residency Redesign:Proposal of the Internal Medicine Working Group. Horwitz RI, Kassirer JP, Holmboe ES et al, JAMA 2011;124:806-12 Ugeskrift for læger 2012;174(26)

5 Hvilke behov er der? Ugeskriftet 2012;174 Rammer der stimulerer læring. Læger lærer af hinanden, når de arbejder sammen (YL ønsker til de nye sygehuse) Ved indførelse af tværdisciplinære enheder skal specialeafdelinger bevares for at garantere tilgængeligheden til den specifikke viden – det skal være et både og (Steen Lindahl) Samarbejde i teams forudsætter, at det enkelte team medlem kan varetage sit eget område på højt professionelt niveau

6

7 Flexner rapporten Den praktiske uddannelse skal være universitetsbaseret og tæt knyttet til forskning og videnskabelig evidens Der skal være fuldtidsansatte kliniske professorer Uddannelsen foregår på afdelingerne delt i 4 blokke: Medicin, kirurgi, obstetrik, ”andre specialer” "An education in medicine,involves both learning and learning how; the student cannot effectively know, unless he knows how”

8 Den fundamentale glæde for faget bygger på.. Vedvarende opnåelse af ny viden og skærpelse af evnen til klinisk vurdering baseret på mødet med patient efter patient… Det forudsætter, at der er tilstrækkelig tid til at indhente og analysere information om den enkelte patient og om sygdommen Horwitz, Holmboe et al

9 Det er problematisk.. Når vi af tidsmæssige årsager må læse guidelines i stedet for videnskabelig litteratur (tidsskrifter og lærebøger) Når diagnostiske og behandlingsmæssige tiltag bestemmes af ”pakker” og ”standarder” og den lægelige professionelle autonomi dermed forsvinder Horwitz et al

10 Den sociale kontrakt Integrering af forskningsresultater i det kliniske arbejde Den gode kliniker er mindst lige så vigtig som den dygtige forsker Leve op til befolkningens behov (geografisk og socialt) Specialeselskaber skal være mindre interessorganisationer og samarbejde mere – DSIM som eksempel Horwitz et al

11 Mere om den sociale kontrakt (Foucault) op gennem 1700 tallet var der i Frankrig for mange ”charlataner” der praktiserede medicin Undervisningen på fakulterne tilfredsstillede ikke befolkningens behov, forskning blev ikke omsat til gavn for befolkningen Reformer i årene efter revolutionen (1789-99) skulle fostre ”a medical consciousness that would be adequate to the nation´s needs” Der skulle være færre lægeskoler og kandidaterne skulle på en ”tour of France” både for at tilfredsstille behovet for læger i alle egne af Frankrig og for at lære befolkningens behov at kende

12 Hvad kan specialerne gøre …. Videnskabelig evidens skal være en integreret del af daglig praksis. Den gode kliniske indsats skal omgærdes med lige så stor prestige og status som den forskningsmæssige indsats. Den sociale kontrakt mellem læger og befolkning skal genoprettes – specialerne skal tage ansvar Specialerne skal optræde mindre som interessorganisationer – mere samarbejde De lægelige specialer skal på den måde erobre ansvaret for videreuddannelse – ikke bare i teorien


Download ppt "Er specialerne velegnede til at sikre og vedligeholde speciallægernes kompetenceniveau i fremtidens sygehusstrukturer? Ellen Holm LVS årsmøde 25. januar."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google