Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Advertisements

1 Om pædagogik Pædagogikken i Thorning Skoles Specialafdeling bygger på 5 principper: 1.Hånden under barnet. Lærere og pædagoger skal sikre barnet nærvær,
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT VINDINGE. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Respekt for Grænser Fakta
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Makro I sundhed og trivselsundersøgelsen fra 2011 svarede 6,6 pct. af beboerne med hjemmeboende børn under 18 år, at de ofte følte sig uønsket ensomme.
Pædagogisk praksis Østerhåbskolen
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
- en spændende kundskabs- og teknologikonkurrence for børn og unge
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Damhusengens Skole v. Kaj
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
og han lod snefald hegne mod frosten barsk og hård,
Kærlige hænder brødet nu ta'r
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Sund Mund til Byens børn
Undervisningspligten
Tendenser i forældresamarbejdet
KIGO og kommunernes opgaver
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Hovedformål: Sammenhæng
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Fra arbejdsplads til Arbejdsfællesskab
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Support- Hvordan får jeg hjælp fra Danmarks Miljøportal?
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring

Jord vand sol

Jeg tør ! Gør du ! Hvordan bliver børn mere modige i naturen. Hvem tør holde en frø ? Er snegle ulækker? Falder jeg ned ? Hjælper du mig ?

¨Når min ven tør, tør jeg også¨ Holde en frø, så den ikke dørHoppe højt ned

Hvem hjælper mig ? Kravle op og ned i muldvarpeskudet Kravle og balancere

Hvis vi hjælper hinanden Tillid- tro- mod -styrke

Skrammel

Skramlen udvikler sig

Høsterkøbhus Planlagte forløb med HanneVuggestue

De store vuggebørn i Høsterkøbhus en gang om ugen fra kl 9-15 Regelmæssigt siden 2012

Robin Hood Forløb over 2 ugerFørskolebørnene

Cykel uge Hold på tværs af grupperneTrafik regler – lyssignaler

Fart på sproget Efterår forår 2014 Organisering- selvvalgt matriale i små grupper

At arbejde sammen At lære at bruge andre i opgaveløsningen At tale sammen

Mio- Matematik individ og omgivelser

Naturskolen

Fællesbillede- fælleskab Alle kan male på billedeNye børn i gruppen

En skater rampe

Børn dokumenterer og tager billeder

Organisering af hverdagen

Organisering- Kerneopgaven Kerneopgaven At skabe et trygt miljø, hvori alle gensidige relationer i fælleskab, understøtter børnegruppen og det enkelte barns udvikling, trivsel og læring, gennem pædagogisk reflekterede rutiner, og didaktiske tilrettelagte aktiviteter. Kongebroen foråret 2014

Aktionslæring en del af projekter Samarbejde og sociale kompetencer Hvordan lærer vi børn at samarbejde ? Hvordan er vi voksne rolle- modeller ? Hvordan organisere vi hverdagen, så vi når det der er vigtigst Hvordan lære børnene bedst det de skal sammen ? Personlige kompetencer – selvtillid og selvværd Et godt hverdagssprog der kan bruges, hvad indeholder det og hvordan får vi fællessprog. Hvordan bryder vi børnenes komfortzone så de oplever at de kan mere.