Formandsmøde i Middelfart 5. september 2015. Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Advertisements

Regionskursus Region Syddanmark Udviklingsfysioterapeut, Martin Walsøe
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Historier fra et demonstrationsprojekt
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Introduktionskursus for frivillige
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hovedpunkterne i en ny strategi
Indhold, indsatser, implementering
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Oplæg til Immun Defekt Foreningens Landsmøde 17. April 2010 Samarbejdet, foreningsarbejdet og meningen med det hele… v. Lene Jensen, direktør.
Formandsmøde i Middelfart 5. september Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Hjerteforeningens interessevaretagelse Politisk konsulent Signe Elkrog Friis Den 20. oktober 2015.
30. marts 2016 Kort om Hjerteforeningen Patientforening, stiftet i medlemmer og Danmarks næststørste patientorganisation 3 faste rådgivninger.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
Introduktionsdag for frivillige Den 20. oktober 2015.
Hjerteforeningens interessevaretagelse
Rehabilitering og Empowerment – Muligheder og udfordringer i alkoholbehandling Vingstedseminar d
SUF - gevinstrealisering
Hjerteforeningens sundhedskonference 12. oktober 2016 VELKOMMEN ved adm. direktør Kim Høgh Tak for ordet. Først og fremmest vil jeg gerne starte med at.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Formandsmøde i Middelfart 5. september 2015

Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs

Hensigten med mødet Klæ’ jer på Skabe grundlag for bedre drøftelser i jeres bestyrelser Forberedelse til regionsmøder i efteråret OG Få kritik, ideer til forbedring: Høring

Ståsted

Ståstedet, definerer organisationens ”personlighed”

Hvordan vil Sundhedsvæsenet udvikle sig? »Det er svært at spå - især om fremtiden« Citat tilskrives ofte Storm P

Flere ældre over 65 år skrappere prioritering i velfærdsordningerne Borgerne bliver i højere grad inddraget frivillige vil få et større ansvar Forebyggelse bliver en krumtap Telemedicin

Supplér med Omdømme flere frem til 2020 hovedproblemet løst? ambitioner

Kollektiv effekt fælles indsats – fælles resultater

Kollektiv effekt Struktureret tilgang til at arbejde med komplekse problemer Aktører på tværs af sektorer sætter fælles mål og arbejder sammen om at finde bæredygtige og varige løsninger Faste elementer: fælles vision, fælles målemetoder, gensidigt forpligtende aktiviteter, hyppig og åben kommunikation Alle arbejder sammen henimod en række fælles, langsigtede og målbare mål. Det handler om skabe forandring, der både kan ses og mærkes

Styrende for ståstedet Visionsformulering Målformuleringer Åben og dialogsøgende Partnerskaber Kommunikation, sociale medier Medarbejdere og frivillige Fælles vej: Hvad må vi, hvad kan vi?

Hjerteforeningens ståsted Vision Vi har vundet sundere og bedre liv for alle Mission Hjerteforeningen fremmer sundhed gennem forebyggelse, patientstøtte og forskning i hjerte-kar-sygdomme

Hjerteforeningens ståsted Interesseorganisation - med særligt fokus på forebyggelse, patientstøtte og forskning

Strategi

Strategi 2020 – Mål Forebyggelse og sundhedsfremme Hjerteforeningen vil drive, deltage i og fastholde en proces sammen med andre interesserede partnere, først og fremmest kommunerne, som udbygger den nationale indsats for forebyggelse og sundhedsfremme og dokumentere, at her ligger nøglen til reduceret forekomst af hjerte-kar-tilfælde, som åbner muligheder for omprioriteringer i sundhedsvæsenet, og for bedre livskvalitet for borgerne. Behandling De konkrete behandlingsresultater, der er opnået i hjerte-kar-behandlingen, skal anspore Hjerteforeningen til at arbejde for øget forskning og anvendelse af samme i behandlingen, med henblik på at reducere hjerte-kar-sygelighed og hjerte-kar- relaterede dødsfald. Livskvalitet Borgeren som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne efter et hjerte-kar-sygdomsforløb, skal opnå det bedst mulige, selvstændige og meningsfulde liv. Hjerteforeningen skal bidrage til at en ny hjerte-kar-sygdom for patienten forebygges, yde patientstøtte, og sikre at rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem borgeren, pårørende, fagfolk og netværk.

Bygger på 8 faglige strategier Kommunikation Forebyggelse- og patientstøtte Børne- og unge Fundraising og marketing Forskning Politisk interessevaretagelse Frivillighed IT

Kommunikationsstrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for kommunikation er: 1.Større synlighed og kendskabsgrad 2.Større professionalisme i mediehåndteringen

Strategiske indsatser a) Alle relevante muligheder for at kommunikere proaktivt, dagsordensættende og holdningspræget bør udnyttes med henblik på at redegøre og skabe forståelse for Hjerteforeningens arbejde og forskning. Dermed øges kendskabet til foreningen i offentligheden og omdømmet styrkes. b) Hjerteforeningen er 24-7 tilgængelig for medierne og andre interessenter. Vi behandler alle henvendelser med respekt for mediernes arbejdsforhold. Hjerteforeningen tænker og arbejder proaktivt, og vi kontakter selv medierne, når der er mulighed for eksponering af en prioriteret indsats. Succeskriterier a) Hjerteforeningens uhjulpne kendskabsgrad skal ifølge imageanalysen være mindst 50 procent i b) Hjerteforeningens neutrale og positive medieomtale skal øges. I 2020 skal Hjerteforeningen have forøget sin eksponering med en stigning på 100 % i ”annonceværdi” i forhold til (Infomedia).

Forebyggelses- og patientstøttestrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for forebyggelse og patientstøtte 1.Hjerteforeningen vil være en samlende kraft på forebyggelsesområdet 2.Hjerteforeningen vil sikre et godt og trygt hverdagsliv for alle borgere med hjerte-kar-sygdomme og deres pårørende

Strategiske indsatser a) Hjerteforeningen er dynamo for partnerskaber, der bidrager til at forebygge hjerte- kar-sygdomme. b) Hjerteforeningen er tilgængelig med tilbud af høj kvalitet. Succeskriterier a) Frem mod 2020 spiller Hjerteforeningen en central rolle i mindst fire nye nationale partnerskaber eller partnerskabsprojekter, der bidrager til forebyggelse af hjerte-kar- sygdom. b) 75% af alle brugere af Hjerteforeningens patientstøttetilbud finder tilbuddene let tilgængelige.

Børne- og ungestrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for børne- og ungeområdet er: 1.Hjerteforeningen bidrager til et bedre børne- og ungeliv med hjertesygdom 2.Hjerteforeningen sikrer gode organisatoriske rammer for at understøtte børne- og ungeindsatsen

Strategiske indsatser a) Støtte og rådgive børn og unge med hjertesygdom samt deres pårørende b) Styrke organiseringen af børne- og ungeindsatsen og øge kendskabet til Hjerteforeningens tilbud på området. Succeskriterier a) 40% af medlemmerne i Børneklubben og GUCH har benyttet sig af et af tilbuddene/aktiviteterne. I undersøgelsen vil kun medregnes husstande, der har et barn eller ung med hjertesygdom. b) Hjerteforeningen er stærkt forankret i alle regioner og medlemstallet i Børneklubben er øget med 25% og i GUCH er medlemstallet øget med 100%.

Fundraising og marketing strategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for fundraising og marketing er: 1.At øge tilgangen af støtte fra private, virksomheder og fonde væsentligt over perioden 2.At markedsføre og profilere Hjerteforeningen som en kompetent, proaktiv, moderne, seriøs og stærk organisation via innovative og indtægtsskabende kampagner

Strategiske indsatser a) Landsindsamling, medlemmer, fonde og virksomheder som vækstgeneratorer b) Fra informationskampagner til indtægts- og profilerende fundraising kampagner Succeskriterier a) 10% årlig stigning i samlede indtægter fra bidrag, medlemmer, lotterier, fonde og virksomheder (excl. arv og finansielle indtægter). b) Hjerteforeningens uhjulpne kendskabsgrad skal ifølge imageanalysen være mindst 50 procent i 2020.

Forskningsstrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for forskning: 1.Hjerteforeningen skal ved egen forskning, og støtte til andre miljøers frie og tematiske forskning vise alle relevante samarbejdspartnere, at Hjerteforeningen er den rette facilitator og samarbejdspartner 2.Hjerteforeningen skal konstant arbejde for at etablere en samlet national dansk hjerte-kar-database, som samler kliniske, biologiske og administrative registre.

Strategiske indsatser a) Udvikling af Hjerteforeningens forskningsafdeling b) Sikre større effekt af Hjerteforeningens uddelte forskningsmidler c) Facilitere etablering af national hjerte-kar-database Succeskriterier a) Hjerteforeningens forskningsafdeling kan ved strategiperiodens udløb matche benchmark i forhold til internationale forskningsmiljøer indenfor kardiovaskulær epidemiologi og registerforskning. b) Der skal opstilles mål for, hvad der skal komme ud af den forskning som Hjerteforeningen støtter, og der skal løbende måles på om de nås. c) Hjerteforeningen har i 2020 faciliteret udviklingen af én samlet hjerte-kar- database, som kan anvendes af alle interesserede forskere.

Strategi for politisk interessevaretagelse Mål Hjerteforeningens overordnede mål for forskning: 1.Øge Hjerteforeningens indflydelse hos politiske beslutningstagere 2.Skabe en klar sundhedspolitisk profil for Hjerteforeningen

Strategiske indsatser a) Hjerteforeningen skal styrke og udbygge sit netværk til politikere, embedsmænd, eksperter og opinionsdannere. b) Hjerteforeningen skal arbejde systematisk med den sundhedspolitiske interessevaretagelse, så foreningen får en klar sundhedspolitisk profil. Succeskriterie Hjerteforeningen opnår de målsætninger, som defineres i årlige handlingsplaner for foreningens sundhedspolitiske interessevaretagelse.

Den videre proces… I dag Hovedbestyrelsens strategiseminar i oktober Jeres forberedelse til regionsmøder Regionsmøder Hovedbestyrelsen beslutter sig, december På forårets regionsmøder skal vi drøfte vedtægter mv.

Tak for ordet