Historie Med lukningen af Lindøværftet i 2009, forsvandt et af Danmarks vigtigste uddannelsessteder for dygtige håndværkere. Det årlige indtag lå på 40-50.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Advertisements

 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
LEAN Akademy.
…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Grafisk fortælling 2. Den dag, Mary skulle til visitationssamtale på Projekt VIA, glemmer hun aldrig!
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Eventkoordinator Eventassistent
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Informationsaften for forældre og elever
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Kompetenceudvikling set med erhvervslivets øjne. • Bodil Vilmand-Olsen • Adm. Direktør hos Midt Marketing • 6 års erfaring med personale- og kompetenceudvikling.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Etablering af virksomhedsklynger i bygge og anlægsbranchen.
Praktisk vej til uddannelse. Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
To temamøder: •Mange vil gerne tage elever men kan ikke overskue administration og beskæftigelsesforpligtigelsen •Mange vi gerne tage elever i perioder.
Kvalitet i Skolepraktik. 3 formål 1.Etablering af virksomhedsklynger 2.Et korps af praktikambassadører 3.Koordinerende praktikpladscenter Smed, industritekniker.
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Karen Hornbæk Svendsen
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Klyngemodel en samarbejdsform i skolepraktikken Deltager: Uddannelser: Svendborg erhvervskole Tømrer, Murer, Maler og elektriker UC. Holstebro Lager og.
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
”Åbent praktikcenter i et virksomhedslignende miljø med fokus på samarbejde med lokale virksomheder og Social Enterprise” Ansøger Aarhus Tech Center for.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Grafik og illustrationer placeres efter hjælpelinjer Praktik er uddannelse De delegerede mener, at praktikperioden er en del af de studerendes uddannelse.
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
Resultater, erfaringer og overvejelser! Praktikpladscentrene Syd-Øst Sjælland og øerne.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Uddannelse for udviklingshæmmede
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Pernille Christensen.  Hvordan oplever I dialogen med UU centrene?  Har I nogen gode erfaringer, I vil dele ud af?  Hvordan kunne I fremover sikre.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
PRAKTIKCENTER CPH WEST Temaeftermiddag for praktikkonsulenter, værkstedsassistenter, administrative medarbejdere og andre der er involveret i arbejdet.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Viden, der vækster Regional vækstkonference d. 7. oktober 2013.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Lis Brok-Jørgensen -én af konsulenterne
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Jan Boyesen, Udviklingschef, Europas Maritime Udviklingscenter
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Malerfagets overenskomst
Udbyder 50 erhvervsuddannelser – herunder EUX
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
DuPont Grindsted Bent Seemann 10. marts 2015 Efter uddannelse I Dupont.
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
PRAKTIKPLADSFORMIDLING
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Praksisnær praktikpladsformidling D.28.november 2017
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

Historie Med lukningen af Lindøværftet i 2009, forsvandt et af Danmarks vigtigste uddannelsessteder for dygtige håndværkere. Det årlige indtag lå på lærlinge, som alle fik en bred uddannelse gennem værftets systematiske rotation af lærlingene mellem de forskellige værksteder. Lærlingeskolen på Lindø sikrede at lærlingene blev selvstændige og faglige bevidst inden de blev sendt ud i produktionen.

Efteruddannelse Lindø værftet havde en fokuseret efteruddannelse af deres medarbejdere i et godt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne i lokalområdet Tilrettede kurser i rekruteringsøjemed inden for Smede, skibsbygger, rør og svejsning blev også afviklet i et rigtig godt samarbejde med de lokale uddannelsesinstitutioner

Lindø Praktik Center SDE Lindø Industripark Flere Virksomheder Dansk Metal NSM 1 Skibstekniker rep. 1 Smed maritim Potentiale for elever/lærlinge på Lindø Industripark ????? Fayard 4 Skibstekniker rep. 1 Skibstekniker rør 3 Smed maritim 2 Skibsmontør Lindø Industri Park

Lindø Praktik Center Hvordan kommer vi videre? Flere virksomheder skal tage medansvar De positive historier skal fortælles De unge skal vejledes til uddannelse Uddannelserne skal løbende tilpasses behovet Samarbejdet mellem virksomheder og skole skal udbygges Vi skal prale når det lykkes

Muligheder for uddannelsesaftaler Ordinær uddannelsesaftale Kombinationsaftale Korttidsaftale

Ordinær uddannelsesaftale Virksomheden udarbejder en uddannelsesaftale med en elev, og eleven er i samme virksomhed hele perioden Uddannelsesaftalen omfatter alle skoleperioder og praktikperioder evt. bortset fra grundforløbet

Kombinationsaftale To eller flere virksomheder samarbejder om uddannelsesforløbet Hver virksomhed opretter en selvstændig aftale (delaftale), for den tid eleven er i virksomheden Delaftalen skal indeholde en skoleperiode og praktikperiode Ved kombinationsaftaler er der ikke prøvetid for efterfølgende delaftaler Alle aftaler skal være på plads inden den første aftaleperiode påbegyndes Hver virksomhed har ansvaret i den givne periode Delaftalerne skal tilsammen dække hele uddannelsen

Korttidsaftale Korttidsaftalen skal som minimum indeholde en praktikperiode og en skoleperiode Lærlingen vil derefter have mulighed for at komme i skolepraktik, hvis aftalen ikke forlænges

Muligheder for efteruddannelse (AMU/IDV) af nærmiljøet Svejsning med certificering Faglige teoretiske kurser Faglige praktiske kurser Faglig rådgivning/vejledning

Etablering af praktikcenter Det skal være et salgsparameter for LIP, at der på lokationen/Lindø er et uddannelsescenter. LIP stiller lokaler, maskiner, værktøjer og udstyr til rådighed SDE skal drive centeret og stille de faglige ekspertiser til rådighed SDE vil søge samarbejde med virksomheder, leverandører og andre uddannelsesinstitutioner. Målet er at skabe et kraftcenter som skal være et naturligt valg og omdrejningspunkt for alt uddannelse på LIP.