Relations kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
PsykiatriSommerskole for sygeplejestuderende
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Prinsesse Arabella blander farver
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Den glade skole på bjerget.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læring NUZO Flow Anerkendelse og så skal vi huske, at vi skal i multisalen fra kl 10.30-11.30 

Relations kompetencer Mennesker udvikles i mødet med andre og i det, det deler med andre. Mennesker, der i deres professionelle virke, har med andre mennesker at gøre må altså være: relationsbevidste og relationskompetente

Snak med din sidemand om en eller to oplevelser du har haft som barn, hvor du oplevede at du lærte noget, positivt eller negativt. Hvad var det der gjorde at du lærte noget? Byt og lad den anden fortælle

Læring handler om: Refleksion – at begribe verden Handling – at agere og kunne i verden Identitet – at blive sig selv i verden Vi husker bedst: - det der er meningsfuldt - det der handler om en selv - der hvor der er en kropslig bevægelse involveret - der hvor der er en relation - når oplevelsen er en del af en fortælling

Tegn en hund

Leg og læring https://www.youtube.com/watch?v=xx87X-Y_B3Q

Bevægelse og læring Mennesker er født aktive Mennesker er født fysisk eksperimenterende med brug af alle sanser Børn kan oftest lide at bevæge sig, når de lærer. Når der er fysisk bevægelse i oplevelsen er der større effekt. Ved at integrere kropslig bevægelse i læreprocesser bliver der mulighed for både bredere og dybere læringsoplevelser. Jo flere sanser, der er involveret i en læreproces, des bedre husker man. Leg udvikler øget kreativitet og bedre faglige præstationer. Der dannes flere nerveforbindelser i hjernen når barnet leger (Børn der har været spærret inde i rumænske børnehjem uden mulighed for social kontakt og leg udviklede langt mindre hjerner end andre).

Vi lærer og husker godt, når… • Det er meningsfuldt – det er forståeligt, konkret og brugbart • Det er følelsesladet – man er engageret, interesseret, aktiv • Det (også) handler om én selv – det er relevant • Der er kropslig bevægelse involveret – det kan føles, mærkes, – samt kræver balance og koordination • Der er sociale relationer involveret • Der er en meningsfuldhed • Det er grundlæggende – knytter an til livets almene dimensioner • Det er smukt – det er attraktivt og dermed mindeværdigt 2006 Hans Henrik Knoop

kan det i morgen gøre på egen hånd ” ”Det, som barnet i dag gør ved hjælp af en voksen, kan det i morgen gøre på egen hånd ” ”Den dårligste pædagogiske metode er den, der går ud på at gøre eleven konstant bevidst om de ting, som eleven ikke bør gøre. At prædike ”gør ikke det og det” afstedkommer en impuls til at gøre netop det frarådede.” Lev Semjonovitj Vygotskij

Barnet hjælpes på vej Barnet hjælper nu til i løsningen af opgaven Barnets præstation automatiseres

Ifølge Vygotsky sker børns kognitive udvikling primært i samspil med andre mennesker som har større viden og kompetencer end dem selv. ‘ Han mener, at børn i højere grad viser deres evner/hvad de kan, når de samarbejder med en mere kompetent person, end når de arbejder alene. Er i enige i det?

Flow teorien Csikszentmihlyi. Det enkelte menneske vil bevæge sig ud af flowzonen for enten at opdage, at man keder sig eller at man ikke længere kan overskue det, man er i færd med. Man kan altså være understimuleret eller overstimuleret. Men bliver man i flowzonen, vil man føle, man er et med omgivelserne. Man bliver udfordret og bliver dygtigere. Når man er i flow, er man engageret og fokuseret.Tidsfornemmelsen forsvinder.

De pædagogiske læreplaner I dagtilbudslovens §8 er angivet, at der i alle dagtilbud skal udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan, som skal give rum for leg, læring og udvikling. I dagtilbudslovens §8 stk. 2 står, at den pædagogiske læreplan skal beskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring inden for følgende temaer: 1) Alsidig personlig udvikling. 2) Sociale kompetencer. 3) Sproglig udvikling. 4) Krop og bevægelse. 5) Naturen og naturfænomener. 6) Kulturelle udtryksformer og værdier

Hvad har du lært i dag?? 