Narratologi og yada yada 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
Journalistiske virkemidler
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Arbejdspladsudvikling
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Børn og sorg - og sprældøde døde
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Film & medieuddannelsen 2009
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Fagets formål, fokus og fagmål
Om feedback og tilbagemeldinger
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Kultur i organisationer
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
Evolution.
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Dannelse og kompetencer
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Lidelsens problem (teodicé)
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
Et mærkeligt skib.
Læren om livets udvikling
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Lærings- og praksisfortælling
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
”Storytelling” er ikke nyt
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Kildekritik Historie.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Narrativitet i teori &praksis
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Feature Dansk.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Narratologi og yada. Søren Ulrik Thomsen: ”Vent” I kaffebaren med cigaret og cola i frost over fodgængerovergangen i biografens dybrøde foyer i flugt.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

Narratologi og yada yada 1

Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1992)

Tre pointer 1. Der er magt i sprog. Narrativer er smarte og kan bruges til at opnå alle mulige ting. Men der er også ting, de ikke kan - noget de har tendens til at overse eller undertrykke. 2. Et centralt spørgsmål uden klart svar: Er det teksten eller læseren, der skaber sammenhængen i et plot? Er det genstanden eller betragteren, vi beskriver, når vi bedriver narratologi? 3. De fleste teorier passer godt på de eksempler, som de i deres udgangspunkt er knyttet til. Hvis en teori er god, bliver den ofte paradigmatisk: Teorien generaliseres og prøves af på andre områder. Men det er ikke altid uproblematisk at få teorierne til at passe på de nye eksempler.

Hvad er narratologi? Narratologi er læren om fortællinger. I narratologien interesserer man sig for hvad fortællinger er, hvad fortællinger kan, hvordan fortællinger hænger sammen, og hvordan man kan skelne mellem forskellige typer af fortællinger.

Hvad er en fortælling? En fortælling er en række af begivenheder, der enten hænger sammen, eller som vi forestiller os udgør en sammenhæng.

Hvad kan en fortælling? To forklaringer af hvad evolutionsteorien er: ”Hestene udviklede hove for at de kunne løbe fra rovdyrene”. ”Hjertet i Darwins evolutionsteori er selve mekanismen naturlig selektion (eller udvælgelse). Oftest vil kun nogle af en organismes afkom overleve til kønsmodenhed. Dødeligheden kan fx skyldes sult, kulde, sygdom og død for rovdyr. Den del af afkommet, som overlever, er i gennemsnit bedre tilpasset livsvilkårene end dem, som dør (se adaptation). De overlevende videregiver deres arvelige træk til den efterfølgende generation, deriblandt de fordelagtige træk.” - Den store danske encyklopædi http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Genetik_og_evolution/Evolutionsl%C3%A6re/evolution

Fortællinger får os til at huske… og glemme

Hvor bruges fortællinger? I fiktion I hverdagen Når vi beskriver os selv I historieforskningen I reklamer og kampagner I mange former for behandling I retssager I politik Fortællinger strukturer en stor del af vores individuelle og kollektive erindring

Mimesis, handling og plot – Aristoteles' Poetikken Efterligning (mimesis) er kunstens kendetegn. Plottet har en begyndelse, en midte og en slutning. Plottet (gr. mythos) er ikke baseret på karakterer, men på handling. Plottet er en enhed.

Hvad er en begivenhed (event)? Hejlsted: ”I korthed kan den [begivenheden, red.] defineres som et sammenstød af kræfter, der fører til forandringer – transformationer” (Hejlsted 2007, s. 48 (s. 84, 1. spalte)). Chatman: ”Events are either actions (acts) or happenings. Both are changes of state” (Chatman 1989, s. 44, (side 73, 1.spalte)). Prince om en fortælling: ”En minimal fortælling består af tre forbundne begivenheder. Den første og den tredje er tilstande, den anden er aktiv” (Hejlsted 2007, s. 52 (side 86, 1. spalte)).

Narratologiens vigtigste opgave... er at forsøge at forklare, hvordan det går til, at vi kæder en fortællings begivenheder sammen.

Hvordan etablerer narrativer sammenhæng? Kausalitet eller narrativ kausalitet. Verisimilitude [det at fremstå overbevisende, have troværdighed] (Chatman). Suspense og foreshadowing (Chatman). Plotmatrice (jf. genre) og gentagelse (Hejlsted).

Fortællingens begær Hejlsted s. 56-61 (side 88-90 i kompendiet) Personernes (karakterernes) begær Læserens eller fortællingens begær Er begær en særlig præcis term?

Fabula og sjuzet Fabula er, hvad der fortælles. Sjuzet er, hvordan der fortælles. Fabula er en konstruktion, vi laver på baggrund af sjuzet. Fabula kan flyttes fra tekst til tekst (og fra medie til medie) uden at ændre sig. Det samme gælder ikke sjuzet. Pga. den mimetiske tradition har fabula haft prioritet over sjuzet. Vi vil have fabula, men får sjuzet.

Fortælletempo: Fortælletid og fortalt tid Fortælletid kan bruges som betegnelse for den tid, det tager at fortælle. Fortalt tid kan bruges som betegnelse for den tid, der bliver fortalt. Fortælletid>fortalt tid: Fx hvis der er digressioner midt i en scene eller slow motion. Fortælletid=fortalt tid: Film og teater er meget bundet til denne form, fordi en scene med replikker tager den tid at fortælle, som det tager for replikkerne at blive udvekslet. Fortælletid<fortalt tid: eks. ”... og de levede lykkeligt til deres dages ende”. Opsummering, sammenfatning, referat, yada yada.

Hvad er en fortælling og hvad er ikke? hej det jeg fortæller er måske en barsk historie for nogen men det har været min virkelighed Hej Jeg er en pige på 14, her er min historie Men han vil ha en mega sød besked af mig og lang Historier fra www.ditforhold.dk

Ernesto Dalgas: ”En underlig historie” 1. Hvad handler "En underlig historie om"? Giv en kort genfortælling. 2. Har fortællingen en begyndelse, en midte og en slutning? Og i bekræftende fald, hvad udgør da fortællingens begyndelse, dens midte og dens slutning? 3. Hvad er fortællingens paradigmatiske punkt? 4. Hvordan er forholdet mellem fortællingens fabula og sjuzet? 5. Hvordan skaber teksten suspense? Peg på mindst et eksempel i teksten. 6. Hvilke gentagelser benytter teksten sig af? Peg på mindst et eksempel i teksten.

Peter Seeberg: ”Det sidste mørke” 1. Hvad er kerne- hhv. satellitbegivenheder? 2. Opbygger teksten suspense eller bruges der overraskelse? 3. Hvordan er forholdet mellem det Chatman kalder hhv. "discourse-time" og "story-time"?

Kerstin Ekman: første kapitel af Hændelser ved vand 1. Hvad sker der i det første kapitel? 2. Hvordan skabes der sammenhæng i teksten? - Giv et eksempel på gentagelse. - Hvilken regelmæssighed eller gentagelse er der i billedsproget? 3. Hvordan skaber teksten suspense? Peg på mindst et eksempel i teksten. 4. Med det forbehold at vi kun har første kapitel: Hvad kan vi sige om fabula og sjuzet?

Handlings- eller karakterbåren? Chatman skelner mellem klassiske (eller traditionelle) og mere moderne narrativer. De klassiske narrativer er handlingsbårne frem for de moderne karakterbårne fortællinger og den traditionelle narrativ beskrives som afklarende (eng. ”resolving" (Chatman 1989: s. 47- 48)), mens den moderne beskrives som afslørende (eng. "revealing" (Chatman sst.)). Hvordan fordeler de tre analysetekster sig i forhold til skellet mellem den traditionelle og den moderne narrativ?