Dokumentation til en underretning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Mette og Marias lille quiz om amning
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Det svære liv i en sportstaske
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Roskilde Tekniske Skole
Psykoedukation til unge i OPUS
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Opgaver om omsorgssvigt
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Børns omsorgssituation og trivsel
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Det Inddragende Netværksmøde
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Læring gennem registrering og indberetning
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

Dokumentation til en underretning Sårbare familier Dokumentation til en underretning

Baggrund Neonatalsygeplejerske Dokumentations arbejde siden 2004 Intern gruppe Pædiatrisk regi Projektgruppe, implementering Cosmic journal 4. marts 2015

Dokumentationen Udfordres – hvor skriver vi hvad? Nyt system, nye arbejdsgange Oplysninger, dokumentation forældre-barn kontakt/samspil De sårbare familier – dokumenteres Vigtigt at dokumentere Samle dokumentationen Lettere at finde frem + samle data på familien

Baggrunden for vores dokumentation Kommunen Vores bekymringer Observationer Retningslinier

Formål med retningslinie for sårbare familier Relevant, objektiv og ensartet sygeplejefaglig observation og forløbsbeskrivelse af forældre-barn samspillet under indlæggelsen Bidrag til kommunens vurdering af behov for støtte Sikre omsorg og målrettet kontinuerlig vejledning under indlæggelsen Støtte familien i den positive kontakt og tilknytning Varetage så stor en del af plejen selvstændigt og ansvarsfuldt som muligt Samarbejde med familien på en respektfuld måde

Sårbare familier – observation af samspil Kendte i Familieteam og Familieambulatoriet Socialt belastede Tidligere misbrugere Udsatte unge familier Psykisk syge Udviklingshæmmede Kommunen har udbedt sig en udtalelse/observation af forældre- barn samspillet Andre familier, ikke kendte i Familieteamet, men som vækker bekymring Misbrugere

Forberedelser Kendt af familieteamet Fulgt i graviditeten – jordemoder, læge, socialrådgiver Plan fra kommunen Kontakt til familieafdelingen Hvilke observationer ønskes under indlæggelsen Plan for familien ved udskrivelsen ”Barn i vente” – oplysninger om barnet fra kommunen Relevante oplysninger i mors journal – obs tilladelse til at læse den

Aftaler Vigtigt at få lavet aftaler med familien Samme forhold som andre familier Aftaler om at give besked om hvor de opholder sig – kommer igen Hvordan får vi kontakt med dem (mobiltlf?) Klare aftaler med forældrene omkring pleje, pusling, måltider, bad, kontakt – forventninger gensidigt Dokumenteres tydeligt i journalen

Dokumentation af samspillet Objektive Ensartede Kan således indgå i en sygeplejefaglig forløbsbeskrivelse Vigtigt at plejepersonalet får dokumenteret deres observationer Jo flere der dokumenterer, jo mere nuanceret dokumentation og dermed beskrivelse Der dokumenteres i alle vagter Vigtigt at vi ikke tolker eller beskriver egne tanker omkring familiens forældreevner

To eksempler: Tolkning Objektivt Mor lader drengen ligge selv på puslebordet og hun er ligeglad med om han kan falde ned. Mor kan ikke finde ud af passe sit barn Mor har vurderet at hendes søn sover så hun kan gå ned at spise. Mor er god til at passe sit barn Mor går fra sit barn, der ligger alene på puslebordet Mor fortæller at hendes søn er en baby, og hun har aldrig set en baby, der kan flytte sig fra puslebordet Mor går ned for at spise, da hendes søn er faldet i søvn Mor beder mig se efter hendes søn og beder mig ringe, hvis han vågner

Observationer, hvornår? Observer ved at være tilstede i forskellige situationer: Forældre sammen med deres barn Samtale med forældrene omkring barnet Vejledning og guidning til forældrene Dokumenter det du ser og hører Dokumenter om aftaler overholdes Dokumenter både godt og skidt

Observation og dokumentation af hvad? Øjenkontakten Kropskontakten Reaktion på barnets signaler Tilsidesætte egne behov til fordel for barnets Planlægning og varetagelse af daglige omsorgsfunktioner og gøremål (pusling, måltider, bad) Fysisk overlast (f.eks. alene på puslebord) Overholdes indgåede aftaler Bekrive relevante punkter objektivt Beskriv både godt og mindre god Bilag

Samtaler i indlæggelses-forløbet Afklare forventninger til samtalen Indhold + svar Behov for kort samtale mellem samarbejdspartnere inden samtalen med familien påbegyndes? Plejefamilie/anbringelse? Da afklaring med kommunen Gennemgå evt planer – eller plan for at få den lavet Tiltag ift plejen af barnet (fagligt) Hvilken del skal forældrene varetage Status over forældrenes deltagelse Sygeplejefaglige observationer vi er bedt om at gøre – gør Konsekvenser for familien Psykiatrisk diagnose/tilknytning til psykiatrisk afdeling? – hvem kan/må vi kontakte og sparre med?

Dokumentation – hvor? I journalen: Plejenotater Skabeloner/Tjeklister Socialt - Familieforhold Samtaler + Aftaler Resumé – bør laves af kontakt-teamet

Underretning Underretningspligt Plejepersonale/læge Vi har pligt til at underrette kommunen, når vi i vores offentlige arbejde udfører opgaver rettet mod personer med sociale eller særlige problemer, hvor der må gives formodning om at der er behov for særlig støtte og vejledning, jvnf bekendtgørelse om underretningspligt paragraf 153 HUSK objektiv, ensartet og kontinuerlig dokumentation HUSK vi bidrager til kommunens vurdering HUSK Formål er bedst mulige støtte til barn og familie

Skrive en underretning Hvem skriver en underretning? Kontakt-teamet; læge, plejepersonale, socialrådgiver Særlig uddannet person(er) i afdelingen? Hvordan skrives en underretning? Ud fra den objektive dokumentation i journalen Ud fra de observationer som kommunen har bedt om Ud fra observationer af samspil i familien ”Sygeplejefaglig forløbsbeskrivelse” Beskriv også de rammer familien agerer i (oftest beskyttede rammer i afdelingen)

Den gode underretning Overskritf – hvad handler det om Hvem handler det om Barnets navn + cpr.nr Søn/datter af Hvem skriver – hvad er mit/vores kendskab til barnet/familien Hvem er vi, hvor kender vi familien fra Hvor længe har barnet været indlagt Årsag til bekymring Beskriv med eksempler Så konkret som muligt

Fortsat Hvornår blevet opmærksom på Hvad var situationen Hvad lagde du mærke til Hvilke tegn på mistrivsel Hvad gjorde du, hvad var reaktionen fra forældrene Vigtigt at beskrivelsen er neutral Hvordan har du forsøgt at hjælpe Samtaler, møder der er afholdt Hvad er gjort undervejs

Hvordan er forældrene orienteret om underretningen Har de læst den Har I holdt møde + drøftet Hvad var deres reaktion Navne på dem der underretter Navn + Titel Institutionens navn + adresse (Brevhoved) Dato Vigtigt ikke at skrive fortolkning og forslag til foranstaltninger

Underretning Underretning Sted og Dato Vedrørende navn, cpr.nr, adresse, søn af….. Barnet har været indlagt på neonatal-afdelingen siden den xxxxxx efter en præmatur fødsel i uge 31, hvor vi har observeret familiens samspil. Forældre har svært ved at tilsidesætte egne behov frem for barnets. Eks. Begge forældre går ud for at ryge, mens barnet ligger vågen, urolig og grædende i vuggen (+flere eksempler) Mor har brug for støtte til at passe sit barn. Mor skal dagligt opfordres til at tage sit barn på puslebordet for at blive vasket og puslet Mor vejledes til at sidde med sit vågne barn og tale til ham, mens de har øjenkontakt. Mor og barn holder kortvarigt øjenkontakt, hvorefter barnet undviger og lukker sine øjne Flere eksempler indsættes

a Forældrene er gennem forløbet på neonatal-afdelingen blevet vejledt og guidet til at passe deres søn. De har flere gange dagligt støtte af plejepersonalt til at skifte bleen og til at handle på drengens signaler….. Forældre tager imod råd og vejledning og handler på det vi siger.(eksempler) Forældre tager ikke selv initiativ til… Der er afholdt samaler med forældrene omkring barnets behov for pleje og omsorg samt omkring de observationer vi har foretaget af familien. Forældre er informeret om og har læst denne underretning. Forældre giver udtryk for at være bekymrede for at deres søn bliver fjernet. Forældre har givet accept til at vi sender denne underretning Med venlig hilsen Xxxxxxx sygeplejerske Neonatalafdelingen……

Sårbare familier, underretning og samarbejdet Erfaringsgruppe i Region Syddanmark Plejepersonale barselsregi og neonatal Mødes en gang årligt Samarbejde med kommunerne Afstemme forventninger Hvad observerer vi og hvilke rammer har vi til det Indholdet i en underretning Sygeplejefaglig forløbsbeskrivelse frem for en mor-barn observation Særligt uddannede personaler til at skrive dem De rammer familierne agerer i er ikke lig hjemmet Rammerne er ikke til at sidde stille med familien til en reel mor-barn observation Kræver erfaring SVÆRT – kommer i berøring med sig selv, skal turde være i det