Gode råd til fundraising Introduktionsaften for foreninger 20. november 2014
? Velkommen Hvem er vi? Hvad kan vi? Udviklingsafdelingen: Projekter på tværs i kommunen Været med til at søge til større projekter – primært offentlige puljer/fonde Uddannelse i fundraising Hvad kan vi: Vi har ikke en pose penge vi kan give jer – vi har heller ikke en facitliste eller opskrift Vi har nogle gode råd til, hvad der lægges vægt på – især fra giverens perspektiv Det kan øge chancerne men der er aldrig nogle garantier, og det kræver tid og tålmodighed… Aftenen: Rigtig mange tilmeldinger/mennesker Svært at give sparring på alle de konkrete ideer og projekter… Opklarende spørgsmål undervejs er ok…
Hvem er I?
Aftenens program Del 1 17.00-17.45 Gode råd om fundraising 17.45-18.15 Introduktion til PuljeGuiden 18.15-18.30 Adgang til PuljeGuiden Del 2 18.45-20.15 Netværk og sparring
Fra ide til projekt Afklaring af idéen Er det en vision? Eller er det et problem, der skal løses?
Fra ide til projekt Vurdering af idéen/projektet Er idéen nyskabende/anderledes? Er der gode erfaringer med lign. projekter? Får flere målgrupper gavn af det? Kan I samarbejde med andre om det?
Bliv klogere på projektet Hvad vil I lave og for hvem? Hvorfor er der behov for netop dette projekt? Hvad forventer I jer af projektet? Hvem er med i projektet? Hvad er projektets tidsplan og deadline? Hvordan skal projektet evalueres?
Budget og finansieringsplan Udarbejd et grundigt budget Udarbejd en plan for finansieringen (husk at egen arbejdskraft og lokale bidrag tæller som finansiering)
Støttemuligheder Private fonde Offentlige puljer Sponsorater Crowdfunding – indsamlinger Arrangementer
Fonde og puljer Private fonde Der er 13.000-14.000 private fonde i Danmark Statslige puljer Der er omkring 100 offentlige puljer, der støtter små og større projekter. Kommunale puljer Kulturpuljen Initiativpuljen Landsbypuljen
Det gode projekt – set fra fonde/puljer Behovet for projektet er tydeligt Løsningen er innovativ Projektet kommer flere forskellige målgrupper til gode Projektet iværksættes i partnerskab eller samarbejde mellem forskellige parter Projektet kan inspirere andre
Ansøgninger til fonde/puljer Udsøg relevante fonde/puljer Ring eller skriv til fonden/puljen før ansøgningen Tilpas jeres ansøgning den konkrete fond/pulje Fang givers interesse hurtigt - I skal sælge jeres projekt til dem
Fonde og puljer? – vær realistisk Der er stor søgning til de fleste fonde/puljer Der er projekttyper, der er svære at få midler til fx renoveringer, drift, tilbagevendende arrangementer Det kan tage være tidskrævende at søge fonde.
Sponsorater Sponsor skal vide, hvad de får Sponsor er med i en god historie, der vækker følelser hos forbrugerne Sponsor bliver forbundet med en god oplevelse Sponsor bliver forbundet med socialt ansvar, bæredygtighed, lokalområdet etc.
Crowdfunding / netværksfinansiering Føre kampagne for sin idé, hvor alle kan hjælpe projektet ved at donere - ofte på nettet. www.boomerang.dk
De vigtigste råd… Grundig forberedelse Vær kreativ what’s in it for you Brug dit netværk Samarbejd
Populære emner Kodeord = uegennyttighed Sociale formål: Hjælpe: Ensomme ældre, marginaliserede børn, Flygtninge, hjemløse, psykisk syge, sårbare grupper, Sundhedsfremme: Med: Bevægelse, oplevelser i det fri, Idræt, det gode liv, Kulturelle formål: Gennem: Foreningsliv, oplevelser, rejser, musik, teater
Den gode historie: Eksempel fra Friluftspuljen: Spejderliv på tværs af kulturer. Nørrebro Spejdergruppe har fået støtte fra puljen til deres frivillige indsats for integration gennem friluftsliv og spejderaktiviteter. Puljen har støttet den nye forening med 93.000 kroner til indkøb af samlingstelte og diverse bål- og spejderudstyr.
Goder der er til glæde for mange brugere : Lokale og anlægsfonden: 1 mio. kr. til Århusiansk spejderprojekt i Silkeborg: …Ikke kun for gruppens egne medlemmer, men også for andre byspejdere i Aarhus og hele lokalområdet omkring byen Sorring som fx løbere, jægere og børneinstitutioner.
Svært at få midler til: Drift og almindeligt vedligehold Almindelige aktiviteter Ting med begrænset nytte
Introduktion til PuljeGuiden www.puljeguiden.dk
Del 2 – netværk og sparring Hvorfor netværke? Måske kunne man udnytte hinandens faciliteter Måske har andre erfaringer med lignende projekter eller fundraising Måske kunne man samarbejde om et projekt og opnå ’flere fluer med et smæk’
Netværksgrupper 3 Projekttyper: 1. Anlæg og renovering (kulturhus, spejderhytte, klubhus, legeplads mv.) 2. Events og markedsføring (festival, whiskeymesse, jubilæm, udflugter mv.) 3. Rejser, sport og talentudvikling (udstyr, uddannelse, konkurrencer, rejser)
Dialog i netværksgrupperne Fortæl de andre om din idé/projekt Giv input til hinandens projekter Snak om hvilke interesser en giver kunne have i idéen/projektet Diskutér egnede støttemuligheder Kl. 18.45-20.15
Anlæg og renovering Kulturhus, spejderhytte, klubhus, legeplads mv. Fortæl de andre om din idé/projekt Giv input til hinandens projekter Snak om hvilke interesser en giver kunne have i idéen/projektet Diskutér egnede støttemuligheder Kl. 18.45-20.15
Events og markedsføring Festival, whiskeymesse, jubilæm, udflugter mv. Fortæl de andre om din idé/projekt Giv input til hinandens projekter Snak om hvilke interesser en giver kunne have i idéen/projektet Diskutér egnede støttemuligheder Kl. 18.45-20.15
Rejser, sport og talentudvikling Udstyr, uddannelse, konkurrencer, rejser mv. Fortæl de andre om din idé/projekt Giv input til hinandens projekter Snak om hvilke interesser en giver kunne have i idéen/projektet Diskutér egnede støttemuligheder Kl. 18.45-20.15