Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikationsworkshop

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikationsworkshop"— Præsentationens transcript:

1 Kommunikationsworkshop
GTS Årsmøde 2016

2 Program Velkommen og præsentationsrunde Hvorfor oplysning?
Gode eksempler på oplysning Sådan planlægger I en oplysningsaktivitet Brainstorms og sparring Vi deler de gode idéer Når I vil ansøge om penge til oplysning Hjælp fra GTS Hvad vil vi bringe tilbage til salen?

3 Hvad er oplysning? Tilskud til oplysningsvirksomhed ydes af Udenrigsministeriet med hjemmel i § 6 i lov om internationalt udviklingssamarbejde, der har følgende ordlyd: ”Med henblik på at udbrede kendskabet til og skabe forståelse for udviklingslandenes problemer og for betydningen af dansk deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde kan ministeren iværksætte eller yde statstilskud til virksomhed med dette formål.”

4 Hvad er oplysning? Oplysningsarbejdet skal være handlings- og holdningsskabende og påvirke den danske befolkning gennem oplysning om: Udviklingslandenes økonomiske, sociale, politiske, kulturelle og miljømæssige forhold Relationerne mellem udviklingslandene og den industrialiserede verden Danmarks samarbejde med udviklingslandene og den danske udviklingsbistand. ”Der lægges vægt på, at oplysningsarbejdet har en så stor spredningseffekt som muligt, at nye kredse i civilsamfundet inddrages som målgrupper for u-landsoplysningen, og at der anvendes nye og utraditionelle kommunikationsinitiativer.”

5 Hvad er ikke oplysning? Medlemshvervning Indsamlingsaktiviteter
Markedsføring Normale aktiviteter og drift i jeres forening (fx nyhedsbrev, hjemmeside, Facebook)

6 Gråzoner Hjemmeside Facebook Billeder
Det kan der gives midler til, hvis: Det er særlige kampagner Det handler meget om oplysning

7 Hvorfor oplysning? To grunde: ”…GTS-programmet i øjeblikket har det meste af sin legitimitet i den danske dagsorden: Folkelig mobilisering omkring globale spørgsmål og solidaritet samt oplysningsaktiviteter, ”Review i 2011 ”Styrkerne ligger først og fremmest i at GTS når målgrupper som anden ulandsoplysning ikke når, samt at der er et betydeligt personligt engagement bag oplysningsindsatsen.” Review i 2016

8 Gode eksempler – Cykler til Senegal
Besøg fra initiativtager, Mariama Guldager med oplæg på Skibby Bibliotek En hel måneds fotoudstilling på Skibby bibliotek Den samme måned modtager biblioteket brugbare brugte cykler

9 Gode eksempler – Working School
Medlem af foreningen rejser til Myanmar for at indsamle foto og video Der udarbejdes skoleoplæg Samarbejder med skoler i deres lokalområde Får møbler fra skolerne, bruger dem til at pakke på og til opbevaring

10 Når I vil lave en oplysningsaktivitet
Hvem er jeres målgruppe?

11 Målgrupper Særlige sektorer (fx uddannelses- og sundhedssektoren) i form af børn i forskellige aldersgrupper, voksne, skoler, elever og studerende på forskellige uddannelsesinstitutioner tekniske skoler, gymnasier, So-Su elever, pædagoger, pensionerede lærere, pensionerede læger. Offentligheden generelt i form af TV-seere, den danske befolkning både lokalt og på landsplan, møde/eventdeltagere generelt. Nærområdet i form af kommuner, borgere i lokalsamfundet, biblioteker, højskoler, lokalbefolkning i foreningens nærområde, beboere på lokalcentre, grupper i lokalbefolkningen i eget nærområde, avislæsere i lokalområdet. Virksomheder og andre, der har givet støtte til partner-organisationens arbejde og/eller indsamlet til containeren.

12 Når I vil lave en oplysningsaktivitet
Hvilken historie vil vi fortælle dem? Hvilken slags materiale passer til dem?

13

14 Når I vil lave en oplysningsaktivitet
Hvordan når I ud til jeres målgruppe? Lav et budget Lav en praktisk plan – hvem gør hvad hvornår

15 Opgave – del 1 Forestil jer, at I skal lave en oplysningsaktivitet
Svar på de to først spørgsmål: Hvem er jeres målgruppe? Hvilken historie vil vi fortælle dem?

16 Opgave – del 2 Find sammen med tre mennesker, du ikke kender i forvejen

17 Opgave – del 3 Fortæl hinanden om jeres målgruppe og historie
Giv hinanden feed back Hjælp hinanden med at finde svar på spørgsmål tre og fire Hvilken slags materiale passer til dem? Hvordan når I ud til jeres målgruppe?

18 Del de gode idéer

19 Opgave – del 4 NÅR I KOMMER HJEM
Tag en snak om jeres oplysningsarbejde i jeres forening Fortæl de andre om din idé fra i dag Gennemgå sammen de seks spørgsmål

20 Når I vil ansøge om penge
Formålet med oplysningsarbejdet er at udbrede kendskabet til jeres Syd-partner og forholdene i modtagerlandet. Aktiviteten behøver altså ikke at være snævert knyttet til selve forsendelsen og til udstyret, men snarere gå på det arbejde, jeres Syd-partner udfører, og den bredere sammenhæng, som forsendelsen indgår i. Når I søger om støtte til oplysningsarbejde, skal I lave en beskrivelse af formålet med oplysningsarbejdet og en beskrivelse af de planlagte oplysningsaktiviteter i Danmark.

21 Når I vil ansøge om penge
Følgende udgifter kan dækkes: Udvikling og produktion af oplysningsmaterialer Direkte omkostninger til events, udstillinger, offentlige møder etc. Transportudgifter i forbindelse med oplysningsaktiviteter. Rejser og ophold for besøgende fra Syd som led i fx foredragsturne eller andre aktiviteter. Følgende udgifter kan ikke dækkes: Indsamlinger og aktiviteter der primært sigter mod fundraising. Foreningens almindelige kommunikation med baglandet. Honorarer til medlemmer/aktive/frivillige/ansatte i den ansøgende organisation. Aktiviteter der alene har karakter af kulturel udveksling, mellemfolkelig kontakt eller integration.

22 Hjælp fra GTS Rådgivning Materialer Redskaber Foldere, billeder, film
Talepapir, PowerPoint, Facebook-opdateringer

23 Hvad tager vi med tilbage til salen?

24 Tak for nu!


Download ppt "Kommunikationsworkshop"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google