Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg om fundraising, Mette Brandt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg om fundraising, Mette Brandt"— Præsentationens transcript:

1 Oplæg om fundraising, 13.10.16 Mette Brandt
Fonde.dk Fundraiseren.dk Cisu (Civilsamfund i udvikling) Center for frivillighed

2 HVAD ER FUNDRAISING? Fundraising handler om at skaffe penge til sit projekt, altså at skaffe et økonomisk grundlag for at nå det formål vores organisation har med sit virke. Fundraising handler også om at samarbejde med støtteydere, der ønsker medindflydelse og forpligtende samarbejder med ansøger. Der fokuseres i stigende grad på bæredygtighed og langsigtede perspektiver.

3 HVAD KAN I FUNDRAISE TIL?
Udgiftsposter der kan fundraises til: Projektledelse og projektadministration (indirekte løn) Ekstern konsulentbistand, honorarer og assistance (udviklingsomkostninger) Rejseudgifter og forsikringer Forberedelse og gennemførelse af aktiviteter Materialer og udstyr Kost og logi + lokaleleje/husleje Kurser og efteruddannelse (kompetenceudvikling) Formidling og markedsføring Evaluering og revision Erfaring: Det er nemmere at fundraise til aktiviteter/processer frem for materialer…

4 Hvor er I nu? Jeres erfaringer med fundraising indtil nu?
Kan det ”betale sig”? (Tid ift. bevillinger?) Hvad vil I pt. gerne i gang med at fundraise til? (Spejdernes Lejr 2017, andet?) Prøv evt. at tænke på en konkret projektidé gennem det resterende oplæg...

5 KOM IGENNEM NÅLEØJET Perspektiv – samfundsmæssig nødvendighed
Høj faglig kvalitet Høje ambitioner + realitetssans Nytænkning (Ikke ”business as usual”, men nye målgrupper, nye metoder, etc.) Målgruppeorienteret Professionalisme (klare overvejelser og beskrivelse af organisering, strukturering, ansvarsfordeling, effekt/succes-måling)

6 Vise Ord Kan samfundet undvære dit projekt?
- Så kan støtteyder måske også… Vær omhyggelig og præcis Vær kortfattet

7 DET ALTAFGØRENDE FORARBEJDE
Få et overblik over jeres muligheder Er det relevant at ansøge om midler hos netop denne fond?  Kontakt evt. fonden og tænk dem ind som samarbejdspartner fra start. Sæt jer ind i, hvordan lige præcis denne fond ”tænker” og prioriterer (Fondens mission, vision og værdier). Find eksempler på allerede støttede projekter på fondens hjemmeside. Er der ansøgningsfrister, særligt ansøgningsskema eller andre særlige krav, I skal være opmærksom på? Hvad ønsker denne fond i forhold til opfølgning, effektmåling, osv.?

8 FØR I GÅR I GANG… Konkurrencen om både offentlige og private midler er benhård med chancer for succes er ifølge fonde.dk på under 10 %. Det er derfor vigtigt at følgende spørgsmål overvejes, inden I træffer en beslutning om at påbegynde en ansøgning til en fond eller pulje: Kan I prioritere egen eller andre frivilliges tid til udarbejdelse af ansøgningen? Kan I stille ressourcerne, der skal bruges til en medfinansiering af projektet til rådighed? Kan I stille med de rette kompetencer, der kan overbevise støtteyder? Er projektidéen stærk i forhold til støtteyders krav? Kan der være faktorer, der gør det til en udfordring at skabe en succes med projektet?

9 Spar tid…start med en forespørgsel
Før I bruger tid på en ansøgning, anbefales det, at I udarbejder en forespørgsel. En forespørgsel er en kort og præcis beskrivelse af, hvad I ønsker at søge støtte til og kan anvendes både i den telefoniske dialog og som førstegangsmateriale til støtteyder: 1. Afsender: Hvem er ansøgeren/ansøgerne? Hvilke andre aktører inddrages? 2. Baggrund: Hvad er baggrunden for/problemstillingen bag projektet? 3. Mål: Hvad vil I opnå med projektet, og hvorfor er det relevant? 4. Målgruppe: Hvem er projektets målgrupper? 5. Projektet: Hvilke tiltag eller aktiviteter indebærer projektet? 6. Budget: Hvad er totalbudgettet og det forventede støttebehov? Er der modtaget støtte fra andre?

10 Beskriv det epokegørende
Spild hverken jeres eller fondenes tid – kend deres formål og vedtægter Overvej timing – tidlig kontakt, men… Tag personlig kontakt – få en ”ambassadør” Vid hvilket projekt, I vil have! Vurdér trends (hvad er oppe i tiden: fx aktivt medborgerskab, fritidsaktiviteter for udsatte børn, folk vil heller give penge end engagere sig frivilligt, osv.) Fortæl, hvem I ellers har søgt hos Beskriv ”livet efter fondsstøtten”

11 Udformning af ansøgningen afhænger af den konkrete fond/puljes krav og beløbets størrelse. Generelt beskrives: Baggrund og hensigt (motiv) Mål (resultat) Målgrupper Nytteaspekt (relevans) Markedsføring (profilering) Samarbejdspartnere Organisation Tidsplan og budget Rapportering og opfølgning OBS: Medbragte brochurer, frivillighed.dk og ABC-projektbeskrivelse

12 EFTER BEVILLING BØR DU HUSKE…
At undersøge fondens ønsker og krav i forbindelse med en bevilling. At sørge for at kreditere fonden i overensstemmelse med fondens ønsker (fx logo på hjemmeside, trykt materiale). At sørge for at kommunikere om bevillingen i overensstemmelse med fondens ønsker (fx udsende pressemeddelelse). At sørge for at få udbetalt pengene!

13 Men hvordan kommer vi så i gang? Anbefalinger:
Sats lokalt. Mange fonde er geografisk orienterede. Diskutér og vær enige om et ambitionsniveau (vær realistiske – søg f.eks. mindre bevillinger i starten, opnå erfaring med fundraising og byg så på efterhånden). Vær klar over, at nytænkning og social værdi (for samfundet) er afgørende for mange fonde og puljer.

14 Konkrete idéer til fundraising
Bikuben (udsatte børn og unge), oktober Friluftsrådet, nov. Tømmerhandler Johannes Fogs fond, nov. Ege fonden, løbende Nordea fonden, løbende Østifterne (Nykredit), løbende Udlodningsmidler, tidl. Tips og Lotto, løbende Aktivitetsstøtte, BU, Aarhus Kommune, løbende Lions, Aarhus, løbende Lokale virksomheder i vækst FO Aarhus, julefrimærke-penge Crowdfunding, privatpersoner?


Download ppt "Oplæg om fundraising, Mette Brandt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google