Stress i det senmoderne samfund Biologi A, Psykologi B

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Den lille Mads.
Portfolioeksamen Studieområde 2
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvad gør livet så værdifuldt?
Psykoedukation til unge i OPUS
Arbejdspladsudvikling
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
At leve med en kronisk sygdom
Et uformelt læringsmiljø
Studieretning Eng A, psy B og samf B
Tar´ sukkerstoffer livet af dig?
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Eksamen og eksamensbilag :
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Hvad gør livet så værdifuldt?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Vejlederens kommunikation
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Et mærkeligt skib.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Social- og sundhedshjælper retning
1.Lektion: Identitet i forandring
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Workshop – Biologi/psykologi
Biologi og Psykologi Pia Juul Mørck
Stress En folkesygdom?.
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Stresshåndteringsgruppe
Post traumatisk belastningsreaktion
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Om prøveformen Filosofi C.
Præsentationens transcript:

Stress i det senmoderne samfund Biologi A, Psykologi B Temaet er en fortsættelse af holdets arbejde med kriser, traumer og PTSD i forbindelse med en studierejse til Kroatien Det er i modsætning til Arv/miljø-temaet kun forløbet i psykologi, men med kraftig toning af studieretningen (og nervesystem og hormoner er kernestof) Temaet er inddrager elementer andre tidligere forløb fx Arv eller miljø, Er mennesket et socialt væsen samt peger frem mod næste temaer om Hjerne og læring samt Barndommens betydning.

Formål: Formålet er at give en forståelse for de mange faktorer i det (sen)moderne liv, der kan have betydning for udviklingen af stress hos det enkelte menneske.

Fokusområder: akut stress og kronisk stress, hjerne og nervesystem, hormoner, kroppens fysiologiske reaktioner, søvn, personlighedstype, trækteorier, tænkestil mm, det moderne samfund med de krav og forventninger, der er til individ, familie og arbejde - områder der alle der kan have betydning for en mulig udvikling af stress. Hvordan håndteres "situationer" af den enkelte (sårbarhed og resiliens) , herunder hvilken indflydelse perceptionen og hukommelse har for modstandsdygtigheden/sårbarheden overfor stresssymptomer?

Fokusområder Ligeledes inddrages muligheder for at forebygge stress og håndtering af stress fx god nattesøvn, mindfulness, afspænding og meditation. Der inddrages både teori og empiri i forløbet for at give mulighed for at forstå, hvordan psykologiske teorier og undersøgelser bidrager til en samlet forståelse af stressbegrebet og håndteringen af dette hos den enlkelte og i samfundet.   Forløbet sluttes med en synopsis der udarbejdes i grupper a tre. Disse fremlægges i matrixgrupper hvor alle prøver rollen som hhv. elev, eksaminator og censor. At artiklerne er de samme, men udarbejdet i forskellige grupper bevirker at alle er aktive uanset rolle (og kan stille gode spørgsmål).

Faglige mål: 1. demonstrere kendskab til sundheds- og arbejdspsykologi 2. kendskab til både biologiske, personligheds- og socialpsykologiske forklaringsmodeller for udviklingen af  stress, samt redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber. 3. demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder ved læsning af og forholde sig til disse i artikler der gør brug af forskellige metoder 4. anvende psykologiske viden på konkrete psykologiske problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritiske til disse på et fagligt grundlag 5. kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi - (mange har gode råd om stress mm) 6. kunne formidle psykologisk viden mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Materialer (bl.a.): I dette tilfælde har holdet læst om hukommelsens betydning i foregående tema - ( Hvilken betydning har hjernen og hukommelsen for traumeoplevelsen? Herunder hvad forstås ved hukommelse og glemsel samt hvilke faktorer, der har betydning for, hvad vi husker? Hvordan spiller vores tidligere erfaringer lagret i hukommelsen ind på vores tolkning af indtrufne begivenheder?) Psykologiens Veje side 37-46, 54-55, (155-167), 225-235, 399-412 Menneskets Fysiologi - den levende krop (Nucleus 2006) side 30-32 om hjernen og stress ,HPA-aksen

Materialer /artikler mm Artikler http://www.videbech.com/page4/page18/page18.html "Fra stress til PTSD" af Poul Videbek, "Stress kan svække immunsystemet via søvnen" (Forskningsnyt fra P 2004, 13(4)) "Overarbejde og stresshormoner hos kvinder" (Forskningsnyt fra Psykologi 2003, 12(4)) "Barndommens stress forandrer hjernen – hos aber" (Forskningsnyt f Psykologi 2010, 19(1)) "Kan en dårlig barndom også medføre en mindre hjerne"? (Forskningsnyt fra psykologi 2011, 20(6)) "En god barndom og et godt parforhold hjælper mod stress "(Forskningsnyt 2005, 6(14))

Materialer/artikler mm Psykologiens Veje (e-adgang) Hans Eysencks personlighedsteori samt test "Er vores personlige egenskaber medfødte"? (Forskningsnyt fra Psykologi 2004, 13(6)) http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4404/sprog=1/grp=8/menu=14/ Om personlig egenskaber http://www.blivklog.dk/Teori/Individuelle-styrker-/Personlighedstraek.aspx (Hans Henrik Knops "Blivklog"-side.) "Skumgumminærvær", (Ole Schouenborg, Weekendavisen d. 7.11.2008) http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjæl/jeg-troede-jeg-var-lavet-af-jern (2.11.2007, om Jesper Asholt og stress) "Sov godt - om søvn og stress" (Michael Rasmussen Psykologisk Set 2013 nr. 91)

Materialer "Livet efter stress - udvikling og muligheder" ( Pernille Rasmussen, Psykologisk Set 2013, nr. 91) "Trivsel og håndtering af stress" (Bo Netterstrøm, Rosinante om Type A og B adfærd samt mestring af stress med CD) https://www.youtube.com/watch?v=eYG0ZuTv5rs "Stress, Portrait of a killer", National Geografic Dokumentary 2008). Den hele ca 50 min.

Lille øvelse i stress-håndtering: Med denne øvelse kan du lindre den stress, du oplever, når du bliver overvældet af for mange valgmuligheder, idet den kan hjælpe dig med at afgøre, hvad der er vigtigst.   1. Lav en liste over alle de ting, du gør på en almindelig hverdag, som stiller krav til din arbejdshukommelse – fx at gå på Facebook, tjekke e-mail på din telefon, lave morgenmad. Der kan være 30 ting eller flere på din liste. 2. Vælg de opgaver på listen, som er mindst vigtige, og lad være med at lave dem i en uge. Du kan lægge din iPad ind i et skab, begrænse den tid, du bruger på nettet, når du arbejder ved din computer, eller du kan lukke for din Twitter-konto.

3. Når ugen er gået, stiller du dig selv følgende spørgsmål:   • Føler jeg mig mindre stresset? • Føler jeg mig mere produktiv? • Var jeg bedre til at koncentrere mig om opgaverne? 4. Hvis du svarede ja på alle disse spørgsmål, skal du virkelig overveje at begrænse opgaverne, så du ikke bliver så stresset. Du kunne fx prøve at fjerne flere opgaver fra listen. Tracy Alloway og Ross Alloway: Arbejdshukommelse. Træn din hjerne til at fungere bedre, smartere og