Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Refleksion i kommunikationen
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Graviditetsomsorgen i Danmark
Coaching …en introduktion
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Skabelon til strategisk plan
Positivt lederskab Hvad er det særlige ved ledelse af frivillige?
Nyt ansvar.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Supervision og faglig feedback
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad gør livet så værdifuldt?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Videreudvikling af ide 2&2
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
forældre og klassens sociale liv.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Modtagelse af akutte lungemedicinske patienter
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
At tale om sexualitet.
Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Ansvarlig.
Hvordan får jeg indflydelse?
Kommunikationskursus
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø

Ad hoc teams  ”Tilfældigt” sammensatte teams  Kender ofte ikke hinanden  Kort forberedelses tid  Løse livstruende problemer på få minutter

Hvad kræves der ? Simple regler for:  kommunikation  opgavefordeling  lederrolle  gruppen

Kommunikation.  Tal tydeligt, giv klare beskeder.  Tiltal andre med tydelig adresse.  Close the loop.  Undgå dømmende kommentarer.  Undgå konflikter.  Hold lydniveauet lavt

Opgavefordeling  Vær klar over egne og andres roller  Forberedelser før patienten ankommer kan redde liv.  Forberedelse reducere stress  Tænk fremad  Bevar roen

Hvad er lederens opgaver?  Holde overblik  Samle oplysninger  Prioritere behandlingen  Fordele opgaverne  Træffe beslutninger  Holde gruppen orienteret  Mobilisere resurser  Drive processen fremad

Hvad er en god leder?  Åben for andres ideer.  Respekt for samarbejdspartnere.  Holder sig fri af klinisk arbejde  God og sikker kommunikation  Holder gruppen informeret – status ud fra ABC status ud fra ABC  Bevarer roen  Støttes af gruppen  Tænker højt

Kan du høre hvad jeg tænker?  Formål med at tænke højt: Synkronisere gruppen Synkronisere gruppen Fælles situations forståelse Fælles situations forståelse Giver gruppen mulighed for at hjælpe Giver gruppen mulighed for at hjælpe Retter fejl og misforståelser Retter fejl og misforståelser BRUG DET !

Gruppens opgaver  Behandler patienten  Indsamler oplysninger om patienten  Beholder og løser opgaven  God og sikker kommunikation  Støtter lederen

Støt lederen  En god leder bliver en fremragende leder med god opbakning  En usikker leder bliver en god leder med god opbakning  Hvordan ? Neutrale input Neutrale input Forslag til behandling Forslag til behandling Bevar roen Bevar roen Undgå konflikter Undgå konflikter

Traumestuen  Bliv på traumestuen – vær klar.  Lyt til Falck/DPE – brugbar viden.  Hold øje med klokken – tiden går  Husk alle kan blive stresset – hjælp hinanden med at holde fokus

Resume  Der er en leder og en gruppe – behold pladserne  Støt og respekter hinanden  God og sikker kommunikation  Undgå konflikter

Team træning.  Træne team-arbejde – og faglighed.  Ingen eksamen.  Fortrolighed.  Simulator inkl. monitor.  Video – slettes efterfølgende.  Casen fortælles -> spillet begynder.

Cases.  Brug det rigtige udstyr – genbruges til efterfølgende cases.  Placering.  Figurant:- Klip tøjet op – undtagen undertøjet. - Ingen nåle eller lign. - Tal med ”patienten”

Cases  Debriefing ved de to instruktører  Observatører  Gå til opgaven med positivt fokus.