Sådan bruger du præsentationen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
FOKUS! På vores udvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Den Kommunale Kvalitetsmodel
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Eksamens navn Dit navn. Oversigt  Spørgsmål nummer 1 Spørgsmål nummer 1  Spørgsmål nummer 2 Spørgsmål nummer 2  Spørgsmål nummer 3 Spørgsmål nummer.
Læreplaner i Højvangen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Forstå referencetillidskurven
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Læse/studiegrupper.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Titel på begivenhed Præsentation af begivenhed
Sådan bruger du præsentationen
Sekretær på studiet Lovgivning
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Sådan bruger du præsentationen Som koordinator eller konsulent på mentorområdet kan du anvende denne præsentation som et udgangspunkt i dit arbejde med at klæde virksomhedsmentorer på til opgaven med at være mentor for en mentee med psykisk sårbarhed. Hvert dias giver dig et udgangspunkt at tale ud fra, og i notefelterne finder du inspiration til, hvad du kan sige. Du kan selv sammensætte præsentationen, så den passer til præcis dit formål: I gruppen Dias under fanen Startside finder du under Layout tomme dias, du kan tilføje efter behov og udfylde med dit eget materiale. Du indsætter tomme dias med knappen Nyt dias. På www.cabiweb.dk/mentor/mentee-med-psykisk-saarbarhed finder du link til denne præsentation. På www.cabiweb.dk/virksomhedsmentor kan du finde film og scenarier, som kan anvendes direkte af mentorer i deres daglige arbejde med mentee. Henvis derfor gerne til denne side, hvis du vil videregive materialerne til mentorer i de virksomheder, du samarbejder med. OBS: Slet dette slide inden brug Præsentationen består af disse dele: Dias 1: Om præsentationens anvendelse – slet før brug Dias 2: Forside Dias 3-4: Citater fra XX (Brug dem som udgangspunkt til at tale om XX) Dias 5,7,9 , 11 og 13: Film (Link til individuelle film med gode råd om at være mentor for mentee med psykisk sårbarhed. Linket kræver internetforbindelse) Dias 6,8,10,12 og 14: Diskussionsspørgsmål relateret til den foregående film Dias 15: Refleksionsspørgsmål om rollen som mentor og det at passe på sig selv (brug dette dias til at tale om , hvad det kræver at være mentor) Dias 16: Forventningsafstemning mellem jobcenter og mentor (brug dette dias som udgangspunkt for en forventningsafstemning) Dias 17: Link til oversigt over typiske scenarier (Introducér mentorerne for materialesamlingen på www.cabiweb.dk/virksomhedsmentor)

Mentor for mentee med psykisk sårbarhed Undervisningsmateriale Skriv navn, sted og dato…

En mentor gør en forskel… ”De har tiden og tålmodigheden til man er klar til at åbne sig, samtidig med at de også på en måde skubber til en, men på en forsigtig måde“. „Jeg bliver støttet i det, der gør tilværelsen svær for mig, og jeg får en hjælpende hånd med at overskride netop de svære ting. Deres evige måder at kunne vende selv det værste og de mest negative tanker til noget positivt på, og deres evige forsøg på at få mig til at se, hvad jeg nok ikke altid vil se, er utrolig.“ Citater fra unge i projekt Hverdagsliv. Publiceret i ”Ungdomsliv med mentor”, fra Socialt Udviklingscenter SUS

Forventningsafstemning Er du klar over, hvilke forventninger jobcentret har til dig som mentor i forhold til den konkret mentee og forløbet på virksomheden? Har du en klar aftale med jobcentret om målet med forløbet? Har du fået de informationer, du skal have for at løse opgaven? Har du og din mentee fået talt om, hvilke forventninger I hver især har til jeres samarbejde og relation? Har I sammen formuleret delmål, som I løbende kan følge op på? Ved du, hvor du kan hente hjælp, hvis du har brug for det? En af de helt vigtige forudsætninger for, at et forløb skal lykkes er, at virksomhedsmentoren har fået klar besked fra jobcentret om, hvad målet med relationen og forløbet skal være. Hvis det ikke er klart, er det vigtigt at tage kontakt til jobcentret for at få afklaret det. Brug spørgsmålene til at få talt om, hvad der skal til for, at opgaven er så klart beskrevet både for mentee og mentor, at de sammen kan arbejde henimod et fælles mål.

Kapitel 1: Du behøver ikke være ekspert i psykiske diagnoser Vis filmen som introduktion til at tale om, hvad det kræver at være mentor for psykisk sårbare Kapitel 1: Du behøver ikke være ekspert i psykiske diagnoser

Diskussionsspørgsmål Hvad er vigtig for jer at vide om mentee for at kunne fungere som mentor i hverdagen? Hvad er jeres erfaringer med at stille spørgsmål for at finde ud af, hvad mentees konkrete udfordringer er? Hvad er jeres (kreative) eksempler på at finde passende opgaver? Lad deltagerne vælge et par af spørgsmålene, som de diskuterer i mindre grupper. Saml op ved at notere deltagernes særlige opmærksomhedspunkter op og diskuter dem i plenum med det formål at give deltagerne inspiration til, hvordan de kan gribe opgaven som mentor an, når de kommer hjem.

Kapitel 2: Skab tillid gennem interesse og gode spørgsmål Filmen vejleder dig, som er mentor, i at skabe en tillidsfuld relation til din mentee. Kapitel 2: Skab tillid gennem interesse og gode spørgsmål

Diskussionsspørgsmål Hvad oplever I som det vigtigste for at bygge en tillidsfuld relation op? Er der noget, der gør det vanskeligt? Hvordan finder I bedst tid og ro til at spørge og lytte i en travl hverdag? Lad deltagerne diskutere et eller flere af spørgsmålene i mindre grupper. Saml op på diskussionerne i plenum og noter de gode råd til hverdagen derhjemme, som dukker op.

Kapitel 3: Hav øje for mentees ressourcer I denne film får du gode råd til at sætte ord på mentees ressourcer og synliggøre de små skridt fremad. Kapitel 3: Hav øje for mentees ressourcer

Diskussionsspørgsmål Hvad er jeres gode eksempler på, sammen med mentee, at få fokus på mentees ressourcer? Hvordan kan I arbejde med at gøre fremskridt synlige for mentee? Hvad betyder det for mentee, at I hjælper med at få øje på ressourcer og fremskridt? Diskuter i mindre grupper et eller flere af spørgsmålene. Saml op i plenum og noter gode eksempler og pointer ned.

Kapitel 4: Hav fokus på, hvad I kan gøre Filmen illustrerer, hvordan du som mentor kan arbejde med at finde opgaver til mentee. Kapitel 4: Hav fokus på, hvad I kan gøre

Diskussionsspørgsmål Hvordan finder I ud af, hvad der kan være første skridt? Hvad vil det sige at finde passende opgaver? Hvordan ‘skubber’ man på en god måde? Lad deltagerne diskutere spørgsmålene i mindre grupper. Lav efterfølgende en brainstorm i plenum, hvor I noterer alle de ideer, der kommer frem op på plancher, som deltagerne sidenhen kan få – f.eks. renskrevne, eller ved at I tager fotos på en I-pad

Kapitel 5: Vær med til at sikre udvikling i forløbet I filmen bliver du introduceret til brugen af skalaspørgsmål og hvordan, du arbejder med mentees udvikling. Kapitel 5: Vær med til at sikre udvikling i forløbet

Diskussionsspørgsmål Hvad er jeres gode eksempler på, at I har skabt udvikling sammen med mentee? Hvordan kan I sammen med mentee arbejde med at lave delmål – der både er realistiske og lidt ambitiøse? Hvordan kan I bruge både gode og ‘dårlige’ erfaringer konstruktivt? Bed deltagerne i mindre grupper diskutere et eller flere af de spørgsmål, som er mest presserende for dem Saml op på gruppediskussionerne i plenum og hav fokus på at trække enkelte gode råd ud af diskussionerne

Pas på dig selv som mentor Hvad vil det efter din mening sige at passe på dig selv som mentor? Hvad gør du for at passe på dig selv som mentor, når du skal skabe en god, tryg relation og samtidig også ”skubbe” på mentee, så der sker udvikling? Har du haft oplevelser, hvor du skulle have passet bedre på dig selv? Hvordan passer du på dig selv, når mentee fx ”prøver dig af” og skaber konflikt? Hvad er de gode råd til at passe på sig selv? Alle mentorer har behov for at finde balancen mellem at give og samtidig passe på sig selv. Lad deltagerne bruge 5 minutter hver for sig til at overveje spørgsmålene. Lad dem de næste 10 minutter gå i dialog 2 og 2, om hvad de hver især mener og tænker. Saml op i plenum på de væsentligste pointer.

Viden og værktøjer Oversigt til baglommen: Scenarier: ”Sådan gør du, hvis…” Linker til siden på cabiweb.dk med typiske scenarier, man som mentor kan komme ud for, hvis man har en mentee med en psykisk lidelse. En anvendelsesorienteret materialesamling, hvis du skulle komme i en situation, hvor du har brug for konkret hjælp og vejledning. Husk, at det hele ligger på www.cabiweb.dk/virksomhedsmentor Animation 1: Husk også, at jobcenteret altid er der til at hjælpe!