Mange positioner ! Hvorfor skal vi i uddannelses sektoren beskæftige os med teknologi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Lidt om vejleder rollen
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Det udvidede klasserum
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
NOEA/Aalborg Universitet
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
IT i undervisningen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Michael Hald Konsulent, KL
Den inkluderende skole
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Lærerprofessionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Planlægning, proces og evaluering
Ny regering, nye tider – dag 1
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Digital forandringsledelse
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
”Blog som læringsplatform”
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
SUF - gevinstrealisering
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
It i folkeskolens matematikundervisning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Projekt: Koncept til formidling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Digital forandringsledelse
Hvor bevæger digital handel sig hen? Videncenter for Digital Handel
Præsentationens transcript:

Mange positioner ! Hvorfor skal vi i uddannelses sektoren beskæftige os med teknologi? Seymor Pappet MIT Proffesor Lærergerningen har i forhold til andre ak…. Rykket sig meget lidt …….. Emnenavn 18-04-2017

DNA = DNA gen FOXP2 < gen FOXP2 (større varians) ? < ? Hvad er teknologi? Hvordan kan vi forstå teknologi ? 25.000 gener 99% sammenfald Neadertal taber til den mere kommunikerende og relationsskabende Croman DNA = DNA gen FOXP2 < gen FOXP2 (større varians) ? < ?

Fra redskaber og artefakter til teknologi ……..teknologisk univers Teknologi er alt brugbart skabt af den menneskelige hjerne (Kevin Kelly, “What technology wants) immaterielle materielle Songlines GPS Gennemsnitslevealderen (bedsteforældre, mundligt overlevering) En forlængelse af vores bevægeapparat En udvidelse af vores mentale kapacitet

Fra redskaber og artefakter til teknologi ……..teknologisk univers Teknologi er alt brugbart skabt af den menneskelige hjerne ! Kevin Kelly Teknologi udvikler sig konvergerende (når forskellige teknolgier bliver udsat for samme selektionstryk ved tilpasning til samme miljø) Teknologien er akkumulerende, synergiskabende, netværksrelateret og selvregulerende (Johan Beckmann 1802, anvender “technologie” begrebet første gang) Teknologiens kombinatorik Teknologi er alt, der er opfundet, efter jeg er født ! Alan KeyTeknologi: Er alt det, der ikke helt virker endnu Ink jet Canon og HP med en uge mellemrum Keynes ; Kalecki og Heckers /Ohlin 1802 Johann Beckmann ….technik side 146 Mass attraction

Kortere og kortere tidsrum for fordobling Teknologi Enhed Måneder Fiberoptisk Bølgelængde pr. fiber 9 Trådløst Bits pr. sekund 10 Kommunikation Bits pr. kr. 12 Digitalt kamera Pixels pr. kr. Mikroprocessor Kr. pr. cyklus 13 RAM Megabytes pr. kr. 16 Transistor Kr. pr. transistor 18 Pixels Pr. tabel 19 Harddisk lagerplads Gigabytes pr. kr. 20 Chip MIPS 21 DNA sekvens/række? Kr. pr. basepar 22 Trunk-line datahastighed Transistorer pr. chip 24 Chipprocessor Megahertz pr. kr. 27 Båndbredde Kilobits pr. sekund pr. kr. 30 Moores lov

Den digitale dobbelthed : Uorden og orden på vej mod singularity KAOS: Arabisk forår, Wiki Leaks, Disruptive teknologier Fald i doblingshastighed í viden (23 mnd. ) Manglende etiske standarder Entropi ORDEN: Søgemaskiner (Youbii, Yahoo og Google) Wikipedia Kortlægning af menneskets genom Vidensdatabaser Kuratering Big Data etc. Extropi

Hvilken logisk konsekvens medfører teknologien ekspotentielle vækst = singularity! Regnemaskine ”Grønspættebogen” Tale til tekst Automatisering Simple robotter Kunstig intelligens + robotter Kunstig intelligens + robotter der producerer robotter vha. robotter Ray Kurzweil: The restles genius !!!! ……. Elon Musk  the Kurzweil K250 was unveiled. 1984 first omni-font optical character recognition system, a computer program capable of recognizing text written in any normal font. reading machine, which would allow blind people to understand written text by having a computer read it to them aloud. However, this device required the invention of two enabling technologies—the CCD flatbed scanner and the text-to-speech synthesizer. Development of these technologies was completed at other institutions such as Bell Labs, and on January 13, 1976, the finished product was unveiled during a news conference headed by him and the leaders of the National Federation of the Blind. Called the Kurzweil Reading Machine, the device covered an entire tabletop. of the optical character recognition computer program. LexisNexis was one of the first customers, and bought the program to upload paper legal and news documents onto its nascent online databases. Music synteziers https://www.youtube.com/watch?v=1uIzS1uCOcE Banksy Emnenavn 18-04-2017

Hvad siger Horizon rapporten? Emnenavn 18-04-2017

Ny teknologi i relation til lærings potentialer Autentiske problemstillinger kan inddrages vha. af ny teknologi Individualiseret adaptiv læring Simuleringer Adgang til nyeste viden Fra konsument til producent Adgang til globale og lokale kommunikationskanaler Learning analytics, formativ og summativ evaluering Brug af levende billeder Gamification NB: Teknolgiens kombinatorik, ”The more way you teach the more pupils you reach” Emnenavn 18-04-2017

Ny teknologi i relation til pædagogiske faldgruber Manglende regler og politikker i forbindelse med anvendelse af ny teknologi Hacking Kopiering og snyd Bevare fokus Fastholdelse af elever i en konsumentposition Manglende digital etik Learning analytics Generelt tab af fysisk aktivitet Ophavsret…. Emnenavn 18-04-2017

Ny teknologi i relation til pædagogik & lærerkompetence Kompetencer i Digital forandrings-ledelse Lærer- kompetencer Teknologisk,pædagogisk indholdviden viden Teknologisk, indholdviden viden Teknologisk, pædagogisk viden Elev- kompetencer Teknologiske rammebetin-elser Læremiddel check ”Vurdigi.dk” IT organisering Digitalt Indhold Pædagogisk indholdsviden Emnenavn 18-04-2017

Nedslag i den ny skolereform Fokus på innovation og problemer fra den virkelige verden Kreativitet Entreprenørskab Eleven som producent Globalt perspektiv Klare mål i undervisningen Længerevarende forløb Sundhed og bevægelse (Dark side off the moon) Emnenavn 18-04-2017

Nytænkning til løsning af et problem i virkelighedens verden Svaret på en række af udfordringerne kunne være : 2100 Century Learning Skills Pædagogik & kompetence Der er beskrevet seks kategorier md fokus på læring for det 21.århundrede, hvor enkelt repræsenterer en færdighed, som eleverne skal udvikle. Kollaboration Videnskonstruktion Selvevaluering Nytænkning til løsning af et problem i virkelighedens verden Brug af it og teknologier ift. undervisningen Kompetent kommunikation Emnenavn 18-04-2017

Creating Systemic Policy and Synergy for Better Learning Wiked Challenges Creating Systemic Policy and Synergy for Better Learning Technologies are not yet fully exploited in education across Scandinavia. Triggering large-scale sustainable changes requires shared efforts and focused action, involving and engaging all stakeholders, policymakers, local communities, school leaders, teachers and learners. NMC Horizon local report side 8. Emnenavn 18-04-2017

Michael Fullan, Ontario Kapacitets opbygning! Organisation Capacity Building is the process of developing the knowledge, skills and commitment of individuals and organisations to transform learning. Effective Capacity Building produces new skills, generates greater clairty and result in ownership. Capacity Building in the area of pedagogical practise will be critical to success and this will include exploring pedagogical models and strategies that work best, sharing these within and across clusters using practise collaborative work practices. Michael Fullan, Ontario Emnenavn 18-04-2017

Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS 18. april 2017 Emnenavn

Definition: Kapacitet defineres i denne sammenhæng som en organisations evne til, gennem aktiv deltagelse af relevante aktører, at opbygge bæredygtige/varige menneskelige ressourcer, strukturer og systemer, der gør organisationen i stand til løbende at definere strategier og indfri disse. Emnenavn 18-04-2017

Aktører Elever Lærere Skoleledelse Forvaltning Organisering Mediepatruljer.  Producerende praksisfællesskaber.  Digitale skoleledernetværk.  Rammesættende og bevilligende myndighed.  Kompetence  Eleven som producent.  21st Learning Skills.  Faglige mål.  Digitale fagfaglige kompetencer.  TPACK model.  Samfundsmæssig indsigt i teknologiens rolle.  Digital forandringsledelse. En forståelse for kompleksitet i digitale forandringsprocesser.  Social kontrakt  Aftalesæt mellem lærere/ skoleledelse og elever om etik, politikker og mediepatruljernes rolle og funktion.  Pædagogisk/didaktisk it-strategi med målbeskrivelse og leverancer mellem lærere og skoleledelse. Indeholdende kompetenceplan for lærerne og digitale politikker.  Skoledelse og forvaltning sikrer en autentisk involveringsproces, hvor lærere og elevers ønsker og behov bliver inddraget, således at strategier og politikker får ejerskab.  Skoleledelserne sikrer, at forvaltningens rammesætning udmøntes efter lokale forhold, og at lokalt definerede mål nås i overensstemmelse med forvaltningens ramme-sætning.  Forvaltning sikrer digital kapacitetsopbygning i samarbejde med øvrige aktører. Sikrer, at forventninger, ansvar og mål tydeligt kommunikeres, og at der er nødvendige motivationsdrivere og ressourcer   Emnenavn 18-04-2017

Delkonklusioner på teknologi…..ledelse Digital forandring er meget svær af planlægge og forudse da: Udviklingen går fantastisk hurtigt (tidsrum for dobling mindskes) Teknologien har sit eget liv… Forstyrrende (disruptive technolgies) teknologier mindsker ”sigtbarheden” Derfor er historien fuld af: Kuldsejlede digitale projekter grundet kompleksiteten Kan vi bruge ”best practise” ? Vi skal lære af kuldsejlede projekter Emnenavn 18-04-2017

Kapacitetsopbygning – fra policy til læring Organisation, ledelse & sprog Involverer alle aktører (social kontrakt) Kræver pædagogiske kompetencer såvel som kompetencer i digital forandringsledelse Klarhed om fælles sprog og forståelse Metoder og arbejdsgange der beskriver meningsfulde pædagogisk/didaktisk formater Ledelsesmæssig koordinering for at sikre ”tidsvindue” og ”samtidighed” Skabe organisationsstrukturer og incitamenter der sikrer ovenstående Emnenavn 18-04-2017

It´s about the right tool for the right work!

Fokus ! Implementering af IT er 20 % teknologi og 80% forandringsprojekt, 90 % af vores opmærksomhed er rettet mod det tekniske ! ! Emnenavn 18-04-2017

Hvad har skeet-skydning og digital forandringsledelse med hinanden at gøre? ”Tidsvindue”: Kortere tidsvindue for beslutninger grundet teknologiens udviklingshastighed og uforudsigelighed Emnenavn 18-04-2017

Hvad er status på de forskellige områder? 62% af lærere bruger dagligt trådløst netværk, men 40% oplever altid eller ofte problemer med skolens netværket. KMD 2012 s. 16 Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Lager 55% svarer, at de flere gange dagligt, eller ugentlig benytter digitale lærings-universer, interaktive bøger og programmer i undervisningen. 70% har dog svært ved at få overblikket over udvalget og kvaliteten af de digitale læremidler. KMD. 22 Der mangler 1.5 mia i for at opnå tidsvarende infrastruktur Devoteam KMD – folkeskolens digitale tilstand. 2012. Survey med 312 skoleledere fra 89 kommuner, 606 folkeskolelærere samt interviews med 14 lærere. 18. april 2017

Hvad er status på de forskellige områder? 12 % af landets skoler baserer deres brug af it i undervisningen på, at eleverne så vidt muligt selv medbringer deres egen computer. KMD s. 17 Lærings teknologi Hardware Perifert udstyr Gadgets Kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation It support It strategi IT pædagogisk praksis 56 % af kommunerne har målsætninger for hardware på IT området 14% har ofte brug for teknisk bistand i forbindelse med den daglige håndtering af it-udstyret på skolen . KMD s.25 22% af kommunerne har Målsætninger for elevernes færdigheder Under halvdelen af de adspurgte kommuner havde efteruddannelses- planer i forbindelse med ny teknologi Ritzau 44 % af kommunerne har IT planer for UV området 53% svarer, at de ofte eller nogle gange har behov for praksisnær vejledning, når de skal bruge it og digitale læremidler som et aktivt element i undervisningen . KMD 2.24 KMD – folkeskolens digitale tilstand. 2012. Survey med 312 skoleledere fra 89 kommuner, 606 folkeskolelærere samt interviews med 14 lærere. 18. april 2017

Anbefalinger på ledelse og organisering….. Organisation, ledelse & pædagogik Digital forandringsledelse er svær, da den er mere kompleks end ”almindelig” pædagogisk ledelse: Lav en teknologisk pædagogisk/didaktisk ”SWOT” ud fra ambition og strategi Husk at bevægelsen imellem fra teknologiske platforme er ressourcekrævende (transformationsomkostninger) Fag/fagligt fokus er centralt (TPACK) for reel digital integration Emnenavn 18-04-2017

Anbefalinger på ledelse og organisering….. Organisation & ledelse Digital forandringsledelse er svær, da den er mere kompleks end ”almindelig” pædagogisk ledelse: Husk samtidighed…..de 5 rammebetingelser (5 cirkler) skal være synkroniseret. Fokus på kapacitetsopbygning på din skole og i din kommune er vigtigt Ledelsesfokus er den altafgørende parametre for at implementeringen lykkedes Nyt digitalt implementerings projekt starter igen om 3-4 år…… Emnenavn 18-04-2017

Teknologiske indhold-og kompetenceformater Læringsteknologi 4 BYOD 1 Windows Office PC Tablet Windows phone apps 3 Google Chrome Office Android Google Phone, Apps SKYENN 2 IOS Office Apple I pad Iphone apps Emnenavn 18-04-2017

BOYD – Vælg din egen device Læringsteknologi Monitoring and framing privately selected (chosen) devices in the institution Online BOYD portal at Solution Sales Partner with possible products Maximizes the institution’s costs on PC budgets Better TCO as the teacher takes more responsiblity for the equipment More flexibility and adjustment to the new world of work Higher productivity and higher satisfaction BYOD Fleksibelt valg Logistik Sikkerhed Service Support Acessories Finasiering Forsikring

Digital dannelse ! Fra konsument til producent ! Erkendelse Elevkompetence og læringsmål Kompetence Refleksion Viden Bearbejdning/Exformation Information/ Validering Reduktion Data Emnenavn 18. april 2017

Viden som en flygtig størrelse (evidens relativisme)! Erkendelse Kompetence Refleksion Viden ???? Bearbejdning/Exformation Axiomer står for fald: - Antal hjerneceller - Kostråd - Bigdata Information/ Validering Reduktion Data I det 2100 århundrede er aflæring lige så vigtigt som indlæring- videns opbygning kompetence bliver central Emnenavn 18. april 2017

Har teknologien gået hånd i hånd med didaktik og pædagogik Har teknologien gået hånd i hånd med didaktik og pædagogik? Hvad kan vi lære af historien? Sproglaboratorium: 500.000 kr. 200 ungdomsudd. = DK 100 mio. Piccolo: 1983 74.000 kr. 8 stk. = 200 ungdomsudd. 600.000 kr. = DK 120 mio. Emnenavn 18. april 2017