Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anne-Marie S. Christensen Filosofi, Institut for Kulturvidenskab, SDU
Advertisements

Værktøj hjælpemiddel, som mennesker bruger, når de har et problem eller en opgave, som de de ikke uden hjælp kan klare Et problem kan nogle gange løses.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
Wortschatz im Deutschunterricht
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Lærerprofessionen.
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Kultur- og branchestudier
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Madkamp - DM i madkundskab
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Niveaudifferentiering i tysk
De seks bedste billeder fra gruppen
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Gruppevejledning på tæt hold
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
De regelmæssige verber i nutid
Wirtschaftsprüfung: Nordisches Modell auf dem Prüfstand!? Deutsch-Dänisches Seminar, Sept 2013 Tom Vile Jensen, FSR – danske revisorer.
Relations kompetencer
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Micron Associates Travel Guide: TOP DESTINATION ory/top-destination/
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Velkommen til Workshop 1: Salg, kommunikation og kultur arrangement/Veranstaltung* 13. Juni 2016 *Eine Veranstaltung ist ein zeitlich begrenztes und geplantes.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
”At lære sprog gennem chunks, leg og bevægelse”
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
Den pædagogiske læreplan
Den nye mundtlige eksamensform
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand Lernen mit allen Sinnen Ganzheitliches Lernen Ästhetisches Lernen Jette von Holst-Pedersen. Modul 2, 2015

Ziehe: „Kulturelle Freisetzung“ Die Unüberschaubarkeit – wie in dieser Welt navigieren? Wie das Bombardement der vielen Eindrücke und Informationen verarbeiten? Wie sich selbst finden und definieren? Der ganze Mensch muss involviert werden, damit ein Zusammenhang zwischen Intellekt und Gefühl und damit eine „Erlebnistiefe“ geschaffen wird. Erfahrungen aus erster Hand, d.h. selber Handeln ist wichtig, denn Erfahrungen aus zweiter Hand, durch die Medien, dominieren heute. Der Mensch ist nicht Verstand allein!

FFM: Innovation og entreprenørskab (Vejledning) ”At arbejde kreativt, praktisk og musisk er en anden måde at sanse og erkende på. Det er vigtigt, at opgaver og øvelser i tyskundervisningen giver mulighed for at tilgodese eleverne som entreprenører. De innovative processer kan betragtes som en holdning til undervisningen, der tilgodeser det hele, skabende menneske, og som involverer alle sanser og giver plads til individuelle tilegnelsesstrategier. Tyskundervisningen kan således støtte op om de tanker og visioner, der ligger i entreprenørskabsbegrebet og de fire dimensioner: handling, kreativitet, omverdensforståelse og personlig indstilling. Handling forstås som elevernes evne til at kommunikere og dermed agere mundtligt og skriftligt. Eleverne skal kunne variere og tilpasse deres kommunikation til situation og målgruppe. Kreativitet forstås som elevernes evne til at udfolde fantasi og ideer bl.a. igennem leg og skabende aktiviteter. Eleverne kan her udfolde sig ved hjælp af et kunstnerisk udtryk eller ved at reorganisere deres faglige viden på nye måder. Kreativiteten fremmes især, når utraditionelle forslag og ideer fra elevernes side accepteres, og eleverne opmuntres til at eksperimentere og lege med både sprog og tematikker i undervisningen, især også ved at finde alternativ veje og løsninger, når de møder forhindringer.”

FFM: Bevægelse (Vejledning) ”Det er dejligt at røre sig, også i tyskundervisningen. Man kommer til at grine, og så er det ovenikøbet en effektiv måde at lære på. Sprog læres med alle sanser, og det går allerbedst ved at aktivere så mange sanser som muligt. Men det er især kroppen, der er god til at huske. Derfor er det en god ide at kombinere sprogtilegnelse med bevægelse. Når man fx arbejder med at tilegne sig ordforråd til temaet Kleidung, er det en god ide at lege legen Kleiderschrank, som er en variation af legen frugtsalat, bare med ord, der har relevans for indlæringen. Men det kan også være en motiverende faktor at kombinere sprogarbejdet med bevægelse. Under repetition af et ordforråd kan man lege ordstafet o.l.”

Kirsten Meisner Christensen: „Det handler om nærvær“ „Nærvær er således både et spørgsmål om at være i en situation, der opleves som betydnings -og meningsfuld og at være til stede med sanserne åbne, dels mod den aktuelle situation, dels mod det indre lager af indsamlede sanseregistreringer…“ „Ethver fag er forpligtet til at forstå det praktisk musiske som en læringsdimension, der inspirerer til faglige aktiviteter, som kan skabe grundlag for oplevelse, erkendelse og udvikling i forhold til det mål, der er med den pågældende undervisning.“

Handlungsorientiertes Lernen Wir behalten im Durchschnitt: 20 % von dem, was wir hören 30 % von dem, was wir lesen (sehen) 50 % von dem, was wir hören und sehen 80 % von dem, was man selbst sagen bzw. formulieren kann 90 % von dem, was man selbst tut D.h. es geht im Unterricht darum, den Schülern (sprachliche) Handlungsmöglichkeiten anzubieten

Loris Malaguzzi (italienischer Pädagoge) Das Kind besteht aus Hundert. Hat hundert Sprachen hundert Hände hundert Gedanken hundert Weisen zu denken, zu spielen und zu sprechen. Das Kind hat hundert Sprachen und hundert und hundert und hundert. Neunundneunzig davon aber werden ihm gestohlen weil Schule und Kultur ihm den Kopf vom Körper trennen.

Die Hirnforschung Die linke und die rechte Hemisphäre Die linke: Rationalität Die rechte: Kreativität Eindrücke/Informationen, die rechts ankommen, werden auch links bearbeitet und umgekehrt. Die Hemisphären arbeiten gemeinsam und gleichzeitig via „corpus callossum“, den Gehirnbalken. Was in einer kreativen Weise gelernt wird, wird auch rational bearbeitet, bekommt einen rationalen Ausdruck.

Der aktive Schüler im Zentrum Das Lernen ist ein aktiver Prozess ausgehend von dem schon vorhandenen Wissen (sozial-konstruktivistischer Ansatz) Sprachenlernen ist Handeln lernen mit und durch die Sprache, d.h. kommunikative Kompetenz zu entwickeln auf kreative Art und Weise D.h. für den Fremdsprachenunterricht: Die sprachliche Interaktion (Kommunikation) ist zentral sie sollte in einen sinnvollen Kontext eingebettet werden mit einem relevanten Inhalt und Ziel

Aktivitäten im Fremdsprachenunterricht Körper, Intellekt, Sinne und Gefühle müssen im Lernprozess involviert und aktiviert werden. Ästhetisches Lernen: praktische, körperliche, künstlerische, musische Aktivitäten (Drama, Gedichte, Literatur, Fotos, Musik, Filme, Bewegung). Man bekommt verschiedene Eindrücke – und gibt Ausdruck dafür in verschiedener Art und Weise. Motivation: es macht Sinn und auch noch Spaß ganzheitlich zu lernen. Die Phantasie und die Kreativität werden geweckt und aktiviert  Es gibt sehr gute Differenzierungsmöglichkeiten.

Grundlegende Prinzipien im Deutschunterricht: Es macht Sinn Deutsch zu lernen  - ”Es hat mit mir, etwas zu tun!” Der aktive Schüler steht im Zentrum. Die Kommunikation findet auf Deutsch statt. Der Unterricht ist von methodischer Vielfalt geprägt. Es herrscht eine gute Stimmung im Klassenzimmer. Mehrkanaliges Lernen ist ein wesentlicher Mitspieler in diesem Prozess!

Adelheid Sievert-Staude: „Lernen ist immer auch zugleich ein kreativer Prozess!“ „Nicht passiver Konsum von immer mehr Information sondern nur der eigenständige und aktive Prozess führt zu der für alle Lebensbereiche notwendige Kompetenzen.“

Die Lehrerrolle – und die der Schüler