Valgfagsorientering i kemi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Stoffer – hvad kan JAGG nu?
Advertisements

Det sure, det salte, det basiske
Termisk energi Anders og Patricia.
Organisk Kemi For Dummies
Projekt ”Videre efter hf”
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Figurer til kapitel.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Kemiske reaktioners hastigheder
Tværfagligt undervisningsforløb
Større Skriftlig Opgave i kemi
Vigtige begreber i naturfag
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Til finalen Lidt af hvert Vand I Vand II Reaktioner Opløsninger 100
Vand En livets gave fra en kærlig Gud En fantastisk væske
Vigtige begreber i naturfag
Syre-base titrering med ledningsevnemåler og pH-elektrode.
Fremtidens student med kemi
Valgfagsorientering i KEMI 2005 Tom Sillesen
Termisk energi En gennemgang af termisk energi i forbindelse med opvarmning og i faseovergangene. Ea, Sofie og Eva.
Enzymer.
Skabelsen af livets molekyler (aminosyrer, sukkerstoffer)
Bioanalytiker-uddannelsen Næstved
Til finalen Atomer Molekyler og ioner Kemiske bindinger I
Adskillelse af stoffer
Carboxylsyrer og Estere!
Afstemning af reaktionsskemaer
Jeopardy carboxsylsyre Etster.
Nitrogen kredsløbet.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Studieretningsprojektet, HTX
En del af den organiske kemi
Anatomi & Fysiologi XIX Stofskiftet, vitaminer og mineraler I
Indhold Atomer Nuklider Isotoper Ioner Molekyler Bindinger.
PROTEIN Af Leif D. Hansen.
Syrer Saltsyre Myresyre Salpetersyre Hvilke er stærke Hvilke er svage
Kemi og katalysator En Kanon Kombination. Katalysators betydning Katalysator i 90% af alle kemiske processer 10% af I-landenes BNP Mindre miljøbelastning.
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
Biologi i AT.
Fra aminosyrer til enzymer
KEMI B – Reaktionshastighed
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Enzymer KHPHH! Aminosyrer Proteiner Enzymer. Enzymer KHPHH! Aminosyrer Proteiner Enzymer.
Syrer og Baser Torsdag d. 27/11.
Smertestillende midler
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Proteiner og massespektrometri
REAKTIONSSKEMAET Reaktionen mellem gas (methan) og
Grundstoffer og kemiske forbindelser
Kemi - Naturfag 2015 Syrer og baser MRH - Tradium.
Kemiens verden: Opbygningen af stoffer ud fra atomer. Kemi handler om hvordan stoffer opstår. De forskellige stoffer vi omgås er alle opbygget af atomer.
Oxygen.
Fredag den 5/ Kemiopfriskning. Emner Salte og ioner Koncentrationer Analyser Støkiometri Opgaver.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Bjergarter som kemiske og termodynamiske systemer Forelæsning 4.
Udadvendte aktiviteter på Institut for Kemi Besøgsservice Anne Kjær Laustsen.
Metaller. Metallers egenskaber: gode ledere af varme og elektricitet. Skinnende overflade Let positive ioner. Formbare. Kan sammenkobles = svejsning.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Næringsstoffer Fedt & Protein.
Rengøringsmidler, organiske
Rengøringsmidler, organiske
Uden mad og Drikke... Organisk Kemi
Skriftlige prøver i biologi og bioteknologi, 2017
Proteiner Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Figurer til kapitel.
SN – Fysik/Kemi – Hjemly Idrætsefterskole
Naturfag Gast. Bager, slagter og ernæringsassistenter
Alkohol.
GØDNING og grundstoffer
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Valgfagsorientering i kemi

Kemi C Kernestoffet er følgende:   Stoffers opbygning – grundstoffernes periodesystem – simple organiske og uorganiske molekylers opbygning og navngivning – ionforbindelsers opbygning og navngivning – sammenhængen mellem stoffernes opbygning og henholdsvis tilstandsform og blandbarhed. Mængdeberegninger – mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration. Kemiske reaktioner – simple redoxreaktioner, herunder forbrændingsreaktioner – syre-basereaktioner og pH-begrebet. Eksperimentelt arbejde – separation, titrering, vejeanalyser, kemikalier og sikkerhed.

Kemi B Kernestoffet er følgende:   Stoffers opbygning – grundstoffernes periodesystem – kemisk binding i relation til stoffers opbygning, tilstandsform og opløselighedsforhold. Mængdeberegninger – mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger. Stofkendskab, herunder anvendelser af stofferne – kemisk nomenklatur – uorganisk kemi: stofkendskab til udvalgte forbindelser af metaller og ikke-metaller – organisk kemi: struktur- og isomeriforhold samt fysiske og kemiske egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere – udvalgte biologisk aktive forbindelser. Kemiske reaktioner – kemisk ligevægt, herunder ligevægtsloven og forskydning på kvalitativt og kvantitativt grundlag – redoxreaktioner, herunder afstemning af disse – syre-basereaktioner, herunder pH beregninger i vandige opløsninger af syrer og baser – reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse. Eksperimentelt arbejde – syntese, separation, kvalitative analyser og kvantitative metoder, kemikalier og sikkerhed.

Destillationsopstilling

Kemi A Kernestoffet er følgende:   Stoffers opbygning – grundstoffernes periodesystem, herunder atommodeller – kemisk bindingsteori, herunder kemisk binding i relation til stoffers opbygning, tilstandsform og opløselighedsforhold. Mængdeberegninger – mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, også med inddragelse af gasser og opløsninger. Stofkendskab, herunder anvendelser af stofferne – kemisk nomenklatur – uorganisk kemi: stofkendskab til udvalgte forbindelser af metaller og ikke-metaller – organisk kemi: struktur- og isomeriforhold samt fysiske og kemiske egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, oxoforbindelser, carboxylsyrer, estere, aminer, aminosyrer, carbohydrater, triglycerider og peptider – spektroskopisk identifikation ved hjælp af IR og 1H-NMR – udvalgte biologisk aktive forbindelser.

Kemi A Kernestoffet er følgende: (fortsat) Kemiske reaktioner – homogene og heterogene ligevægte samt forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag, herunder beregning af forskydninger – termodynamiske tilstandsfunktioner: entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb – redoxreaktioner, herunder afstemning af disse – syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer – organiske reaktionstyper i relation til de enkelte stofklasser – reaktionskinetik, herunder hastighedskonstantens temperaturafhængighed og katalyse.   Eksperimentelt arbejde – syntese, separation, kvalitative analyser og kvantitative metoder, herunder spektrofotometri og chromatografi, kemikalier og sikkerhed.

Reaktionskolbe til brug ved en syntese

Kemi B skal varmt anbefales Kemi B skal varmt anbefales.   Det er fx et supergodt støttefag for biologi. Sværhedsgraden er ikke så stor, og man lærer en masse kemi, der kan være er godt at kende.  Faget er et krav på adskillige videreuddannelser . Har du tanker om en dag at læse fx kemi, biologi eller medicin på universitet,  vil det være meget nyttigt med kemi A.   - Og vordende kemiingeniører vil kunne drage stor nytte af  kemi A.    Men kravet til matematik-kundskaber er noget større i kemi A. (Man skal helst have haft differentialregning forinden visse dele af pensum.)

Links http://fys.dk/perspektiv/ Spektroskopi: http://fys.dk/perspektiv/per/ke/07ke/opgaver/opgave_03.html Fremstilling af astmamiddel: http://fys.dk/perspektiv/per/ke/07ke/opgaver/opgave_01.html Til SRP kan inddrages eksperimentelt arbejde i kemi som fx fremstilling af et smertelindrende midler som acetylsalicylsyre eller lidokain