Velfærdskommissionens rapport med særligt henblik på sundhedsvæsenet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Transitionsmodellen og virkeligheden
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Evaluering af Projekt Unge
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Hvad skal vi bruge digitalisering til? Lisbeth Nielsen Kontorchef Danske Regioner Digitaliser Danmark april 2011.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Stedet som indgang til digital forvaltning
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Fremtidens sundhedsvæsen - hvad har vi råd til?
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Gennemgang af makro-prøve, II
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
Sundheds- og sygdomssociologi
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Danske Regioners Generalforsamling 25.Marts, 2010, Herning KongresCenter. Jan Leschly.
Regionernes resultater 2016 Grafikker fra GF-publikationen.
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Globaliseringens udfordringer Nordisk Ministerråd, Island, 22. maj 2014 Underdirektør Erik Simonsen.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Data om sygdom, risikofaktorer og levevilkår Middelfart, 26. november 2008 Knud Juel.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Erfaringer med MTV: Hvad kræves og hvad virker? Hospitalsdirektør Lars Dahl Pedersen Regionshospitalet Silkeborg, Hammel.
Dansk økonomi Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigt 3 5. december 2005.
Gennemsnitlige ventetider til seks operationer i seks lande i år 2000 L Siciliani & J Hurst, Explaining Waiting times for elective surgery across OECD,
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Energierhvervsanalyse
Regionernes resultater 2017
Befolkningsudvikling i Ringkøbing-Skjern Kommune
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Kronikerudfordringen anno Hvor brændende er platformen?
Vækstforum Hovedstaden
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Energierhvervsanalyse
OK 2018 – i mål i overtiden Hvorfor var det så svært
Arbejdsmarkedskommissionen
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Bevægelser i løbet af 2017 Bevægelser i løbet af 2017 Tilvækst
Præsentationens transcript:

Velfærdskommissionens rapport med særligt henblik på sundhedsvæsenet Årsmøde i Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, Munkebjerg den 6. april 2006

Ændret aldersfordeling sætter udgifterne i sundheds- og ældreplejeområdet under pres. Hvad kan vi vente af mervækst ud over BNP-væksten? 20 år 65 år - 102.200 - 365.000 + 421.500 2040 2000

Danmark befinder sig i OECD sammenligning tæt på gennemsnit målt ved % af BNP og lidt over gennemsnit i absolutte udgifter pr. capita gennemsnit gennemsnit Totale sundhedsudgifter 2002 i pct. af BNP udvalgte lande Sundhedsudgifter 2002 pr. capita i købekraftskorrigerede US dollars

Danmark er en undtagelse (stabilitet) ved iagttagelse af udviklingsmønstret i sundhedsudgifter som andel af BNP 2 4 6 8 10 12 14 16 1972 1976 1980 1984 1988 1992 1996 2000 Gns. 20 OECD-lande Maks. Min. DK Pct. af BNP

OECD’s dekomponering af vækst i reale sundhedsudgifter pr OECD’s dekomponering af vækst i reale sundhedsudgifter pr. capita 1971-2002 Danmark EU-15 + Australien Vækst i reale sundhedsudgifter pr. capita pr år 1,93 3,88 Bidrag fra ændret alderssam-mensætning 0,19 0,35 Bidrag fra stigende vækst i real-indkomst pr. capita 1,64 2,31 Residual (teknologi, ændrede institutionelle forhold m.v.) 0,10 (5.2 % af vækst) 1,22 (31 % af vækst)

Skøn over fremtidig udvikling i sundhedsudgifterne Ændring i befolkningens alderssammensætning Udg.punkt: aldersfordelte udgifter pr. person fordelt på alder, køn og herkomst Indkomstudviklingen i økonomien Gns.udgifterne for given aldersgruppe følger lønudvikling (korrigeret for relativ prisudvikling på sundhedsydelser, der skyldes forskelle i beskæftigelsesindholdet i produktionen) Sammenhængen mellem middellevetid og sundhedsudgifter Isoleret anvendelse af de to første antagelser kan overvurdere udgifter, hvis middellevetidsstigning ledsages af forbedret sundhedstilstand Teknologisk udvikling inden for medicin- og lægevidenskab Teknologisk udvikling øger antallet af muligheder og den enkelte muligheds kvalitet (udgiftsstigning), men kan samtidigt gøre eksisterende behandlinger relativt billigere (udgiftsreduktion)

Aldersfordelte sundhedsomkostninger i EU-15 og Australien målt som pct Aldersfordelte sundhedsomkostninger i EU-15 og Australien målt som pct. af BNP pr. capita

Aldersafhængige sundhedsudgifter og vækst i middellevetid Aldersafhængige sundhedsudgifter og vækst i middellevetid. Betydningen af terminale behandlingsudgifter Der bør skelnes mellem terminalbehandlings- og andre sundhedsudgifter Sundhedsudgifter, der afhænger af antal år til død, afholdes kun en gang pr. person uafhængigt af middellevetid. Stigende middellevetid udsætter denne del af sundhedsudgifterne. Derfor er der mindre aldersafhængighed i sundhedsudgifterne blandt dem, der overlever. Sundhedsudgifterne vil derfor vokse mindre, end hvis de antages aldersafhængige Fortsat betydelig aldersafhængighed i den del af udgifterne, som ikke vedrører terminalbehandling Terminalbehandling udgør kun em mindre del af de samlede udgifter Tendensen til aldersafhængighed i sundhedsudgifterne bliver mere udtalt over tid, fordi udgifterne til 65+ (og spædbørn) øges hurtigere end udgifter til andre aldersgrupper En del af stigningen i middellevetiden skyldes, at patienter i terminalbehandling kan holdes længere i live

Korrektionen ved hensyntagen til terminaludgifter afhænger af Lidt empiri (herunder hensyntagen til bedre helbredstilstand – reduktion af personer med varige sundhedsmæssige problemer) Korrektionen ved hensyntagen til terminaludgifter afhænger af Størrelsen i ændringer af alderssammensætningen Stigningen i middellevetiden Terminalbehandlingsudgifternes andel af de samlede udgifter Mervækst ved aldersafhængige sundhedsudgifter pr.person Mervækst ved opdeling i terminal-beh. og andre udgifter pr. person Perioden 1992-2050 9 pct. 2 pct. (- 9 pct.) U.S.A Perioden 2002-2050 23,9 pct. 19,5 pct. (14 pct.) Tyskland Perioden 2002-2026 22 pct. 10 pct. U.K. Der er ikke empirisk belæg for mindre aldersafhængighed i fremtiden Australien

Teknologiens betydning (samme amerikanske undersøgelse som omtalt på forrige dias). Tallene refererer alene til Medicare udgifter. % af BNP. 1992 2050 Med aldersafhængige sundhedsudgifter Korrigeret for termi-nalbehandling og for-bedret helbredstilstand Korrigeret med ind-lagt historisk trend, der spejler teknolo-gisk udvikling 1,7 % BNP 3,1 % af BNP 2,5 % af BNP 10,4 % af BNP - 0,6 pct.point + 7,9 pct.point

Stiliseret billede af de faktorer, der er ’på spil’ Sundhedsudgifter per capita Effekt af indkomststigning og teknologi Effekt af ’flere sunde leveår’ – tilknytning til forventet restlevetid frem for alder Historisk aldersbetingede sundhedsudgifter Unge Midaldrende Gamle

Effekter i velfærdskommissionens beregninger målt ved stigning i bundskatteraten for at sikre finanspolitisk holdbarhed Velfærdskommissionens grundforløb Korrigeret for flere raske år + flere år med høj sygdoms-frekvens (stigning i restleve-tid slår 50 pct. igennem) Mervækst i aldersafhængige sundhedsudgifter: 0.5 pct. p.a. (teknologi) + 8,7 pct. points + 6,5 pct.points + 22,1 pct. points - 2,2 pct. points + 13,4 pct. points

Bidrag til vækst i velfærdsudgifter, Danmark, 1971-2003 Daginstituti-oner Uddannelse Sundhed Ældrepleje Årlig realvækst i udgifter Bidrag fra befolkningstal Bidrag fra aldersstruktur Bidrag fra indkomstvækst Residual 2,7 0,4 1,2 1,9 - 0,8 1,8 0,3 0,7 1,7 - 0,7 4,4 Forudsat residual i frem-skrivning 0,0 Residual: teknologisk udvikling og institutionelle ændringer (fx tilpasning af kapacitet til demografi eller standardforbedringer) a) Fornuftige prioriteringer, der ikke er gået ud over patienttilfredshed b) Vanskeligt at fastholde, hvis forventninger justeres til andre landes behandlingstilbud

Mervækst i offentlige udgifter i forhold til BNP-udvikling og bidrag fra velfærdsservice hertil i perioden 2003-2040 Mervækst i offentlige udgifter ift. BNP-udvikling Heraf individuel velfærdsservice Heraf: Daginstitutioner Uddannelse Sundhedsvæsen Plejehjem og hjemmehjælp 87 mia. 48 mia. 0 mia. 5 mia. 32 mia. 11 mia. Tolkning: Udgifterne er 87 mia. kr. højere, end de ville have været, hvis udgifterne havde udgjort samme andel af BNP som i 2003. Omvendt øges skatteindtægterne, så de er 36 mia. kr. højere, end de ville have været, hvis de modsvarede BNP andelen i 2003.

Følsomhedsberegninger Grundforløb Bedre helbredstilstand Mindre efterspørgselspres for velfærdsservice (elasticitet 0,95) Større efterspørgselspres for sundhedsservice (elasticitet 1,05) Mindre efterspørgselspres i sundhedsvæsen (elasticitet 0,95) Større efterspørgelspres i sundhedsvæsen (elasticitet 1,05) Lavere teknologibidrag, sundhed (historisk niveau, - 0,7 p.a.) Højere teknologibidrag, sundhed (OECD gns.) Lavere teknologibidrag, kun hospitaler (historisk niveau) Højere teknologibidrag, kun hospitaler (OECD gns.) 48 mia. 42 mia. 33 mia. 63 mia. 43 mia. 54 mia. 29 mia. 75 mia. 34 mia. 72 mia.