IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Test First Development
Interessenter og interessentanalyse
Ledelse af forandringer
Kommunikation i projekter
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Algoritmer og Datastrukturer 1 Greylisting Gerth Stølting Brodal.
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Omgangstone og kollegialitet
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Social kapital på spil KL- Ledertræf 10. September 2014.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Projektledelse Projektledelse og produktion af digitalt indhold PDI 2A.14 Lektion 2 9. Februar 2005 Peter Olaf Looms kl
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Algoritmer og Datastrukturer 1 DAIMI Greylisting Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Facilitering af survey-processen
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hvordan får jeg indflydelse?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Algoritmer og Datastrukturer 1
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje

- 2 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Mål med eftermiddagen 1/2 1A.1 Du føler dig i stand til at arbejde med Case 1: Arbejde med en gennemgående case Individuelt og gruppearbejde omkring case 1 Etablering af grupper til case 1 Fora til de 4 pilotprojekter i LUVIT Brugen af kursets intranet LUVIT (som vi tager kl. 15:30)

- 3 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Mål med eftermiddagen 2/2 Etablering af projektets grundlag 1B.1 Du er i stand til at gennemføre en situationsanalyse som kan rumme følgende elementer: Analyse af projektets fortid Interessentanalyse Scoping  Behovsafklaring  Analyse af opgaven  Analyse af omgivelserne  Ressourceanalyse 1B.2 Du skal kunne udarbejde og vedligeholde en kommunikations-plan som omfatter kommunikation med projektets interessenter 1B.3 Du er i stand til at udarbejde en kravspecifikation på basis af din situationsanalyse

- 4 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Program 13:00Introduktion til Case 1 Baggrund for Case 1 Forslag til opgaver for at løse Case 1 Om dannelse af grupper LUVIT og understøttelse af de 4 pilotprojekter 13:30Interessenter og din kommunikationsplan  Hvordan interessentanalysen bruges for at planlægge din kommunikation 14:00 Pause 14:15Scoping 15:20Housekeeping 15:25Introduktion til LUVIT i Lab. 16:00Afslutning

Interessenter og din kommunikationsplan

- 6 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Keep Satisfied Manage Closely Monitor for changes in power/ interest Keep Informed 0 Power Who has an impact on the success of the project? Interest Who is affected by the project?

- 7 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Eksterne interessenter Information from stakeholder to you Sponsor (= den der har mest på spil) Financier (=den der betaler) Beneficiary (=den der får gavn af det) End user (=slutbruger) End customer (=egentlig kunde)

- 8 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Eksterne interessenter Power and interest Information from stakeholder to you Sponsor (= den der har mest på spil) Financier (=den der betaler) Beneficiary (=den der får gavn af det) End user (=slutbruger) End customer (=egentlig kunde) Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed

- 9 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Eksterne interessenter Power and interest Hvilke info du skal formidle til den enkelte interessent Timing, media samt frem- gangsmåde Hvilke info du har brug for fra den enkelte interessent Sponsor (= den der har mest på spil) Sponsor Financier (=den der betaler) Financier Beneficiary (=den der får gavn af det) Beneficiary End user (=slutbruger) End user End customer (=egentlig kunde) End customer Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for ? Projektlederen Kunden

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for ?

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for Kunden mener, at du ved hvad de har brug for ?

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for Kunden mener, at du ved hvad de har brug for Kunden skifter mening hele tiden

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje MIN Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for Kunden mener, at du ved hvad de har brug for Kunden skifter mening hele tiden Kunden er utålmodig

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Peter DeGrace (1990) Wicked Problems ”Problems that are fully understood only after they are solved the first time” [however poorly] Roots of Wicked Problems A customer not knowing [or being able to articulate] what he/she wants; changing expectations as the project progresses. Staff who are inexperienced in the problem domain, or with the appropriate implementation techniques.

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Tre slags information som kun kunden kan give dig 1.Projektets omfang og ambitionsniveau (=Scope) 2.Suceskriterier 3.Detaljerede krav

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Opgave 4: Foreløbig afgrænsning med kunden 1.Rollespil A i par: Det ene er kunden og den anden er projektlederen 2.Læs rollekort - et kort pr. rolleindehaver 3.Gennemfør rollespillet (5-10 min.) 4.Efterkritik: Træd ud af rollerne og diskutér hvad der skete, hvor der var problemer. 5.Gennemfør rollespil B og C på samme vis 6.Drøft hvad projektlederen burde gøre overfor kunden i denne situation.

Drøftelse af resultaterne Kl. [indsættes på dagen]

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Tilbagemeldninger: [Indsættes under drøftelsen]

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Om at kommunikere med interessenter 1.Synliggør antagelser og forudsætninger 2.Sørg for at du og kunden har en klar og sammenfaldende opfattelse af projektets ambitionsniveau og afgrænsning (Scope) 3.Forstå kundens behov og hvordan disse indevirker på projektet 4.Små skridt: Bliv ved med at lytte og afstemme din opfattelse med kundens 5.Forstå kunden 6.Og til sidst: Det er kundens projekt, ikke dit....

Scoping Nice to have = out of scope In scope

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Scoping - en slags checkliste 1.Hvad er det overordnede mål med projektet? 2.Hvad skal leveres til kunden - “deliverables”? 3.Arbejder du med at implementere en bestemt løsning eller at løse et problem? 4.Hvordan vil kunde afgøre, om projektet har været en suces ved vejs ende? 5.Hvilke ting, efter kundens mening, kan der pilles ved hvis det bliver nødvendigt, og hvilke ting står helt fast? 6.Er der andre begrænsninger i forhold til projektet? 7.Hvordan havde kunden tænkt sig at arbejde med dig? 8.Har du opdaget u-talte krav, antagelser eller behov som kunden ikke har nævnt i “rammekoncept”/”Request for Proposals” eller “Kravspecifikation”?

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje ScopingRessourcerTid ”Kvalitet”

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje ScopingRessourcerTid ”Kvalitet”+Funktionalitet

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje opgave: Gruppedannelse ifm. Speed of Light 1.Læs ”Case 1 - baggrund”. 2.Sæt dit navn på en af de 4 lister over pilotprojekter. 3.Opsøg andre med samme interesser (gerne 2-4 personer) 4.Aftal at tale sammen inden for de næste 6 dage via: LUVIT Telefon Skype (har en god, gratis chat og talefunktion for optil 25 personer!!!!) 5.Kig på Case 1 - opgaver og lav en arbejdsdeling på de første opgaver enten i dag eller under gruppens 1. Møde 6.Send en kopi af aftalen til Peter i LUVIT (I kan lægge den inden for et af de 4 fora for de 4 pilotprojekter)

LUVIT Vi skal til Lab 1 (?)

ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Pensum og opgaver Jeg lægger et forslag i LUVIT for arbejdet frem til 4. Marts 2006 i LUVIT. Problemer med LUVIT:  Alm. Problemer:  Chat - lektion 1 i LUVIT Hasteproblemer:  Send mig en IM via Skype (pol-denmark) eller  til  SMS til