IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Advertisements

Uddannelse til tværfaglighed
5 IT-didaktiske principper
DEL Odense Lone Leth-Nissen
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Jens Peter Bostrup Hvilke krav har fagbevægelsen Faglig konference om social dumping 2. december 2010.
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Visual Studio Team System Fra versionsstyring til processtyrring.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
Om geodata ikke fandtes Esben Munk Sørensen Forskningsprofessor, landinspektør, PhD Aalborg Universitet og Forskningscenter Skov og Landskab.
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Samarbejde og konflikter
ÅRSMØDE 2011 NETVÆRK maja bødtcher-hansen. KULT 4 KØBENHAVNSKE GYMNASIER EKSPERIMENTERENDE UNDERVISNING NY EFTERUDDANNELSE SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF SKOLER.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Humanistisk sundhedsforskning
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Mål- og resultatstyring
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
1 Midtvejsevaluering af Nationalt Netværk af Skoletjenester.
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs.
Struktur og status for DCCC
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Hvad siger handicapkonventionen om tvang i psykiatrien?
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Indflydelsescirklen Vi beslutter selv…
Danskernes digitale bibliotek
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a) Hvordan påvirker det ens arbejde? (b) Hvad kræver det af en selv? (c) Hvad kræver det af omgivelserne? (d)

Forskningsverdenen har forandret sig Flere internationale projekter (forskningsnetværk, EU mv.) Mere nationalt samarbejde på tværs af institutioner Videnshjemtagning og national teoridannelse som grundlag for en grundforskning Den traditionelle videnskabelige formidlingsmetode endnu kun ”på vej” ind i elektronisk formidling

Undervisningsverdenen har forandret sig PhD-uddannelsen i nationale og internationale netværk Mere projektorientering og selvtilrettelæggelse på alle niveaur Forudsætter vedligeholdelse af evne til at kommunikere

Kommunikationsbehovet i forskning og undervisning (Fastholde faget - ”Back to basis”) En til mange (Studenter og omverden) En til en (forsker/forsker og forsker/sekretær, forsker/privatliv ) Formidling (Tidsskrifter, bøger, konferencer) Mange til sig selv (konferencedeltagelse, Selektiv Internetsurfing, studier)

(a) Hvordan optimerer man? Nem og hurtig adgang til Internet overalt Kritisk fokus på spildtid Velfungerende lokale netværk og kompetancemæssig back-up Hyppig udskiftning af soft- og hardware

(b) Ændring af arbejdsbetingelser ”9-16” helt ophævet, arbejde fritid hænger sammen, opgaveorienteret Mere fokus på ”projektledelse” (ikke autoritativ) Faste rytmer for direkte konfrontation (møder, vejledning) Mere inspirerende input og tværfaglig organisering om opgaver

© Krav til en selv Motivation og Tid Konsekvent ajourføringsdisciplin Konstant krav om omstilling til nye kommunikationsværktøjer Selvdisciplin mht. kvalitetssikring

(d) Forhold til omgivelserne Langsom selektion i samarbejdsnetværk Mere alene arbejde og anderledes netværk Lejlighedsvis et forklaringsproblem Mange invitationer (må selv prioritere) Kan savne et ”beskyttende forkontor”