Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sygepleje i korttidsafsnit
Advertisements

Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Uddannelse til tværfaglighed
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Språkspil om Følelser Handledningens forløsende potentiale xxx.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Observation af din/andres undervisning –
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Landskursus for palliationssygeplejersker 2014
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Pædagogisk forår i København
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Pædagogens univers.
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Kommunikation i kontekst
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
”Blog som læringsplatform”
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Erfaringsrum og Forventningshorisonter Erfaringer med projektet: Entreprenørskab og formidling November 2013: Hans Elbeshausen.
Fælles akutmodtagelser og kvalitet i behandlingen af ældre medicinske patienter. Hanne Jørsboe Ledende overlæge Akutafdelingen Nykøbing Falster + Bestyrelsesmedlem.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Målrettet kommunikation
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Kommunikation Modul A.
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Mål Du føler dig ventet og velkommen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet

Baggrund Idealer om praksis… og virkelighedens realiteter Eksempel fra Region Hovedstadens strategi ”Ventet og velkommen: ”4. Patienterne tages godt i mod, når de modtages på hospitalet og sendes godt på vej, når de skal hjem igen. Vi opfører os høfligt, nærværende og imødekommende.” Tværfaglige kursusforløb på flere danske hospitaler … fx 9 kursusforløb a 3 dage for 16 deltagere på et hospital

Fokuspunkter At præsentere et teoretisk og metodisk afsæt for at arbejde med professionelles læring og kommunikation med patienter i hverdagen Vise bevægelsen fra normativ til situeret læring Fra ”kursus i byen” til ”læring tæt på hverdagen” Fra primært fokus på det verbale til opmærksomhed på ”det non-verbale” Fra oplæg til dialog (med afsæt i observation, rollespil, skrivning, analyse, evaluering)

Empati i en institutionel kontekst at kunne sætte sig ind i verden, som den må se ud for et andet menneske og agere derefter at kunne agere med øgede krav til både effektivitet og følelsesmæssig kvalitet i behandlingen

Video-observationer Find papir og blyant frem Se video første gang Individuel refleksion 1.Hvad bliver du optaget af? 2.Vælg et fokuspunkt (kropssprog, ordvalg, pauser…) Se video anden gang Dialog med partner (10 min) – Var der forskel på det, som du så første og anden gang? Plenum

Læringspunkter Fokus på iagttagelse før konklusion. Forskellige mulige perspektiver

At skabe og rumme dissensus Tale Lytte Skrive Agere, afprøve i praksis Individuel refleksion, gruppearbejde, reflekterende team, interview, oplæg, rollespil, par-øvelser, plenum- opsamlinger…

Linedansen System Patient Den sundhedsprofessionelle skal balancere mellem -et hospitalssystem med fastlagte retningslinjer og rutiner -patientens/pårørendes viden, ønsker og forventninger Følelser…

Form – hvordan skabe læring? Forskellighed som drivkraft Bakhtin: Monolog kontra dialog Centripetale og centrifugale bevægelser Konsensus og dissensus

Pædagogiske refleksioner Indhold: Hvad ønsker vi at skabe læring i forhold til? -Professionel i en institutionel kontekst -Balance mellem at tage patientens og systemets perspektiv -Følelser – forskellige teoretiske perspektiver Form: Hvordan gør vi det? -dialog, som skaber vi rum for forskellighed -vekslen mellem, at deltagerne analyserer, reflekterer, taler, lytter og skriver

Litteratur Nordentoft, HM & Olesen, BR (2014): ”Kommunikation i kontekst”, Munksgaard Nordentoft, HM & Olesen, BR (2014): ”Fra hurtige vurderinger til grundige analyser – kvalificering af professionel dialog med patienten” i Sygeplejerske 12, s Nordentoft, HM (2008). Sprogspil om følelser i supervision. In A. Juutelainen (Ed.), Supervision i sundhedsprofessioner. København: Hans Reitzels Forlag. Phillips, L (2011): The Promise of Dialogue. The Dialogic Turn in the Production and Communication of Knowledge. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins. Obling, AR. (2012). Kunsten at skabe en medfølende og engageret hospitalslæge. In J. Martha & N. Mik-Meyer (Eds.), At skabe en professionel – ansvar og autonomi i velfærdsstaten. København: Hans Reitzels Forlag. Olesen, BR; Nordentoft, HM (2013): Walking the talk? : A micro- sociological approach to the co-production of knowledge and power in action research. /. I: International Journal of Action Research, Vol. 9, Nr. 1, s