Strategi for Økonomi og Erhvervsudvalgets område

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Administrationsseminar
Advertisements

8. december 2010 på Egegård Skole
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
mellem Miljøministeriet og KL
PwC Hvad arbejder sporene med i foranalysen? Foranalysearbejdet foregår i tre spor: Struktur og jura sporet, økonomi sporet samt teknik sporet. Sporene.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
DUA seminar den 5. oktober 2010
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
Ændring af lønsumsafgiftsloven – konsekvenser for almenvelgørende foreninger? Mandag den 8. december 2008.
Samlet udbud - Hvad er det?
Kommunalreformen. En dansk status
Tillid Temadag for AMIR
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Kommunernes Ydelsessystem
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
ARCHIBUS til FM Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
Thomas B. Randrup Forretningsudvikler, HedeDanmark Professor, Sveriges Lantbruksuniversitet Drift af ejendomme.
Gymnasiernes Fællesindkøb Hvorfor fælles indkøb ? Temadag
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
IT workshop 30. september 2004 Gennemgang af eksisterende forretningsmodeller Gennemgang af eksisterende forretningsmodeller DNLB KB MINIBIB.
Administrative fællesskaber - definition
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
ESCO – en guidet rundtur Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Energiforum Danmark – Fyn, 27.september 2012.
. Forhandlingsadgangen i de nye udbudsdirektiver! Afd. chef Adam Hey Udbud & Indkøb 26. Marts 2014 Udbudsmorgen!
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
IT & Økonomiafdelingen Bemanding og primære funktioner Reception: Tina og Marianne Økonomifunktionen: Lis, Tenna, og Maria (elev) IT-funktionen: Erik,
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Open source-software - Et marked i hastig vækst DKUUG, 31. maj 2007 Chefkonsulent Peter Timm.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
E-handel & Controlling i Hjørring & Frederikshavn Kommuner.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Nye samarbejdsformer.
Bygningssamarbejde på Campus Nakskov Peer Lundquist Bygningschef, CELF.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Projekt ”liv i landsbyen”, Sdr. Nissum Motion – samvær - udvikling
Strukturreformen i Danmark
VIRKSOMHEDSPLAN 2017 Tryk F5
Valgkredsmøder 2016 IT-udvalget.
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Indkøb PÅ AU.
Introduktion Økonomiudvalget 23. januar 2018
Klar til smart vækst / GATE21
Administrativ organisering
Indkøb.
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Workshop for bilagsbehandlere
Præsentationens transcript:

Strategi for Økonomi og Erhvervsudvalgets område Nye samarbejdsrelationer og/eller udlicitering Analyse af administration og drift af Lemvig Kommunes bygninger og ejendomme LEAN-projekt for administrationen Serviceniveau

Nye samarbejdsrelationer og/eller udlicitering Hvilke opgaver kan indgå i administrative fællesskaber eller udliciteres? Erfaringer med udlicitering i Lemvig Kommune Effektiviseringspotentiale

Opgaver der kan løses i administrative fællesskaber eller udliciteres Høj standardiserbarhed: processer som ikke varierer på tværs af kommuner og aftaleenheder kan varetages i et fælles administrativt center uden tab af fleksibilitet Opgavens autonomi: støtteprocesser som kan afgrænses fra kerneprocesserne

Eksempler på opgaver der kan løses i administrative fællesskaber IT-området 1) Serverdrift 2) Support it og telefoni (Servicekontrakt) 3) Udvikling via digitalisering 4) IT-indkøb 5) Kontraktstyring HR/Løn og personaleadministration: Lønbehandling og udbetaling HR

Eksempler på opgaver der kan løses i administrative fællesskaber Økonomi: Kreditor-/debitorbogholderi Indkøb og forsikring: Nyt indkøbssystem Kommunalt udbudsfælleskab Udbud af kørselsordninger

Eksempler på opgaver der kan løses i administrative fællesskaber Fælles kantine/køkkendrift mellem Lemvig Rådhus, Trivselshuset og Lemvig Området. Eventuel fælles madproduktion. Centralisering af bogføring

Før der indgås aftaler Opgaver, som skal klarlægges og vurderes for at sikre, at potentiale realiseres, og serviceniveauet i fælleskabet ikke forringes. Fordele: Effektiv opgaveløsning, Stordriftsfordele, Mindre sårbarhed Ulemper: En præcis opgavebeskrivelse, som indgår i en juridisk bindende kontrakt  manglende fleksibilitet Tekniske (Samme standarder) Juridiske (Må vi?) Risiko faktorer (Ventetider/fejlprocenter) Administrative procesbeskrivelser (Samarbejde og udlicitering)

Erfaringer med udlicitering og fælles kommunale opgaver i Lemvig Kommune I 2009 blev der udarbejdet en business case på outsourcing af serverdriften i Lemvig. På daværende tidspunkt var besparelsen minimal og både Direktions- og Økonomi- og Erhvervsudvalget besluttede ikke at arbejde videre med outsourcing af serverdriften bl.a. pga. usikkerhed om serviceniveau. Lønservice har været udliciteret til Visma i perioden marts 2009 til 31. december 2011. Kontrakten blev opsagt, fordi der var for mange fejl i lønberegningerne. Der var ansat 5,5 stilling i Visma til lønproduktion til en samlet økonomi på 2,8 mio. kr. (inkl. øvrig drift)+ en stilling i HR til øvrige lønopgaver  samlet udgift 3,3 mio. kr. Der anvendes i dag samlet 5,5 stilling til lønproduktion i Lemvig Kommune til en økonomi på 2,2 mio. kr.

Erfaringer med udlicitering og fælles kommunale opgaver i Lemvig Kommune Lemvig Kommune indgår pt. i et Kommunalt Udbudsfællesskab af 2012 (KomUdbud). Det er et samarbejde mellem 15 jyske og fynske kommuner. Formålet med samarbejdet er gennem fælles udbud at opnå økonomiske besparelser for de enkelte kommuner. Det er Holstebro Kommune, som varetager Lemvig Kommunes udbudsforpligtigelse. Rengøring skal i udbud for tredje gang fra 2016. Udgiftsniveau 11,0 mio. kr. Besparelse 2007 ca. 1,0 mio. kr. Besparelser 2011 ca. 1,8 mio. kr.

Hvad anvendes på opgaven i dag: Effektiviseringspotentiale IT-området: 20 mio. kr.: KMD-software 10,2 mio. kr., bredbånd og licenser 5,2 mio. kr., løn 4,6 mio. kr. HR/Løn og personaleadministration: Lønbehandling og udbetaling(2,2 mio. kr.) HR (0,8 mio. kr.)

Hvad anvendes på opgaven i dag: Effektiviseringspotentiale Økonomi: Kreditor-/debitorbogholderi (0,75 mio. kr.) Indkøb og forsikring (0,5 mio. kr.) Nyt indkøbssystem Kommunalt udbudsfællesskab Fælles kantine/køkkendrift mellem Lemvig Rådhus, Trivselshuset og Lemvig Området (1,65 mio. kr. -1,0 mio. kr.= 0,65 mio. kr.). Eventuel fælles madproduktion.

Administrationen og styring af : Analyse af administration og drift af Lemvig Kommunes bygninger og ejendomme Administrationen og styring af : køb, salg, udlejning og udlån, nybyggeri, renovering- herunder energirenoveringer, indvendig og udvendig vedligehold, Drift, forbrug af el, vand og varme, drift af udendørs arealer, rengøring, pedeldrift Mere effektiv disponering af bygninger og arealer.

LEAN-projekt for administrationen Der er udpeget fire Leankonsulenter, der skal stå for implementering af Lean i Lemvig Kommune De udpegede Leankonsulenter skal gennemføre en Lean uddannelse Lean konsulenterne skal i fællesskab udarbejdet en bruttoliste over mulige kommende Lean projekter Udvælgelse af fire pilotprojekter Evaluering af projekterne/uddannelse

Serviceniveau Turisme (1,2 mio. kr.). Tilskud til turistforeningen. Erhvervsservice og iværksætteri (4,2 mio. kr.) Erhvervsservice (0,9 mio. kr.): Kontingent til væksthus Midtjylland (0,7) Medlemskab af Nordvestjysk Erhvervsråd (0,1) Pulje til erhvervsudvikling (1,8 mio. kr.): Puljen bruges til sponsorater og diverse ansøgninger Div. Puljer (1,4 mio. kr.) Væksthuse, Landdistriktspulje, pinsestævne, Eventmanager og markedsføring.

Serviceniveau Reduktion i antallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer 2119. Der skal være mindst 19 medlemmer med et indbyggertal >20.000 Besparelse på 172.000 kr. i fast vederlag. (86.000 kr. pr. KB medlem) Fagudvalgene reduceres fra 7 til 5 medlemmer Besparelse på 160.000 kr. i udvalgsvederlag (20.000 kr. pr. udvalgspost der nedlægges) Serviceniveau administrationen

Samarbejde relationer og/eller udlicitering Fordele Stordriftsfordele døren er udsat for konkurrence og er specialiseret Dobbeltarbejde fjernes Bæredygtige faglige miljøer Kun forpligtet i kontraktperiode Fleksibilitet i forhold til opgaveløsningen og det faktiske behov Klare kvalitetsmålepunkter Øget bevidsthed om, hvad er nødvendige opgaver, og hvilke der er ønskværdige Fælles træk Effektiv opgaveløsning Stordriftsfordele Mindre sårbarhed (ferie/sygdom) Bæredygtige faglige miljøer Kvalitets forøgelse

Samarbejde relationer og/eller udlicitering Ulemper Manglende lokal tilknytning og forståelse Manglende forståelse af behov Leverandøren har egne målsætninger, der er i direkte modstrid Lemvig Kommunes Servicering af flere, mens alles behov skal tilgodeses Arbejdsprocesser og systemer, skal standardiseres, for at opnå fleksibilitet. En præcis opgavebeskrivelse, som indgår i en juridisk bindende kontrakt Fælles træk Behov for, at opretholde en vis strategisk kompetence på området mhp., at kunne definere præcise krav og følge op på de leverede ydelser Forøget bureaukratisering af arbejdsgange og kontrol Afhængighed, idet der nedlægges egne funktioner og derved ikke længere selvstændig varetagelse af opgaven