1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Arbejdspladsudvikling
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Vi gennemførte en række interview ifm
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Fra praksisbaseret forskning til Research Light
Kvantitative metoder
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Inquiry based science education
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Konference om Almen Studieforberedelse
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Jobnetværket – om fastholdelse i job for mennesker med psykisk sårbarhed
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Knud Ramian Casestudiet Knud Ramian
UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
1 ▪ Casestudiet i praksis
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
1 ▪ Casestudiet som Research Light
1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den naturvidenskabelige metode
Vidensbaseret praksis i botilbud
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvordan skrive en projektprotokol?
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi

2 ▪ Hvad er forskning? Erkendelse og bevisførelse Brugerforskning Praksisforskning Sektorforskning Disciplinforskning

3 ▪ Vidensbasering af praksis

4 ▪ Praksisforskning i den store verden

5 ▪ Praksisforskningens udvikling

6 ▪ Hvad er praksisforskning?  gennemføres af praktikere i arbejde  retter sig mod fænomener i deres hverdag  anvender anerkendte metoder  er ‘do-able’  kommunikeres til fagfolk Anvendelsen af forskningsbaserede principper, designs og databearbejdsningsteknikker i praksis for at svare på spørgsmål, som udspringer af praksis på en måde, der informerer praksis (Epstein og Blumenfield, 2001)‏

7 ▪ Valg af ambitionsniveau Extern evaluering/ Storskalaforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light

8 ▪ Valg af forskningstrategier Casestudier Surveys Register-undersøgelser Experimenter

9 ▪ Casestudiet kort Casestudier er videnskabelige undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991)‏

10 ▪ Casestudiet  Er en forskningsstrategi  til empirisk udforskning  af et udvalgt  aktuelt fænomen  i sin naturlige sammenhæng (med mange variable)‏  med forskellige datakilder  der anvendes i en argumenteret bevisførelse  case for case  til en teoretisk generalisering

11 ▪ Casestudiet og de andre

12 ▪ Casestudiets stammer  Undersøgelse af det ene-stående  Tæt på etnografien (Stake)  Udforskning af hypoteser Tæt på ’grounded theory’- bottom-up (Robson)  Afprøvning af hypoteser Tæt på eksperimentet top-down (Yin)‏

13 ▪ Hvad er de fælles om?  Spørgsmål: Hvad, hvordan, hvorfor?  Fænomener: studeres i deres ‘real life’-kontekst  Data: Kvalitative og kvantitative metoder anvendes efter behov  Analyser: Det handler om ‘opklaring’, Triangulering  Konklusioner: teoretisk/ analytisk generalisering

14 ▪ Generaliseringer i casestudiet

15 ▪ Hvornår? Hvornår ikke?  Når N= 1-10  Projektevalueringer ‘ Midtbyen’ - Århus Amt  Storskalaforsøg - videnskabende netværk Besøgsfamilieprojektet  Enkelt cases Cafe-studiet - Skolens blinde øje  Teoritestning Ordblindhed  Den enkelte behandling som eksperiment Single-case-experimental design Brug ikke casestudiet, hvis forskningsspørgsmålet er : Hvor mange eller hvor meget? Hvis der ikke er et fænomen.

16 ▪ Forsknings-processen

17 ▪ Casestudiets matrix Argumenter for valg af resultat Konklusioner Datakilde: observationer Datakilde: interview Hypoteser/ Delspørgsmål Forskningsspørgsmål: Resultat

18 ▪ Valg af tema og fokusfænomen?  Valg af tema  Hvad ved vi?  Valg af fokus/fænomen  Hvilken betydning har fokus? For hvem?  Hvilken position ser vi fra?  Hvad vil vi bidrage med?  Hvad skal det ende med?

19 ▪ Valg af spørgsmål  Beskrivende spørgsmål  Udforskende spørgsmål  Forklarende spørgsmål  Forandrende spørgsmål

20 ▪ Forskningsspørgsmålet  Tema  Forskningsspørgsmål  Underspørgsmål/hypoteser  Datakildespørgsmål  Underspørgsmål/ hypoteser  Datakilespørgsmål  Datakildespørgsmål

21 ▪ Valg af analyseenhed ”Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det eller de fænomener, man vil undersøge”  Individer  Grupper/organisationer  Situationer  Processer  Beslutninger  Projekter

22 ▪ Valg af hypoteser  De formodede svar på spørgsmålene  Analyse af forforståelsen  Formulering af alternative svar  Anvendelse af direkte teorier - programteorier  Anvendelse af hjælpeteorier

23 ▪ Alternative hypoteser  Er der andre nærliggende årsager?  Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet?  Er der andre forhold, der påvirker situationen?  Kan der ske noget i løbet af studiet?

Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) ‏ Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent

Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) ‏ Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent

26 ▪ Valg af design Single Case-studies/Multiple Case-studies Holistiske/ Embedded Case-studies

27 ▪ Valg af cases  Den enestående case  Den Typiske Case  Maximum variation  Homogenitet  Den ‘kritiske’ case  Kædeudvælgelse  Den opklarende case

28 ▪ Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet) ‏  Fænomenets renhed  Datakvaliteten  Undersøgereffekten  Overse undtagelser

29 ▪ Er der andre forklaringer? (Intern validitet) ‏  Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt?  Undersøg dem  For mange ligheder  Blive ’indfødt’

30 ▪ Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet) ‏  Hold styr på databasen  Nedsæt en domstol

31 ▪ Etiske overvejelser  De usynlige forudindtagelser?  Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer  Generelle etiske retningslinjer  Utilsigtede virkninger  Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven  God videnskabelig praksis  Redelighed - God skik - Kollegial adfærd

32 ▪ Fra spørgsmål til data?  Hvilke slags data kan besvare spørgsmålene?  (Triangulering)  Hvilke datainsamlingsmetoder skal vi anvende?  (Spørge-,observations- eller, registermetoder)  Hvilke data vil være en besvarelse af spørgsmålene eller bekræftelse af hypoteser?  (Pattern Matching) ‏

33 ▪ Datakilder  Observationer  Dokumenter  Registre  Informanter  Genstande

34 ▪ Spørgemetoder  Hvor meget struktur i spørgsmål og svar?  Hvor åbne eller fokuserende spørgsmål?  Hvilken rækkefølge spørges der i?  Enkelt interviews – gruppeinterviews-audit  Enkelt interviews – tilbagevendende interviews?  Dybdegrad  Etik

35 ▪ Fra data til resultater  ‘Pattern matchning’  ‘Explanation- building’‘  Program-logic  Tidsserie-analyser’

36 ▪ Tidsserien Resultat Mekanismer Hvad gør de? Begiven-heder/forhold Situationen Fase NFase 2Fase 1

37 ▪ Data-bearbejdning  Dataforberedelse  Organisering af data  Udforskning  Data-reduktion  Resultatformulering

38 ▪ Tidsserie analyser  Valg af tidsenheder

39 ▪ Fejlkilder  Interviewer effekt  Datakildens styrke  Oversete data

40 ▪ Videnskabelighed  Erkendelse  fremlæggelse af udsagn om virkeligheden,  Troværdighed  der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem  med det formål at overbevise andre om at man har ret –  ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation  som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )

41 ▪ Fra resultater til konklusioner  Anvendes al evidens?  Involveres alle rivaler?  Inddrages det mest betydningsfulde  Inddrages eksisterende viden  Anvendes teoretisk generalisering

42 ▪ Illustration af konklusioner  Anvendelse af bokse  Anvendelse af matrix  Anvendelse af figurer  Anvendelse af fortællinger

Konklusionsformer Konstateringer: Dagsordener: Spørgsmål til besvarelse Fokuseringer: Grundlag for yderligere undersøgelse af… Formulering af alternativer Forslag til forandringer Personlige/ organisatoriske beslutninger Adopterbarhed Implementeringshastighed

44 ▪ En sikker platform?  Styr på egne projekter  Skab forandring – vær resultatorienteret  Accept af andres skepsis  Fokuser på det lokale  Hold fast i den lille skala, der gør en forskel  Vær åben om dilemmaer og bias  Reflekter over egen rolle  Vær opmærksom på magtforhold  Skaf intern og ekstern støtte  Fox, Martin & Green, 2007

45 ▪ Vidensbasering lykkes  Personale nok - mindst 1+1  Aftaler om tid og ressourcer  Aftale om organisering  Aftale om ledelsens opbakning  Aftale om opmærksomhed fra andre  Vidensbaseringens synlighed i organisationen (MED- udvalg)‏  Deltagelse i netværk /ekstern støtte

46 ▪ Research Light – den rapportfrie undersøgelse  Forskningsspørgsmål  Styres af et hverdagsproblem, og hvad der på kort tid kan samles data ind om.  Analyseenhed  Et velafgrænset fænomen, som kan beskrives med få ord.  Dataindsamling  Strækker sig over 1-2 dage.  Databearbejdning  Består primært af organisering af de indsamlede data  Analyse,konklusion  Analyse er spørgsmål. Konklusioner drages af de involverede.  Formidling – ikke beregnet til formidling

Principperne  0. De skabes til brug i en lokal kontekst, er udgaver af casestudiet  1. De har en protokol, dvs man tænker sig om før man går igang.  2. De har et starttidspunkt og et sluttidspunkt.  3. Det samlede tidsforbrug tælles i dage og uger  4. 'Empiriske' dvs. baseret på kortvarig dataindsamling, observationer, interviews, spørgeskemaer.  5. Ingen egentlig rapportering, men data (og konklusioner) fremlægges.  6. Formidling i aftalt lokal dialog om udviklingsmuligheder.  7. Evt. udviklingsforløb efter “De små skridts strategi”.  8. Formidles eksternt, hvis viden virker.  9. De bedste er små undersøgelser, som kan vokse sig store.

Research Light moduler  Protokollen  Mini-casestudiet  Spotten  Termostaten  Fokusgruppen  Tætpå  Kriffen  Handleparathed

Hvordan vokser de små undersøgelser? Udvikling af programteori Test af elementer i programteorien Gentagelse af den lille undersøgelse Bestemte intervaller eller andre grupper Fordybelse Fra survey til interview Fra interview til survey Undersøgelse af forandringstiltag

Research Light - projektet Hjemmesiden – alle kan komme der. Diskussionsgruppen – alle kan melde sig til. Gratis for aktive. Metodebasen – adgang så længe man er i diskussionsgruppen. Kurserne – kan købes. Udviklerne – den hårde kerne.

Hvad er opgaven?  Er de ydre opgaver kendte og fortolkede?  Hvad skal vi? Hvilke opgaver er pålagt os?  Fortolkning: Hvad kan vi? Kan vi ikke?  Er de lokale opgaver kendte?  Hvad vil vi vide mere om? Hvilke spørgsmål vil vi have svar på?  Er spørgsmålene prioriterede?  Hvor ambitiøse vil vi være?