POLYFON LEDELSE Fra kakofonisk krydspres til kreativ polyfoni 1 2

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
God trivsel = God læring
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Styring og autenticitet
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Hvor der er fokus på klimaet.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Ledelse af innovative medarbejdere
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Selvledelse i offentlige forvaltninger
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Etisk dilemma – to definitioner
Procesværktøjer.
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Ledelse i forskellige retninger
Strategi og samfundsdiagnostik
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Lederen som oversætter.
POLYFON LEDELSE Fra kakofonisk krydspres til kreativ polyfoni 1 2
Metoden fælles beslutningstagning
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Meningsskabelse som relationskompetence
HVORDAn NAVIGERE I PARADOKSERNES PARADIS?
Ledersalon Tvivl og handlekraft i lederskabet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

POLYFON LEDELSE Fra kakofonisk krydspres til kreativ polyfoni 1 2 Betina W. Rennison . Ph.d., Ledelsesforsker, forfatter & foredragsholder Lektor AAU, Inst. for sociologi/COMA rennisonresearch@gmail.com

HVORDAN ER DET KOMMET SÅ VIDT? LEDELSENS ARKÆOLOGISKE LAG Ledelse Professionel leder Planlægning Faglig planlægger Strategi Polyfon position Flere rationaler Rationalisering Effektiv teknokrat Problem Professionsfaglig Faglig forsvarligt/uforsvarligt Kontrol Loyal kontrollant Proces Teknisk-økonomisk Effektivt/ineffektivt Sag Juridisk-retlig Legalt/illegalt Rennison: ’Ledelsens genealogi. Offentlig ledelse – fra tabu til trend’, Samfundslitteratur, 2011 1900 1930 1960 1980-

POLYFONIENS POTPOURRI MASSE- MEDIER NYHED JURA RET SUNDHED BEHANDLING OMSORG HJÆLP POLITIK MAGT ØKONOMI PENGE VIDEN-SKAB VIDEN KUNST ÆSTETIK PÆDA-GOGIK LÆRING ØKO-SYSTEM MILJØ INTIMITET KÆRLIGHED SPIRI-TUALITET TRO PSYKO-LOGI AUTENTICITET

LEDELSENS MUSIKALITET [efter slide…] Det er præcis sådan vi kan forstå ledelse: Ledelse er at bedrive en polyfonisk musikalitet. At høre alle stemmerne, lovsynge hver og en og træne gehøret for ‘den anden’ stemme – og endelig orkestrere dem i en for situationen passende komposition. Som et første redskab til at gøre det – må vi som udgangspunkt forstå hvordan det er de forskellige stemmer eller ‘koder’ støder sammen. Hvordan foregår kodernes kamp? På seks forskellige måder… KODERNES KAMP Komfortabel blindhed, hvor koderne lever side om side i hver sin lukkede verden. De hævder hver for sig at udgøre sandhedsregimet og tager ikke fremmede hensyn. Kontradiktorisk kontrovers, hvor koderne støder sammen som konflikterende og uforsonlige parter – hvor det eneste, de kan blive enige om, er at være uenige. Kreativ misforståelse, hvor en kode misforstår en anden kode i lyset af egen logik og i eget favør. Selektiv hørelse, kan vi også kalde det. Kynisk parasitisme, hvor en kode inficeres af en anden kodes logik, så man slet ikke kan forestille sig værtskoden uden de fremmede parasitære argumenter. Som f.eks. når uddannelse altid skal have en nytteværdi, hvorved det økonomiske systems rentablitets-betragninger besmitter pædagogikkens ideal om uddannelse for uddannelsens egen skyld. Der foregår et fortsat ’våbenkapløb’ mellem parasittens evne til at inficere - og værtens eller moder-kodens immunforsvar og modstandsdygtighed. Komplementær mutualisme, hvor koderne har gavn af hinandens tilstedeværelse og gensidigt befrugter hinanden. Som med blomsterne og bierne. Eller når en medarbejder spørger ’hvor meget uddannelse har jeg ret til?’, hvorved såvel rettens kode som pædagogikkens kode vinder terræn. Konstruktiv alliance, hvor der kan ses et mønster og trækkes nogle forbindelseslinjer mellem de respektive koder. Selvom grundræsonnementerne er forskellige kan der spores en vis enighed om visse delelementer af en given sag og derved knyttes strategiske alliancer. Alliancedannelsen kan også ses i lyset af en strategisk brug af ’det fælles tredje’, hvor hver part oversætter egen interesse i lyset af den såkaldte fælles interesse; kunden, brugeren, værdisættet, core-business etc. At pukle på med hvad der gavner en selv, overbeviser ikke andre, men ved at appellere til hvad der gavner alle/flere, kan der knyttes alliancer, som samtidig kan styrke ens egen position og vinderchancer i kodernes kamp. --------------------- Polyfoni er ikke monofoni (enstemmighed), ej heller homofoni (én førende stemme styrer de andre ’ledsagende’ stemmer) eller harmoni (alle stemmer stemmes overens, smelter sammen) Polyfoni er flerstemmighed – en musik bestående af ligeberettigede stemmer, der fungerer som selvstændige melodier med egen rytme. Og som kun sekundært harmonerer med hinanden. Polyfon orkestrering: Kunsten at komponere flere selvstændige stemmer og at føje en eller flere modstemmer (kontrapunkter) til en melodi...

DIN POLYFONE HVERDAG I SAMTIDIGHED AF STEMMER Hvilke stemmer dukker op i din ledelses hverdag? Er der nogle du er eller forventes at være mere lydhøre overfor end andre? Hvilke stemmer støder sammen når du/I forsøger at sætte horisont/retning for udvikling og/eller drift (af opgave, personale, organisation…)? Hvordan håndterer du/I det? Hvad er konsekvensen af sammenstød? Virker det berigende eller frustrerende? Kan du pege på ’produktive forstyrrelser’, der har virket i en konkret sammenhæng?

DE 6 KODEKOBLINGER KODERNES KAMP KOMFORTABEL BLINDHED KONTRADIKTORISK KONTROVERS KREATIV MISFORSTÅELSE KYNISK PARASITISME KOMPLEMENTÆR MUTUALISME KONSTRUKTIV ALLIANCE KODERNES KAMP

DE 9 ORKESTRERINGSSTRATEGIER AF-PARADOKSERING: FUNDAMENTALISME; ‘enten-eller’ BALANCE; ‘både-og’ DEKOBLING; ‘hverken-eller’ SPIL; ‘kasten rundt’ HYKLERI; ‘slet ikke’ RE-PARADOKSERING: REFLEKSION; Thinking analytisk distance PROFLEKSION; Doing eksplorativ leg NARRATION; Telling meningsmestring AFFEKTION; Sensing nærværets intensitet

TRIN I DEN POLYFONE LEDELSE SCREENING Aflyt stemmer HACKING Afkod stemmer TRANSLATERING Oversæt stemmer PRIORITERING Afvej stemmer EKSEKVERING Udlev stemmer

HOVEDUDFORDRING Polyfon ledelse handler om på én gang at reducere kompleksitet ved i en given situation at lægge et bestemt rationale som præmis for den respektive sag/situation (konsekvent ledelse) og samtidig producere kompleksitet ved at opretholde valget mellem forskellige alternativer og derved sikre et bredt beslutningsgrundlag og en alsidig ledelsespalet (kontingent ledelse).

DIN POLYFONE HVERDAG II KODESAMMENSTØD & PARADOKSHÅNDTERING Hvordan kan du genkende en eller flere af koblingsformerne i din organisation? Hvordan kan du evt. bruge dem strategisk? Hvilke af-/re-paradokseringsstrategier bruger du? Hvordan? Hvornår? Hvilke fordele og faldgruber er der ved den valgte strategi? Hvad kunne man ellers gøre? Hvad vil der ske, hvis du i stedet…? Hvordan vil du i en konkret situation effektuere de fem trin?

UDFORDRINGER Hvordan lede på tværs af forskelligartede, ofte modstridende hensyn og rationaler, der alle påkalder sig en legitim stemme og hvoraf ingen pr. definition har forrang? Hvilke hensyn skal betones/nedtones i en konkret situation? Hvorfor? Hvordan skære fra og skære igennem så organisationen ikke går til i kronisk hensynsbetændelse? Og samtidig bevare sensitivi-teten overfor værdipluraliteten i en kompleks opgavevaretagelse? Hvordan afklare, hvornår beslutningen er ’god nok’, selvom man må se bort fra forhold, som kunne være relevante - og bortskære alternative begrundelser, der kunne være legitime? Hvordan sikres troværdighed, når der altid kan indtages et andet standpunkt? Eller er det netop troværdigt og imødekommende, at alle stemmer høres?

FLERE UDFORDRINGER Hvilket syn på sager og subjekter tilbyder de respektive koder? Hvad inkluderes og ekskluderes ved et bestemt kodevalg? Hvilke ledelsesrum muliggøres og umuliggøres derved? Hvordan bestemmes valget af kode og kode-komposition? Hvornår synes det givet og nødvendigt at bruge en bestemt kode? Hvornår forekommer et mere åbent kodevalg? Hvordan lede efter nye muligheder ved at skifte mellem koder? Hvordan håndteres sammenstødene mellem koderne? Hvordan mestres de paradokser det skaber?

ENDNU FLERE UDFORDRINGER Hvordan håndtere den tilsyneladende umulighed, der ligger i, at det, man vil lede, og det, man vil påvirke, ofte orienterer sig efter andre koder end de(n), man selv leder fra? Hvordan udfordrer lederen de ’favorit-hensyn’ og det værdihierarki, der til trods for de polyfone idealer ofte findes i organisationen /afdelingen/en selv? Hvordan ændre egne forudantagelser, umiddelbare præferencer, sym- og antipatier? Hvordan undgår lederen at ’hensynet til alle hensyn’ resulterer i overstimulation og handlingslammelse? Empati i apati. Hvordan skærmes lederen for kompleksiteten – uden at flygte fra den?...

HOVEDPOINTER KOMPLEKSITET PARADOKS-ELASTICITET MULTIVERSITET

HÅBET HÅBET ”Jo, der er en kakofoni af stemmer, og næppe en eneste melodi vil blive sunget i kor, men bare rolig: ingen melodi er nødvendigvis bedre end en hvilken som helst anden melodi, og hvis den endelig var, ville man ikke kunne vide det – så det står jer frit for at synge (om muligt komponere) jeres egen melodi.” Zygmunt Bauman

MINE SENESTE PUBLIKATIONER ”Polyfont lederskab”, i Sprækker for fornyelse. Nye perspektiver for offentlig styring og ledelse, K. Majgaard (red.), Jurist- og Økonomforbundets Forlag (2014). ”De fire lederskaber”, i Ledelse af ledelse - anden ordens ledelse i organisationer, F.B. Andersen (red.), VIA Systime (2014). ”Performativt lederskab i en diskursiv (u)orden”, i Tidsskrift for Erhvervspsykologi, (2014). ”Ledelse”, i Klassisk og moderne organisationsteori, P. Kjær og S. Vikkelsø (red.), 2014, Hans Reitzels Forlag. ”De 20 P’er – problemkatalog for fremtidens offentlige ledelse”, i Økonomistyring & Informatik, 29. årg. 2013/14. ”Selvskabt ledelse”, i Lederskabelse, P. Helth (red.), 2013, Samfundslitteratur. ”Refleksiv ledelse”, i Lederskabelse, P. Helth (red.), 2013, Samfundslitteratur. “Cash, codes and complexity: new adventures in public management of pay scales”, i The Illusion of Management Control, N. Thygesen (red.), 2012, Palgrave Macmillan. Knæk Kønnets Koder – Kvinder i ledelse, 2012, Gyldendal Business. Ledelsens Genealogi – Offentlig ledelse fra tabu til trend, 2011, Samfundslitteratur. Kampen om integrationen – Diskurser om etnisk mangfoldighedsledelse, 2009, Hans Reitzels Forlag.