Minikonference 9. april 2015 – Comwell Korsør. Hurtig responstid!!!!!! link til youtube-clip Sidefod.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

PÅ VEJ MOD DEN ROBUSTE KOMMUNE Torsdag, d. 6. september 2012 FOREBYGGELSESUDDANNELSER Hedelykken 10 · 2640 Hedehusene · Telefon +
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Orientering fra bestyrelsen vedr. Redningsberedskabets Strukturudvalg
NOST Rigspolitiet, National Operations- og Beredskabscenter /LT.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Finansiering af behandlingen Møde den 21. juni 2006.
Jammerbugt Kommune Viceborgmester Morten Marinus
Hvordan kan budget og regnskabstal anvendes i praksis?
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Etablering af et sønderjysk beredskabssamarbejde Velkommen til: Repræsentanter fra Sønderjysk Frivillige Brandværnsforbund Repræsentanter fra Beredskabsforbundet.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Sunds skole Evaluering
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
TR-Forum 9. februar Dagsorden 1.minikonferencen i torsdags 2.møder i adm. og pol styregruppe 3.Arbejdsgrupperne 4.Indkomne emner og temaer 5.Eventuelt.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Afsluttende bemærkninger Den videre proces. 1. generationsaftaler Generelle aftalepunkter Fælles udredninger/ udspil + + Specifikke aftalepunkter = Sundhedsaftale.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Redningsberedskabernes udfordringer og erfaringer med vejrfænomener mv. Eksempler: Store mængder regn Store snemængder Store mængder smeltevand Storme.
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Sundhedsaftale III status
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
TR-Forum 18. august 2015 Lejre, station Nord, Kr. Hyllinge.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Socialtilsyn Region Hovedstaden Møde i KKR den 16. april 2013.
MYNDIGHED OG FOREBYGGELSE Hvem er vi? Fælleskommunalt § 60 selskab dannet pr. 01. januar 2016 Bestående af Kalundborg, Holbæk, Lejre, Odsherred og Sorø.
Den politiske Styregruppe 10. september Politisk beslutning R 2013 → ,9 ÷ aftale mellem KL & regeringen-6,3-8,9 + nye driftsudgifter8,87,87,3.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
EN FÆLLES STRATEGI på kommunikationsområdet 7. oktober 2016.
Udvidelse af ejerkredsen for I/S Alfa Specialaffald Allan Johansen Afdelingschef, genbrugspladser.
Strukturreformen i Danmark
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Principerklæring for DBU Bredde - til vedtagelse på års-/delegeret-/repræsentantskabsmøder 2018 FLU indgik i 2015 en ny breddeaftale med DBU for perioden.
optimering af ejendomsdriften
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Orientering omkring Budget
Baggrund..
Tværgående samarbejde –
Tidsplan for det administrative arbejde med rammeaftalen
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
Fremtidig driftsorganisation for psykiatrien i Region Syddanmark
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Administrativ organisering
Høring af forslag til Budget
Bilag 6b Flytteprojekt – Overblik
Præsentationens transcript:

Minikonference 9. april 2015 – Comwell Korsør

Hurtig responstid!!!!!! link til youtube-clip Sidefod

Dagsorden 1.Kort orientering om den politiske beslutningsproces (den politiske kalender) 2.Status på den Politiske Styregruppes arbejde - hvor langt er vi nået og hvad udestår? 3.Orientering og drøftelse af status vedrørende effektivisering af beredskabet 4.Orientering om håndtering af den personalepolitiske proces - hvordan gør vi? Sidefod

1.Kort orientering om den politiske beslutningsproces ▪de 15 principper ▪politisk styregruppe: 21. april, 27. maj ▪Politisk beslutningsproces i kommunerne: Sidefod KommuneØkonomiudvalgKB/byråd Holbæk10. juni17. juni Kalundborg17. juni24. juni Lejre16. juni22. juni Odsherred16. juni24. juni Slagelse22. juni29. juni Sorø17. juni24. juni

Hvad foreligger til juni måned: ▪vedtægt ▪ejerstrategi ▪værdifastsættelse ▪principper for beredskabets organisering og risikobaseret dimensionering Hvad kommer i efteråret: ▪Risikobaseret dimensionering ▪beredskabets ledelse og organisering ▪budget 2016 Sidefod 1.Kort orientering om den politiske beslutningsproces

2.Status på den politiske styregruppes arbejde Udgangspunkt: Den politiske styregruppes indstillinger til beslutning i kommunalbestyrelser/byråd i juni måned Sidefod

2.Status på den politiske styregruppes arbejde - indstillinger Det fremtidige, samordnede beredskabs opgave- portefølje består af: ▪operativt beredskab (”skal”-opgaven) ▪myndighedsopgaver ▪sideaktiviteter - i en decentral organisering Sidefod

2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger Operativt beredskab a)er kerneopgaven b)Storebæltsberedskabet og brandskolen RESC en integreret del af beredskabet c)bemandes primært af deltidsansatte brandfolk d)frivillige er et vigtigt supplement Sidefod

2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger Operativt beredskab e)Et bæredygtigt (robust) operativt beredskab er defineret ved: – det nødvendige og tilstrækkelige mandskab på rette tid og sted – et veluddannet og veltrænet mandskab – det rette materiel på rette tid og sted – en veluddannet og rutineret indsatsledelse – overholdelse af lovfastsatte afgangstider (5 minutter fra alarm) – responstid 10/15/20 minutter – aftaler med naboberedskaberne med henblik på optimal dækning af det samlede dækningsområde Sidefod

Operativt beredskab f)Risikobaseret dimensionering: – udarbejdes af beredskabskommissionen i samarbejde med ny beredskabsdirektør i efteråret 2015 – ensartede standarder for hele beredskabsområdet – implementering af effektiviseringsgevinsten jf. aftale mellem regeringen og KL – tager højde for den hen over året varierende beredskabstyngde i områder med mange sommerhuse Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Operativt beredskab f)Risikobaseret dimensionering: – der tages højde for borgeres og virksomheders behov for hurtig og effektiv sammenhængende sagsbehandling, samt for en hurtig og effektiv operativ indsats – effektiviseringspotentialet indarbejdes – uden at det går ud over bæredygtigheden (robustheden). Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Myndighedsopgaver (forebyggelse) 3 muligheder: 1.centralt placeret i §60-fællesskabet 2.decentralt placeret i §60-fællesskabet 3.placeret i kommunerne Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Myndighedsopgaver (forebyggelse) Indstilling: 2) decentralt placeret i §60-fællesskabet: ▪Myndighedsopgaver / forebyggelse overføres til §60- fællesskabet ▪Koordineres/varetages i et centralt forebyggelsescenter ▪Suppleres af lokale forebyggelsescentre Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Myndighedsopgaver (forebyggelse) ▪effektivisering ▪specialisering ▪sammenhæng og helhed i opgaveløsningen ▪nærhed til borgere og virksomheder ▪sammenhæng mellem forebyggelsesopgaver og den operative beredskabsopgave Politisk styregruppe arbejder videre med at kvalificere modellen – og at udvikle kvalitetsmål. Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Sideaktiviteter ▪formål: at der er i fornødent omfang er mandskab til rådighed i dagtimerne til førsteudrykningen ▪§60-fællesskabet er aktivt og opsøgende overfor ejerkommunerne mhp. at indgå aftaler ▪baseret på frivillige og individuelle aftaler mellem ejerkommunerne og §60-fællesskabet ▪betaling baseret på omkostningsbaseret tilgang Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Aktiver ▪der arbejdes med en leje/leasing-model ▪ensartede m 2 -priser for leje af bygninger, der udlejes til §60-fællesskabet – med mulighed for fastsættelse af markedspris ▪aftale med leasingselskab om køb af køretøjer og materiel mhp. at §60-fællesskabet leaser ▪leasingaftaler overtages af §60-fællesskabet ▪arbejdet med at værdifastsætte aktiverne fortsættes ▪leaset materiel vurderes ud fra nutidsværdi Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

Vedtægt ▪bestyrelsens sammensætning: – skal være et ulige antal medlemmer (lige antal kommuner, 2 politikredse) – evt. politisk repræsentation ud over borgmestrene – evt. medarbejderrepræsentation – manglende lovgivningsmæssige tiltag for at komme videre ▪KL arbejder videre på vedtægtsforslag – endeligt forslag foreligger senest i juni Sidefod 2.Status på den politiske styregruppes arbejde – indstillinger

3.Orientering og drøftelse af status vedr. effektivisering af beredskabet Mulige effektiviseringer: a)Dimensionering af basisberedskabet – stationsstruktur – indsatsledelse – dimensionering af førsteudrykningen b)materiel – indkøb – drift c)vagtcentral – mulighed for etablering af vagtcentral i Region Sjælland – etablering af fælles servicevagtcentral i §60-fællesskabet Sidefod

Mulige effektiviseringer: d)Administration – ledelse – fælles administration – digitalisering af myndighedsopgaver (tilsyn m.v.) Sidefod 3.Orientering og drøftelse af status vedr. effektivisering af beredskabet

4.Orientering om håndtering af den personalepolitiske proces - hvordan gør vi? Sidefod ▪personalearbejdsgruppen har udarbejdet forslag til handlingskalender ▪fuldt overblik over lokalaftaler m.v. ▪fuldt overblik over alle medarbejdergrupper ▪forventes at igangsætte forhandlinger med organisationerne om lokalaftaler m.v. ▪løbende information og møder i TR-forum (næste møde mandag den 13. april) ▪medarbejderinddragelse i kommunerne forud for den politiske vedtagelse i juni.

De 15 principper ▪15 principper: 1.Fælles serviceniveau / risikobaseret dimensionering 2.udmøntning af økonomiaftalen 3.organiseres, således at der KAN ske udbud EFTER etablering 4.organiseres, så aftaler med andre kommuner ikke belaster fællesskabet 5.fælles servicestandarder på myndighedsområdet 6.sikres beredskabsmæssig håndtering af virksomheder, der kræver særlig beredskabsopmærksomhed Sidefod

De 15 principper - fortsat 7.kommuner bidrager med ensartet bidrag pr. indbygger + rekvirering af ekstraydelser (tilkøb) 8.værdifastsættelse af aktiver 9.udarbejdes en ”ejerstrategi” 10.projektorganisationen 11.projektgruppe, projektleder, ekstern bistand 12.følgegruppe – beredskabscheferne 13.politisk og administrativ forankring 14.ansættelse af beredskabschef: eksternt opslag 15.én fælles beredskabskommission Sidefod