DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
STRESS i SKOLEN - Inspiration til hvordan alle skolens parter kan bidrage til at forebygge stress i hverdagen. Nyborg Strand den 23. april 2007 Luama.
Arbejdsbelastning, stress og depression Odense den 5. februar 2008
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
STRESS i SKOLEN - Fokus på balance mellem krav og ressourcer
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Arbejdspladsudvikling
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Stress og ledelse.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
DUS Psykprojekt 2007 STRESS i SKOLEN
Forudsætninger for en god samtale
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Læreren som læringsleder
Stress En folkesygdom?.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Mere MOST - mindre fravær
Tag snakken – bryd vanerne
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009 Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Det handler om balance Effektivitet Kvalitet/ service Godt arbejdsmiljø Kvalitet/ service Effektivitet Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Fokuspunkter for ledelse af en sund arbejdsplads Fælles fokus på opgaven Tydelighed – Hvad er vilkår? Hvad kan vi ændre på? Etablere balance mellem krav og ressourcer Kommunikere og flytte kommunikation fra det generelle til det konkrete Nærvær – se på det der er, dem der er! Det der virker og det der ikke virker. Proceshåndtering - være tro mod egne holdninger, værdier og evner i stedet for kritikløst at følge det der er trenden lige nu. Opmærksomhed på egent arbejdsmiljø Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Balance mellem Ressourcer og krav Uddannelse Arbejds- og livserfaring Støtte fra kolleger Støtte fra leder Anerkendelse Fysiske forhold og tekniske hjælpemidler Livssituation og -indstilling Krav Viden om …. Håndtere urolige børn Håndtere Kritiske forældre Administrative færdigheder Empati Udholde støj Samarbejde Overblik Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Arbejdspladsudvikling Opgaven, mål, roller, ansvar, kompetence, afstemme forventninger Arbejdsglæde og udvikling af det vi gør! Samarbejde, kommunikation, håndtering af uenigheder Coach Chef Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Den professionelles 3 handlingsdomæner H maturana DET PERSONLIGE DOMÆNE – univers Æstetik Værdier Rigtigt/forkert Moral/etik Religion Følelser og holdninger PRODUKTIONENS DOMÆNE – univers Rammer REFLEKSIONENS DOMÆNE – multivers samarbejde/forklaringer Lovgivning Retningslinier Mål og strategier Regler Rammer for arbejdet Ansvar/kompetence Ledelse og beslutninger Nysgerrighed Uenighed velkommen Spørgsmål og undren Ingen kritik Nye perspektiver Ligeværdighed Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

”Frihed under ansvar” Mere ledelse Vi bestemmer selv Dårlige regler Dårlig ledelse Alle gør som det passer hver enkelt Regler retningslinier Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Normer og kultur der fremmer usund arbejdsplads Fra en skole: Hvis man ikke kan holde ro i klassen, så….. Hvis eleven ikke gør som der bliver sagt, så har læreren ikke…. Når det ikke er mig der er problemet, hvorfor skal jeg så…. Det er de svage der ”knækker”… Det er jo ikke noget man sådan blander sig i. Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Mangeltænkning Fokus: Problemet Filosofi: Hvis vi finder ind til problemets kerne, kan vi finde løsningen Spørgsmål: Hvad skyldes problemet? Det, vi ser og hører: Fejl og mangler Det, vi taler om: Det, kollegaer og ledelse ikke gør eller ikke kan. Arbejdspladsens mangler. Problemsnak Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Ressourcetænkning Fokus: Det vellykkede, værdifulde, det vi ønsker og det vi håber på Filosofi: Gode ønsker om fremtiden er med til at forme den og skabe energi til forandring Spørgsmål: Hvad er dit ønske? Hvad er vores ønske? Det, vi ser og hører: Hinandens konstruktive handlinger og ønsker for fremtiden. Det, vi taler om: Egne og andres indsatser og gode resultater. Arbejdspladsens styrker og vellykkede indsats. Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Det vi fokuserer på! Det jeg ikke kan påvirke Det jeg kan påvirke Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Proceshåndtering Lineær - problem, årsag, løsning Cirkulær - Vanskelighed, drøm, håb, mulige sammenhænge, mulige handlinger Mangel- eller ressourceorienteret Oppefra og ned i organisationen eller omvendt Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Løsningsfokuseret tilgang Hvad vi tror, har betydning for, hvad vi leder efter og taler om Der findes både problemer og ikke-problemer Du behøver ikke forstå problemet for at løse det – find hellere nøglen til løsningen Adfærd, der vises opmærksomhed, bliver gentaget Sprog skaber virkeligheder 6. Små forandringer skaber større forandringer 7. Forandringer er uundgåelige, stabilitet en illusion 8. Den, der selv er berørt af sagen, ved bedst! Frit efter Gro Johnsrud Langslet ”LØFT – løsningsfokuseret tilgang til organisationsudvikling, ledelsesudvikling og konfliktløsning” Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Løsningsfokuseret mini-interview Miraklet er sket – I er helt fri for stress, hvordan vil det kunne ses på arbejdspladsen – hvad vil være anderledes? Hvem vil opdage det? Hvad vil de se/opleve jer gøre eller ikke gøre? Beskriv adfærd Nu er miraklet desværre ikke sket endnu, men er der i dag tidspunkter hvor det – trods en travle hverdag bare fungerer? Kan du komme i tanke om en særlig dag/situation? Hvad gjorde I der? Hvad var anderledes? Hvad er det I kan eller hvad er det der gør, at I trods en travl hverdag alligevel får det til at fungere? Hvad er det for ressourcer I har? Hvad er det i kan sammen og hver for sig? Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Løsningsfokuseret tilgang Mirakelspørgsmål Miraklet er sket – I er helt fri for stress, hvordan vil det kunne ses på arbejdspladsen – hvad vil være anderledes? Undtagelsesspørgsmål Er der tidspunkter hvor det – trods den stressede hverdag bare fungerer? Skalaspørgsmål På en skala fra 1-10 hvor stressede er I så her på arbejdspladsen – lige nu? Mestringsspørgsmål Hvad er det I kan eller hvad er det der gør at I trods den travle hverdag alligevel får det til at fungere? Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Når vi arbejder løsningsfokuseret Arbejdspladsen ”Kloge greb” Vi kigger efter ”de gode tegn” Definere ”de gode nok” forbedringer Fokus på drømmen, ønsket, løsningen Inddrager dem det handler om og ved, at forandringen begynder hos dig selv Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Eksempler på ”Kloge greb” og ”gode tegn” ”Kloge greb” – vi er gode til at støtte hinanden, vi er gode til at give hinanden plads og sige undskyld når vi får såret hinanden, Vi er gode til at grine sammen. De ”gode tegn” kan f.eks. Være, vi glæder os over det vi har nået, vi siger fra, vi stiller spørgsmål til hinanden i stedet for kun at bekræfte hinanden osv. Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Godt at huske på Nyd det der fungerer Lad være med at gentage det der ikke fungerer Accepter det du/I ikke kan ændre Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk