Dat 7 ENT. D. 04.12.2009 Venture cup opfølgning Forretningsudvikling – nye veje Forretningsplaner – strategi (Drejer & Printz) Kapital frembringelse Forhandlingsfaser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Kontakt vores salgsafdeling på eller
10 Konkurrencesituation
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
PEST Analyse værktøj.
Marketingplanlægning
Vækstvirksomheders udfordringer
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
2 Eksterne forhold Oversigt
Digitalisering og medialisering
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
NOEA/Aalborg Universitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Forretningsmodel.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Den lærende organisation
Forretningsudvikling - nye veje
Dat 7 ENT. D Formalia ved virksomhedsetablering Anpartsselskaber – de kr. Holding konstruktionen Forretningsplaner fortsat Forretningsudvikling.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Business cases.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
FORRETNINGSPLAN.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Præsentation af forretningsplan
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Dat 7 ENT. D Venture cup opfølgning Forretningsudvikling – nye veje Forretningsplaner – strategi (Drejer & Printz) Kapital frembringelse Forhandlingsfaser (J. Steele) kl Adm. Dir. Thomas Jørgensen, Atira A/S. Henrik Knudsen Tlf.:

VENTURE CUP: 1. Does the idea involve a product or service innovation? 2. Does the product or service relieve a specific customer pain* and is the market size and potential attractive? 3.Does the team consist of people with different and complementary skills? 4. Have suitable forms of idea protection, trademarks or patents been investigated? 5. Overall, does the project have potential for profitable growth Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

Henrik Knudsen, udviklet fra Anders Drejer & Louis Printz, Luk op – nye strategier i en brydningstid, J.P. Erhvervsbogklub, 2004 Ekstern analyse O + T Markedsinformation Intern analyse S + W Identifikation af kompetencer og teknologier Handlings- planer Vurdering Fokus Forretningsudvikling, vision, mission Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

Definition af visionen: ”Et billede af en foretrukken fremtidig tilstand, en beskrivelse af hvordan noget vil se ud om et antal år. Det er mere end drømme eller håb; det er en slags forpligtelse.” Hvad fortæller en vision? Visionen angiver retningen eller det virksomheden vil arbejde hen imod Missionen beskriver virksomhedens mere kortsigtede mål. Missionen fokuserer på den funktionelle side af visionen. Hvad er vores forretning? Hvem er vores kunder? Hvad er af værdi til kunderne? Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

Organisationer Projekt organisationer Interorganisatoriske projekter har mål / målsætninger Disse bør tilstræbes at være: SMARTE Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

S – Specifikke Hvorfor skal vi dette? Hvad vil vi opnå? Hvad er vores mål? Hvori vil forskellen være i forhold til nu? Hvem vil målopfyldelsen have betydning for? Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

M - Målbare Hvilke parametere kan vi måle? Hvilke vil vi måle? Hvordan vil vi løbende mål? Hvem og hvornår vil vi måle? Hvordan sikres at vi er på rette vej i forhold til målsætning? Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

A – Attraktiv På en skal fra 1 – 5, hvor attraktiv er målsætningen for -Mig – fordi? -Projekt medarbejdere – fordi? -For kunden – fordi ? -For interessenter – fordi? Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

R – Realistiske På en skal fra 1 – 5, hvor realistisk er det: At opfylde: tid, kvalitet og med de allokerede ressourcer Hvilke interne ressourcer vil jeg kunne trække på – og hvornår? Hvilke eksterne ressourcer vil jeg kunne trække på – og hvornår? Hvad kan forhindre målopfyldelse? Min målsætning er: Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

T – Tidsbestemte Hvornår begynder arbejdet mod målsætningen? Hvornår er målsætningen opfyldt? Kritiske tidspunkter? Hvilke milestones vil jeg opsætte? Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

E – evaluerbare Hvad skal evalueres? (Kobling til Hvad der måles- M) Læring Videndeling Hvem skal evaluere Kunde evaluering Ekstern evaluering Ledelsens evaluering Min evaluering Gruppens evaluering Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

SWOT analyser Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

Stærke sider En virksomheds stærke sider er de ressourcer og kompetencer som virksomheden er i besiddelse af eller har adgang til - og som gør det muligt for virksomheden at foretage værdiskabende handlinger og derved få konkurrencemæssig fordel. Svage sider De svage sider er de virksomhedsressourcer og -kompetencer, som gør det vanskeligt at skabe værdi for kunden eller måske endda reducere virksomhedens konkurrencekraft, Muligheder Muligheder er virksomhedens chancer i omgivelserne for at forbedre sin konkurrencemæssige position og performance og skulle gerne være afdækket i den eksterne analyse. Trusler Virksomhedens trusler de eksterne personer, grupper eller organisationer, der på forskellig vis forsøger at reducere virksomhedens konkurrencemæssige fordele og performance. Oftest er det således, at jo mere succes en virksomhed har, jo større trusler vil virksomheden også være udsat for. Henrik Knudsen Tlf.:

Politiske emner (P) Politiske partier eller bevægelser på lokalt, nationalt eller Europæisk niveau. Lovgivning f.eks. om skatter eller arbejdsmarkedsforhold. Relationer mellem myndigheder og virksomheden. Statsmæssig ejerskab af organisationer i industrien og holdning til konkurrence og monopoler. Økonomiske emner (E) BNP per person i marked og land. Inflation og vækst i økonomien. Forbrug og rådighedsbeløb. Renter. Valutaforhold. Arbejdsløshed. Cykliske forhold/konjunkturer. Omkostninger til energi, transport, kommunikation, råmaterialer etc. Investeringer fra statslig side, fra internationale og nationale virksomheder Socio-kulturelle emner (S) : Forandringer i værdier eller kulturen. Livsstil og forandringer deri. Samfundets holdning til arbejde og fritid. Miljømæssige emner Uddannelsesniveau og helbred. Demografi herunder forandringer i befolkningens sammensætning. Fordelingen af midler mellem rig og fattig. Teknologiske emner (T): Statslig og EU politik for relaterede investeringer. Kendte forskningsinitiativer. Nye patenter og produkter. Hastighed af teknologisk udvikling og implementering af nye teknologier i virksomheder. R&D omkostningsniveau for konkurrenterne. Udviklingen i parallelle industrier, der måske kan få indflydelse. Miljømæssige emner (E): ”Grønne” emner, der påvirker organisationens omgivelser. Energiforbrug af/i organisationen. Affald fra organisationens aktiviteter Lovgivningsmæssige emner (L): Konkurrencelovgivning og regeringens politik på området. Lovgivning om arbejdsmarkedsforhold og sikkerhed. Lovgivning om produktansvar og – sikkerhed. PESTEL Henrik Knudsen Tlf.:

Indledende Fase VækstfasenModenheds- Fasen Nedgangs- Fasen Kundernes strategi Tidlige kunder er visionære og eksperimente-rende. Man skal dog forklare hvorfor ens produkt er innovativt. Flere og mere krævende kunder. Kvalitet og pålidelighed er væsentlige for fortsat vækst. Masse marked. Kun få forsøg med nye varianter etc. Skifter mellem forskellige brands. Kender produkterne godt. Vælger ud fra pris snarere end innovation. R&DStor grad af R&DSkab nye varianter og gennembrud før konkurrenterne. Lille grad af R&D. Virksomhedens strategi First mover – skal forsøge at dominere markedet. R&D og produktion er væsentlige for at sikre kvaliteten Reaktion på konkurrence med marketing og nye salgsinitiativer. Dyrt at øge markedsandel. Skab omkostnings- reduktion og øget produktivitet. Holde styr på omkostninger er særlig vigtigt. ProfitabilitetHøje priser, men formodentlig underskud på grund af store investeringer Bør komme her, men kan forsvinde ved for mange konkurrenter. Under pres på grund af nye konkurrenter og stadige investeringer. Evt. underskud på grund af hård priskonkurrence på presset marked. Konkurrenters strategi Store interesse for ny produkt-type. Vil sikkert forsøge at efterligne. Går ind i markedet. Forsøg på at innovere og udvikle som fast follower. Pris på markeds- føring og kvalitet. Færre ændringer i produkt- sortiment. Konkurrence på pris. Forsøger evt. exit. Henrik Knudsen Tlf.:

Critical transitions Many opportunistic investments Fewer, more focused investments Few, very focused investments Exploration ExperimentationExploitation Discovery Recognizing and shaping opportunities Incubation Evolving opportunities into growth businesses Acceleration Ramping up businesses to stand on their own Move through three phases: Investments are 100% strategic Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

Phases of negotiation Preparations & planning: status, market, compeditor research, own situatipon & competencies, expected development, ’milestones’ – Focus Area (include best / worst case – scenario technique) Opening phase: protocol, position statements, persist without pestilance. - focus area redefinition (iterative proces). (3 x 30) Testing phase: weaknesses, inconsistences, possibilities, new ’focus areas’, alliances (stakeholder chart), Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.:

Moving through / concessions: Progression and expectations, linking issues, emphasize cocessions, appeal to counterparts (partners) ’nature’, pressure to process, assertiveness Conclusions & agreement: Saying ’no’, fine adjustments, signals, benefits, return of investments, signals, summarise and move to agreement Evaluation – measure investment – define new milestones – keep dossier and return to this as progress is made. Dat 7 ENT. D Henrik Knudsen Tlf.: