Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Hvem synger? "Kom i gang igen - arbejd arbejd.".
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Arbejdspladsudvikling
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
Backoffice præsentation
Gymnasielektionen screening i dansk
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
9. Bruger(venligheds)test
Kommunikation / it.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
»En mand havde to sønner
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
TELEFONCANVAS.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Kvantitative metoder.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Metoder og produktion af data
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Præsentationens transcript:

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Strategiske grunde til tests Bestyrelsen: ”Hvad kan vi forvente at få igen for alle de penge vi har brugt til at udvikle vores nye version?” Salgsafdelingen til webmasteren: ” Kan du ikke skaffe mig nogle flere gode kundeemner via vores hjemmeside?” Webmasteren: ”Vi har en stigende trafik, men de fleste er bare lige inde og kigge. Hvad kan jeg gøre for at holde på dem?” Marketingchefen:”Hvordan får jeg overbevidst direktionen om, at det er nødvendigt at bruge tid og penge på udvikling af en ny grænseflade?”

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checkliste -

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden (validation method) Kontrollerede eksperimenter

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste (”omvendt heuristiske analyse”)) Ekspertvurderinger (både domæne og HCI) Kognitive gennemgange

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Timing af tests Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs eller pop-up Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugertest under udviklingsproces - iterativ designproces Brian -test Stress-load test Post-test efter log-analyser

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertest (tænke højt) Deltagerroller: –A: testperson –B: Moderator - eneste kontaktperson til A –C: Referenten - noterer gode og mindre gode spørgsmål - holder øje med tiden! –D: ”On-the-fly-fortolker” - identificerer interessante episoder –E: Lyd/video-ansvarlig (kan udelades)

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, no cost

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, low cost (< kr)

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen High cost (> kr)

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Interviewteknik Åbent: ”Hvordan bruger du internettet i dit arbejde?” Lukket: ”Har du set denne side før?” Lukkede og ledende spørgsmål har ofte stopklodsvirkning HV-spørgsmål kan være både åbne og lukkede Sammenfattende spørgsmål lukker af

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede åbne promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede lukkede promts ”Kan du finde søgefeltet/home- knappen/mål-link?” (evt efterfulgt af: ”Synes du den var nem at finde?”) ”Er det noget du normalt gør?” (”find på siden”, download af PDF, åbne i nyt vindue)

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de er blevet visited links?”

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgaver til testen Opstil en række typiske opgaver, som kommer omkring de 20 % af sitets informationer man forventer 80 % af brugerne vil gå efter. Simpel spørgsmål: Kan man betale med Visa-kort? Vurderings spørgsmål: Er det dyrt at handle i forretningen? Sammenlignings-spørgsmål: Hvilken model er det bedste køb efter din mening?

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

DONG´s konsekvens

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Pressen ønsker: Fakta, fakta og fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billede- og grafikarkiv til fri afbenyttelse

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Opgave Aftal rollefordeling i grupperne Udform en spørgeguide - alle i gruppen, B´s ansvar at afdække mulige veje og blindgyder mod svarene Tilrettelæg tidsplan for forsøg - C´s ansvar Formuler instruktion (eller brug eksemplet i det efterfølgende) - D´s ansvar Formuler en samtykke-erklæring - D´s ansvar

Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Tekstforslag til instruktion "Vi gerne bede om din hjælp til at afprøve hjemmesiden for X. Vi skal finde ud af, om den er brugbar. Derfor vil vi om lidt bede dig om at finde nogle oplysninger på hjemmesiden. Mens du leder efter oplysningerne, vil vi bede dig fortælle så meget som muligt om, hvad du synes omhjemmesiden. Vi har Y antal opgaver til hjemmesiden. Vi forventer at det vil tage ca. Z minutter.”