Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældrearrangement om folkeskolereform
Advertisements

Ansættelsesprocedurer
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Dagkirurgisk sygepleje
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
D E P A R T M E N T O F S M A L L A N I M A L C L I N I C A L S C I E N C E S F A C U L T Y O F L I F E S C I E N C E S U N I V E R S I T Y O F C O P E.
Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
Arbejdsgruppen vedrørende den teoretiske uddannelse, forskningstræning og brug af færdighedslaboratorier i speciallægeuddannelsen Sundhedsstyrelsen Uddannelse.
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
Fagområdet Akutmedicin Region Midt 2009 Dansk Medicinsk Selskab J. Michael Hasenkam Formand.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Kræft i tyktarm og endetarm
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
MDT Kirurgens Opgave. MDT Kirurgens opgave Udvælger patienter, der skal drøftes på MDT.
Psykoterapiens rolle i dansk psykiatri Psykoterapiudvalget.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Tværfaglig Simulationstræning
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
Kidsbasket Pilotprojekt SFO Absalonskolen, Holbæk Kommune
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Spor - træning Hvem siger en Berner ikke er god til at gå spor ?
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Operation for tarmkræft
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
Færdighedstræning i Region Syddanmark.
Færdighedstræning Århus Universitetshospital, Skejby
”Struktureret klinisk observation”
Hospitalsenheden Vest Akutmodtagelse Hospitalsenheden Vest Ved Cheflæge Per Østergaard Jensen Hospitalsenheden Vest.
Obligatorisk Selvvalgt Opgave -Kirurg
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Simulations- og færdighedstræning i pædiatri. Region Øst
Målbeskrivelser Udpluk. Målbeskrivelse Klinisk basisuddannelse 8. Basislægen skal kunne modtage den akut syge patient og initiere relevant behandling/visitation.
Om færdigheds- og simulationstræning i urologi
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
UCR, Slagteriskolen Medarbejdere: Lis Schou, Gry Wallin, Deadline: hurtigst Virksomhed:
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
Strategi for Den Lægelige Videreuddannelse
Længdegående integrerede klinikophold
Modul 3.3 – At arbejde med læring
DDKM & Dokumenthåndtering
Hovedkursusleder Helga Angela Gulisano
Almen medicinsk uddannelse
Uddannelsesgivende afdelinger
Tutorlægekursus – bliv klar til nye udfordringer!
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Uddannelsestiltag i Region Syddanmark
– hvordan får vi de ansatte med?
Future Vejle inspiration
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst Randi Beier-Holgersen PKL Kirurgi

Hvad foregår der af færdigheds-og simulationstræning i region øst? Introduktionsstilling: Laparoskopisk ”black box” træning. Samarbejde mellem PKL kirurgi og DIMS. Arrangeres af YL med særlig interesse for lap. Tidligere delvist finaceret af DIMS

Programmmet Kursusprogam : Basal laparoskopisk teknik for læger i introduktionsstilling. Formål: Kurset har til formål at give introduktionslæger indenfor de kirurgiske specialer en teoretisk viden om laparoskopisk kirurgi, samt mulighed for at træne basale praktiske færdigheder. Den teoretiske del består af korte (20-25 min oplæg) som er praktisk/klinisk orienteret. Den praktiske del består af 3 sessioner indeholdende hhv. basale færdighedsøvelser, avancerede færdigheder og ”procedure”- lignende øvelser. Kurset skal desuden ”afdramatiserer” den laparoskopiske kirurgi samt stimulerer til selvlæring.   Kursets teoretiske læringsmål: Kursets praktiske læringsmål: Kurset understøtter følgende kompetencer fra målbeskrivelsen for læger i kirurgisk introduktionsstilling: - Redegøre for principper og sikkerhedsregler ved el-incision og el-koagulation samt anvende metoderne hensigtsmæssigt - Selvstændigt etablere pneumoperitoneum og orientere sig i abdomen - Under supervision foretage appendektomi - Under supervision foretage laparoskopisk cholecystectomi

Samarbejde mellem gynækologer og kirurger: LapSim modul systemet Samarbejde mellem gynækologer og kirurger:  Basic Intermediate startkursus Gynækologisk modul Kirurgisk modul Fælles kirurgisk slutmodul

Udfordringen i Region Øst PENGE Heldigvis findes….. Doris og DIMS Susanne og SimNord Modtaget trepartsmidler til 5 kurser af 1dag