12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Skejby DET GODE GRØNNE BYRUM.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Fra formel til funktionel undervisning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Organisationsteori v/Hanne Dauer Keller.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Hermeneutik og strukturalisme
TEGNINGENS DAG 9 september 2013.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Corporate Identity og Branding
13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 1 Introduktion til Organisationsstudier et temakursus på Sam-Basis 4. semester 2007 Klaus.
Ledelse af forandringer
Intern survey uge 45.
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Kultur i organisationer
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Diskursanalysen og den økonomiske politik
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Sara Mosberg Iversen, MA Opsamling I Medier og Kommunikation, F2005.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Udgangspunkt for identitetsanalsyen Den sociale kontekst Historie Den fysiske kontekst.
Forskellige former for magt
Ledelsesperspektiver
Kick-off: Hele Ledelser
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Forandring og læring i organisationen
20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.11 Symbolisme – de anvendte billeder Den sociale verdens symbolske karakter – samling 3 PBO/ktn.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Subjektive valg…?!. Agenda – 08.30Registrering og morgenmad – 08.45Velkomst og introduktion til dagens tema v/CNP, b2g – 09.20”Salg.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Kapitel 21 Kommunikation og medier. Enkel kommunikationsmodel.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Reflektion over jeres egen praksis
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Magt Magt som et kontroversielt tema Poul og undertegnede
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Hvad er Klimakaravanen? Hvad er der på hjemmesiden?
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Deltagelse som demokrati? Lars A. Engberg, Afdelingen for By, Bolig og Ejendom, SBi, AAU
Entreprenør billede-galleri Michael Mathiesen. The Entrepreneurial School  Resume  stammer fra den politiske økonomi  den der ikke er besat af ligevægte,
Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
Baresso.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Socialisering Kapitel 5.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Brugen af retorik i politik. Politik og retorik – og hvorfor det er så vigtigt! Vigtigt for ”de politiske forbrugere” at forstå hvornår og hvorfor politikerne.
Rasmus Rask: Hvad var det han grundlagde?
Dept. of Information and Media Science
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Præsentationens transcript:

12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer

12. oktober 07strategi - semiotik2 Program  9.15: semiotik  9.50: pause  10.00: opgave  10.45: pause  10.55: sense-making  11.30: tak for i dag

12. oktober 07strategi - semiotik3 Sprog og diskurs  Saussure:  Parole  Langue Tegn udtryk begreb Det betegnede  Blyant  Møde  Organisation Louis Hjelmslev ( )

12. oktober 07strategi - semiotik4 Tegn er karakteriseret ved  Fravær (af det betegnede)  (Tegn er) arbitrære  Forskel  En grundlæggende tvetydighed/ubestemthed

12. oktober 07strategi - semiotik5 Strukturalisme og post-strukturalisme  Sproget afspejler ikke virkeligheden  Der er ikke en diskurs – der er mange  Diskurserne forandres gennem diskursive praksisser  Diskurserne ’gøres’ i konkrete kon- tekster

12. oktober 07strategi - semiotik6 The linguistic turn  Fra handling til sprog  Habermas: fra mål-rationel handling til kommunikativ og mål-rationel handling  Giddens: (som fokuserer på agency og ontologi) har et ’sprogligt’ struktur- begreb  + Wittgenstein, Berger & Luckman, Neo- institutionalisme, …  + Foucault, Latour, …

12. oktober 07strategi - semiotik7  En grundlæggende ubestemthed vs.  Virkeligheden skabes kollektivt, intersubjektivt  Metaforer  Images of organisation (Morgan)  Strategy Safari (Mintzberg et al.)

12. oktober 07strategi - semiotik8 Lidt om …  … organisatoriske symboler  Uniformer  Logo’er  Brands  … perspektiverne ved organisa- tioners symbolske karakter  Rationalitet  Modeller  Effektivitet  Magt

12. oktober 07strategi - semiotik9  Organisationskultur  Organisatorisk symbolisme

12. oktober 07strategi - semiotik10 Opgave  Foreslå et forskningsdesign (:design, forskningsspørgsmål, metode & teknikker) til en undersøgelse (læs: et RUC-projekt) af, hvordan RUC's strategi er blevet formet (i skal altså ikke forholde jer til substansen af RUC’s strategi)  Det skal ske med udgangspunkt i én (og kun en) af de 10 forskellige skolers perspektiv