Mesterlære som grundlag for udviklingen af digitale læringsmiljøer
Decentral Mesterlære Uerfarne meningsforhandlere (Amatører) Efarne meningsforhandlere (professionelle autoriteter) Viden/mening Deltagelse Perifer deltagelse Fuld deltagelse
Vurderingskriterier til udfærdigelse af digitale læringsmiljøer Brugerne må ikke inddeles i klasser af vidende/ikke-vidende En evt. underviser deltager i systemet og nøjes ikke bare med at supervisere Systemet skal tilbyde en ratingfunktion, så deltagerne og ikke systemet definerer sig selv og hinanden som hhv. fuld el. perifer deltager. Tving medlemmer til deltagelse via blokkering af ressourcer, så man kun opnår adgang ved at deltage. Målgruppen skal defineres i udgangspunktet for systemudviklingen så det afgrænser en specifik målsætning. Skal understøtte deltagelse – flervejskommunikation, brugerstyret definition af deltagerstatus, brugervenlighed, lige adgang til ressourcer, blokkering af ressourcer Skal understøtte reifikation – opbevaring, redigering, udvikling og eliminering af fælles reificeret repertoire