Ophavsret Hensyn til skaberen >< hensyn til samfundet –betaling for indsats >< fri information –fortsat informationsstrøm >> betaling for indsats –  betaling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Temadag om den nye lovgivning
Videresalg af digitale værker i lyset af UsedSoft-dommen Professor, dr
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Mindreåriges patientrettigheder
Krænkelse og håndhævelse. 2© Plougmann & Vingtoft Skruekravet 1. An elongated fastening means adapted to be inserted into an object and comprising an.
DJs ophavsretsstrategi
Udlændingelovgivningens kvalitet v/ Holger Kallehauge Tidl. Landsdommer Stedfortræder for Folketingets Ombudsmand Formand for PTU – Landsforeningen af.
EU og det danske sundhedsvæsen
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Videndeling og IPR Livslang Læring kursus
AVU-kopier: Levende læring med film og tv Film i undervisningen Ressourcer og barrierer KUA 27/
Forsideservice - aftalegrundlag Tommy Schomacker – november 2007.
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier
Copyright overfor ophavsret Det anglo-amerikanske copyrightsystem beskytter fortrinsvis forretningsinteresser og investeringer. Arbejdsgiveren ejer med.
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
ACTA, SOPA og alt det andet farlige! – Betyder det noget for bibliotekerne? Andrew Cranfield EBLIDA direktør /15/2012 Herning Centralbibliotek.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Hvordan kan skolen formidle dagligdagen - lovligt SkoleIntra træf 2006 Advokat Hanne Bender.
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Patentering af computerprogrammer Indledning Patenter Ophavsret Samspillet Open source og Jura Spørgsmål?
Juridiske udfordringer
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hospitalsenheden VEST
Galleri Typer  Enkelte Kunstnere  Simpel, begrænset indhold og overskuelig  Indblik i kunstnerens univers  Onlinegallerier  Stor samling værker.
Ophavsret til materiale på internettet Advokat ph.d. Hanne Bender Forskningsnettets konference 2. November 2005.
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
1 Creative Commons IT Universitetet, 22 April 2008 Jan Trzaskowski Copenhagen Business School.
TECH TRANS Kommercialisering af forskningsbaseret viden Birgitte Krejsager Studielektor/ph.d.-stipendiat Juridisk Institut, AAU.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 11 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 11: Webformidlingens daglige praksis.
Præsentation Oskar Kovacs Cand.merc. (jur.) Konsulent i DR.
Ophavsret i en digitale tid Medier og Kommunikation, F2005.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Kapitel 12 Immaterialret. I kapitel 12 gennemgås: 1.Ophavsret 2.Patent 3.Brugsmodeller 4.Design 5.Varemærke.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Kapitel 14 Immaterialret Kapitel 14 handler om: Designret – Designloven Ophavsret – Ophavsretsloven Varemærkeret – Varemærkeloven Patentret - Patentloven.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
OPHAVSRETSLOVEN Paragrafer, Bekendtgørelser og Vejledninger.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 12 Immaterialret.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Arrangementer på færdselslovens område
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Ophavsretsloven.
Generel juridisk sondring mellem hovedtyper data i et forskningsprojekt Kildedata Kildedata er de data, som analyseres og indgår som grundlag for forskningsprojektet.
Ophavsretsloven Lavet af Kani & Nick.
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Kapitel 12 Immaterialret.
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Advokat Rasmus Holm Hansen
Præsentationens transcript:

Ophavsret Hensyn til skaberen >< hensyn til samfundet –betaling for indsats >< fri information –fortsat informationsstrøm >> betaling for indsats –  betaling for indsats ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Værkshøjde og enerettigheder Retserhvervelsen –ingen formkrav –ingen prioritetsbeskyttelse Hvilken genstand? –Immaterielt –Ingen idébeskyttelse –skaberens idéer og tanker blandet med den abstrakte ideelle form Beskyttelsens objekt oph §1 –litterært eller kunstnerisk værk ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Værkshøjde og enerettigheder Krav til værket –originalitet - hidrører fra ophavsmanden selv, frembragt ved hans personlige, skabende indsats –subjektiv nyhed - ikke krav om objektiv nyhed Kvalitetskrav? –Ingen umiddelbare krav om kunstnerisk kvalitet –gælder uden tvivl for “den rene kunst”. For “den anvendte kunst“ (brugskunst og kunstindustri) gælder større krav, for udfoldelsesmulighederne er ikke de samme. –  krav om værkshøjde Kvantitetskrav? –i praksis kun for sprogværkerne ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Værkshøjde og enerettigheder Beskyttelsens subjekt –den originære retsindehaver en bestemt fysisk person ikke juridisk person ikke abstrakt personkreds ikke dyr modifikation: sameje ved flere ophavsmænd Rettens overførlighed –overdragelse fortolkes restriktivt: overdragelse af ret til én slags udnyttelse giver ikke ret til anden slags udnyttelse ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Værkshøjde og enerettigheder Beskyttelsens indhold –eneretsprincip - eneret til at råde over værket på to måder: 1) fremstille eksemplarer 2) gøre værket tilgængeligt for almenheden a) offentlig fremførelse (radio, tv, film, etc.) b) spredning af eksemplarer til almenheden (salg, leje, lån etc.) c) offentlig visning (udstilling) –Undtagelse 1: Konsumptionsregler: ophavsretten konsumeres (opsluges) for så vidt angår det solgte eksemplar  køberen har fri adgang til 2)b),c) men aldrig til 1), 2)a) –Undtagelse 2: Privat kopiering –Undtagelse 3: Undervisningskopier ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Undtagelser til ophavsretten Undtagelse 2:ophl §12 –“Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.” –“stk 2: Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at 5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.” –“stk 3: Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om 1) musikværker” ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Undtagelser til ophavsretten Ophl § 65: –”En udøvende kunstners fremførelse af et litterært eller kunstnerisk værk må ikke uden kustnerens samtykke” “1) optages på bånd, film eller anden indretning, der kan gengive den, eller 2) gøres tilgængelig for almenheden” “Stk. 2. Er fremførelsen optaget som anført i stk. 1, nr. 1, må den ikke uden den udøvende kunstners samtykke overføres til anden indretning, der kan gengive den, eller gøres tilgængelig for almenheden…...” Ophl § 66: –“Lydoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke eftergøres eller gøres tilgængelige for almenheden….” ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Undtagelser til ophavsretten Ophl § 22 – citatretten: –” Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. ” –digitale citater er ikke god skik ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Undtagelser til ophavsretten Tvangslicens –hvor ophavsmanden har krav på vederlag, selv om brugeren ikke skal have tilladelse fra ophavsmanden til at benytte værket Aftalelicens –hvor man i visse tilfælde udstrækker en kollektiv rettighedsaftale til også at omfatte værker af ophavsmænd m.fl., der ikke er medlemmer af den pågældende rettighedshaverorganisation. ((( Digital lyd – lektion 8 )))

Konfliktløsning Ophavsretten er grænseskridende: –ophavsretligt værn præget af internationalt samarbejde –Territorialprincippet: grænseoverskridende ophavsretlige konflikter behandles efter reglerne i det land, hvor udnyttelsen finder sted –værker på internettet behandles efter reglerne i det land, hvor udnyttelsen finder sted (downloadlandet) ((( Digital lyd – lektion 8 )))