Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Copyright overfor ophavsret Det anglo-amerikanske copyrightsystem beskytter fortrinsvis forretningsinteresser og investeringer. Arbejdsgiveren ejer med.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Copyright overfor ophavsret Det anglo-amerikanske copyrightsystem beskytter fortrinsvis forretningsinteresser og investeringer. Arbejdsgiveren ejer med."— Præsentationens transcript:

1 Copyright overfor ophavsret Det anglo-amerikanske copyrightsystem beskytter fortrinsvis forretningsinteresser og investeringer. Arbejdsgiveren ejer med det samme alle rettigheder til de (løst og fast) ansattes stof (work-for-hire) og kan forlange, at de ideelle rettigheder frafaldes i kontrakten. Det europæiske ophavsretssystem tager udgangspunkt i, at rettighederne opstår af det enkelte menneskes præstationer, og at rettighederne overdrages ved aftale. Det er ikke muligt at fraskrive sig sine ideelle rettigheder. De to systemer har nærmet sig, men de manglende brikker er afgørende for pressens rolle og den demokratiske udvikling i Europa og resten af verden.

2 Er det en håbløs og fortidig kamp? ”Open source” bevægelsen vil afskaffe både copyright og ophavsret for at svække de store konglomerater. Nogle mener, at rettighederne står i vejen for fri udveksling af information, viden og kultur. Mange brugergrupper tror, at ophavsret og copyright skader deres interesser. De stadig større medie- og underholdnings konglomerater skal nok klare sig uden copyright og ophavsret. Men skaberne af indholdet bliver ude af stand til at give ”big business” et modspil, til stor skade for dem selv, brugerne og samfundet”

3 Mennesket er demokratiets byggeklods Den vigtigste enhed i et demokratisk samfund er det enkelte menneske. Jo bedre informeret - jo bedre i stand til at deltage aktivt i samfundsdebatten - jo bedre bliver demokratiet. Mennesker i et demokratisk samfund er underkastet en række forpligtelser og er udstyret med grundlæggende menneskerettigheder. En fri og pluralistisk presse, som evner at leve op til sin rolle i samfundet, er en af de mest vigtige af disse menneskerettigheder.

4 Journalisten er pressens byggesten Den vigtigste enhed i en fri presse i et demokratisk samfund er den enkelte journalist (eller fotograf, tv-tilrettelægger, tegner m.m.) Journalister har særlige pligter og skal stå retligt til ansvar for indholdet af det stof, de producerer. Sådan bliver pressens integritet og uafhængighed bedst sikret. Men journalister bør have rettigheder, som modvægt til det særlige retlige og etiske ansvar. Ophavsretsbeskyttelse er en vigtig del af de rettigheder og er derfor også af stor betydning for, at pressen reelt kan løfte sin rolle i en demokratisk verden.

5 Nordens udgivere vil ha’ work-for-hire Kapitel 3 i ophavsretsloven handler om overdragelse af ophavsrettigheder. Det er her dagbladene, DR, TV2, forlæggerne m.fl. ønsker en work-for-hire regel indføjet. Reglen skal omfatte alle ansatte – også freelancere, medmindre de er egentlig selvstændige erhvervsdrivende. Kulturministerens kapitel 3 udvalg, skal undersøge, om der er samfundsmæssige eller andre grunde til at ændre loven som foreslået af udgiverne og producenterne. De øvrige nordiske lande kigger med over skulderen. Det samme gør resten af Europa. Indføjes work-for-hire i Danmark vil det have stor skadevirkning.

6 Principiel enighed med arbejdsgiverne om mange ting * De ideelle rettigheder skal forblive hos ophavsmanden * De økonomiske rettigheder skal overdrages ved fri aftale * Lovregulering kun skal ske, når ubalance skaber problemer * Loven skal skabe grobund for nye værker og præstationer * Rettighederne opstår hos den enkelte ophavsmand Derfor er den egentlige baggrund for kravet om en work-for- hire regel alene den, at udgiverne og producenterne vil have enekontrol med ophavsrettighederne uden forhandling.

7 Interessenterne i den ophavsretlig balance

8 Interesser: Fælles for alle, for en eller flere parter Brugerne Ophavs- mændene Udgivere og Produ- center 1, 2 3, 4, 5 6 7, 8, 9 10, 11 12, 13, 14 15, 16, 17 Alle

9 Interessesammenfald Mellem alle: 1.Konkurrencedygtighed på kvalitet 2.Rationel og økonomisk bæredygtig produktion Mellem brugerne og ophavsmændene: 3. Udgivere og producenter bør ikke have enekontrol 4. Aftalelicensordninger, der sikrer brugerne let og lovlig adgang mod rimelig betaling til rettighedshaverne 5. Høj kvalitet, sikkerhed for ægthed og integritet Mellem brugerne og udgiverne/producenterne: 6. Betaling til de individuelle rettighedshavere skal være så lav som mulig Mellem udgiverne/producenterne og ophavsmændene 7. Højst mulig indtjening 8. Effektiv retshåndhævelse 9. Gode samfundsbetingelser for medieudviklingen

10 Særinteresser Brugerne: 10. Lavest mulig pris 11. Lettest mulig tilgængelighed Udgiverne/producenterne: 12.Let adgang til at opnå alle rettigheder ved første aftale (eller ansættelse) 13.Digital Rights Management hos udgiver/producent skal afløse kollektiv forvaltning hos tredjepart 14.Svag beskyttelse af ophavsmændene men stærk beskyttelse af investe- ringer mod piratkopiering o.l. Ophavsmændene 15. Stærke ophavsrettigheder, beskyttelse mod urimelige aftaler, kollektiv forhandlingsret 16. Kollektiv forvaltning af aftaler om videreudnyttelsesrettigheder med brugerne 17. Ret til at rejse sag overfor tredjemand ved krænkende videreudnyttelse

11 Er forslaget om work-for-hire velbegrundet? En copyright work-for-hire regel, som den foreslå- ede, vil være et stort indgreb i aftalefriheden og vil tippe den ophavsretlige balance voldsomt i ud- givernes og producenternes favør. En indførelse af den bør derfor være begrundet af veldokumenterede problemer, som har stor sam- fundsmæssig relevans. Derfor skal udgivernes og producenternes argumenter kigges grundigt efter i sømmene

12 Lup på udgivernes argumenter Kan ugiverne/producenterne få de rettigheder, de har brug for? JA Stiller de ansatte eller freelancerne urimelige modkrav? NEJ Trækkes rettighederne tilbage, så investeringer går tabt? NEJ Skader gældende ret brugernes eller samfundets behov? NEJ Hindres mediernes teknologiske eller kommercielle udvikling? NEJ Vil en work-for-hire regel skade brugerne eller samfundet? JA Vil en work-for-hire regel skade på andre måder? JA Kan positive virkninger af work-for-hire regler sandsynliggøres? NEJ

13 Hvordan får vi budskabet ud ? Kapitel 3 udvalget skal passes og plejes Det skal gøres let for DJs medlemmer at være gode ambassa- dører overfor omverdenen DJ skal indlede et stærkere samarbejde med brugergrupper (biblioteker, undervisningsinstitutioner, erhvervsvirksomheder m.fl.) DJ skal fortsætte det stærke samarbejde og sammenhold med de ca. 30 organisationer og fagforbund i Samrådet for Ophavs- ret og også det internationale samarbejde DJ skal nå ind til politikerne og ud til offentligheden


Download ppt "Copyright overfor ophavsret Det anglo-amerikanske copyrightsystem beskytter fortrinsvis forretningsinteresser og investeringer. Arbejdsgiveren ejer med."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google