© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Katastrofen – årsager og konsekvenser
Metode i AT Religion.
Hvor skal vi hen? Hvilken fremtid har misbrugspsykologien og hvilken rolle skal psykologer spille indenfor misbrugsbehandling?
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Samfundsfag A Matematik b
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Thomas’ ledelsesværktøjer
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
Forfattere: Lars Mathiassen, Thomas Seewaldt og Jan Stage
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
Personer i organisationen
AT8 3a 2010.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Reflektion over jeres egen praksis
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Kvantitative metoder.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Heteroskedaticitet (Specifikation og dataproblemer) 2. november 2005.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Humanistisk sundhedsforskning
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Design af brugerflader5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Fremlæggelse Brugbarhedsevaluering: ­ Teknikker til brugbarhedstest ­ Heuristisk inspektion.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
IT Arkitektur og Sikkerhed
DIEB15.1 Kursusgang 15 Oversigt: Sidste kursusgang Fremlæggelse Brugbarhedsevaluering: ­ Teknikker til brugbarhedstest ­ Heuristisk inspektion ­ Tænke-højt.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Segmentering - grundlag og metoder
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
En slankekur virker…. …….. Så længe man overholder den.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
1.06 Udvikling.
Videregående kvalitative metoder
Metoden fælles beslutningstagning
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Måling (psykometri) 1.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.2 Usability Engineering Quake 3 eller Solitaire: Brugbart?

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.3 Usability Engineering Usability Testing Fundamentals l Fundamentale antagelser: Brug af system (individ) Systemer til understøttelse af arbejdsopgaver Identificering og beskrivelse af brugbarhedsproblemer l Forskellige metoder til brugbarhedstest Løsning af realistiske opgaver af typiske brugere i et laboratorium Graden af succes med løsningen af opgaver => identifikation af brugbarhedsproblemer l Fundamentale antagelser? Hvordan skal/kan vi definere: Brug, et system, en opgave, eller et brugbarhedsproblem? l To forskellige emneretninger: Comparative Usability Evaluation Affective Usability Testing

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.4 Usability Engineering Comparative Usability Evaluation l Sammenligning af metoder til brugbarhedstest Metoderne har forskellige fordele og ulemper, og der kan være problemer med fortolkning af resultater Nye teknologier og brugssammenhænge medfører begrænsninger l Usikkerhed omkring hvornår hvilke metoder skal bruges og i hvilke sammenhænge l Eksempel: Et projekt med brugerkontrollerede versus udviklerkontrollerede metoder: Tænke-højt: Brugeren afprøver systemet ud fra et opgavesæt Heuristisk inspektion: Udvikleren afprøver systemet ud fra en checkliste l Projekteksempel: Brugbarhedstest af web-steder: Hvad er problemet? Dat5: Empirisk tilgang, hvor forskellige evalueringsmetoder, f.eks. tænke- højt, heuristisk inspektion, kognitiv gennemgang, benyttes til test af to fundamentale forskellige web-steder Dat6: Teoretisk tilgang, hvor resultaterne behandles og diskuteres, og hvor der opstilles en ramme for forståelse af forskellige typer af brugbarheds- problemer for forskellige typer af systemer

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.5 Usability Engineering Affective Usability Testing l Nye typer af systemer er ikke nødvendigvis beregnet til understøttelse af arbejdsopgaver, som f.eks. spil og web l Mindre vægt på opgave succes –mere vægt på glæde og underholdningsværdi (affective) l Større fokus på subjektive faktorer Begreber til beskrivelse af subjektive faktorer Metrikker til måling af subjektiv tilfredshed l Udvidelse med psykologiske teorier og værktøjer, f.eks. concept of flow (Csikszentmihalyi, 1975; 1997) l Projekteksempel: Affectiveness in Usability Testing of Computer Games Dat5: Empiriske tilgange, hvor computerspil til børn testes systematisk i laboratoriet. Brug af både traditionelle brugbarheds-metrikker og alternative metrikker til måling af subjektiv tilfredshed. Dat6: Teoretisk tilgang, med behandling af resultater, sammenligning med alternative tilgange og opstilling af begrebsmodel for brugbarhedstest af computerspil