PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.
Når lærere samarbejder med forældre
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Det autentiske menneske
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Supervision og faglig feedback
GENOPTRÆN.DK. GENOPTRÆN.DK - anvendes på borgerens egen platform De første 10 måneder: 400 patienter har aktivt anvendt Genoptræn.dk i sin hjemmetræning.
Lægens Uddannelsesbog
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Jobudvikling og -glidning
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Sosu projekt Sosu skolen, Aabenraa Haderslev & Sønderborg Produktionsskoler
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Uddannelseslæger i front
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Et par eksempler på Hvad jeg fik med hjem fra AMEE September 2014 Georg Jørgensen UAO Med SVB/ PUF/ CLV OUH.
Gruppen af Yngste Læger. Hvorfor ? Mere Kvalitet- og patientsikkerhed Læring og kompetenceudvikling Selvstændighed Fællesskabsfølelse Kollegialitet Arbejdsglæde.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Forslag til skabelon for ledelsesdialogmøder omkring lægelig videreuddannelse på afdelingsniveau Det Regionale rådsmøde 24. september 2015 Thea Otto Mattsson.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Uddannelseansvarlige
Hvad gør os arbejdsglade?
Sklerodermiteamet Nu- og fremtid
Aftale format – Use cases
Kvalitetsudvikling hvordan
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Aftale format – Use cases
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Instruktion til mødeledere
De pårørende i beslutningsrummet
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
Stefan Møller Luef.
Intelligent opgaveglidning
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Hvad gør jeg hvis jeg får en klage ?
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge PKL Dermatologisk afdeling S Århus Sygehus

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – det får alle? Definition: En supervisor er: En speciallæge eller næsten speciallæge Der udelukkende ser andre læger og deres patienter

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Formålet med supervision Lægen: -Acceleret uddannelse – primært redskab til feedback - Hvordan går det egentlig? Patienten: -Øge kvaliteten af hver enkel patient kontakt Afdelingen (sygehusejere, politikere og embedsfolk): Kapaciteten holdes status quo eller øges

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Typer af supervision Individbaseret: Fremragende til feedback, evaluering og egenlæring Gruppebaseret: Kan bruges til overblik, forventningsafstemning og feedback

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Individ og grupper – 2 metoder Feedback til gruppen og individuelt

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervisorrollen – jeg vil men jeg ved ikke alt… - Tilgængelig læge - Et ledigt rum - Feedback ihht yngre læge ønsker - Feedback ihht aftaler med vejleder - Plads til opfølgning senere - Plads til refleksion

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervisor funktionen er eksplicit Skal altid inddrages: - Nyhenviste patienter - Stillingtagen til immunosupressiv behandling - Struktureret evaluering (ved kompetencekort) - Når nye færdigheder udføres -Ved problemer eller tvivl af både uddannelses eller patient Mæssig karakter

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Den superviserede læges rolle - Ansvarlig for at tilkalde supervisor relevant - Fremstille relevant problemstilling kort - Ansvarlig for følgning af aftaler - Medansvarlig for kommunikation mellem supervisor, patient og læge

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Uddannelsessupervision – hvad er fokus? -Kompetencerne specielt: -medicinsk ekspert inkl Kir. Færdigheder/behandling -Samarbejder - Kommunikator -Leder (og administrator) - Sundhedsfremmer

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Nøglen til succes -arbejdstilrettelæggelse - Ledelsesmæssig opbakning - Tag udmøntningsaftaler seriøst - UAO og YKYL er vigtige medspillere - Arbejdstilrettelæggelse, arbejdstilrettelæggelse - Alle speciallæger lærer vejlederrollen - Alle aftaler er eksplicitte - Alle skal have brush up en gang hvert halve år

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Konklusion: man kan ændre men….. Find motivationen hos jer? Er der ledelsesmæssig vilje og ansvar Definer formål og indsatsområder Start med at ville bruge ekstra omkostninger : arbejdstilrettelæggelsen Regn med at det kommer mangefold tilbage, men vær parat til justering Og holde det hele igang Speciallægerne –de skal være kompetente/klædt på til opgaven!