Globalisering, side 18-27
Pres på virksomhederne Globaliseringspres: Èt stort marked med hård konkurrence Tidligere højere indtrængningsbarrierer omkring de enkelte nationer, men nu frihandelsområder (EU) og internationale aftaler om frihandel. Mere gennemsigtige priser pga. f.eks. Internettet
Pres på virksomhederne Fri bevægelighed af produktion, kapital, arbejdskraft (giver større muligheder på input-siden, men sværere at afsætte Produktion og værdikæde et samarbejdende netværk opdelt på mange enheder.
Pres på virksomhederne Teknologipres: Nye teknologier stiller krav til omstillingsevne, Nye måder at organisere sig på. Mere adgang til viden
Pres på virksomhederne Kompetencepres: Menneskelige faktor (kreativitet, indlevelse, storytelling mv.) afgørende for konkurrenceevnen. Mange leverandører og stor konkurrence især på andre områder, men også her. Større udveksling af viden (internettet, udveksling af forskere og studerende) Man kan ikke beskytte sig bag titler, kompetence i forhold til den konkrete opgave vigtigere for netværket
Pres på virksomhederne Værdipræget pres: Krav om at virksomheden lever op til etiske, miljømæssige og sociale værdier Nyheder om enkeltsager spredes hurtigere Profit og effektivitetspres: Større konkurrence om aktionærernes opmærksomhed og investering, større konkurrence fra konkurrenter. Ovenstående giver pres på ledelsens evne til at håndtere udfordringerne.
Vidensøkonomi Stadigt større mængder viden kan håndteres hurtigere. Væsentligt med nogle, der kan bevare overblikket og udnytte ny viden, håndtere nye måder at organisere arbejdet på og kombinere og skabe ny viden. Kompetencer (evne til at anvende kvalifikationer i praksis)
Kompetencer i vidensøkonomien Læringskompetence (kunne tilegne sig og få overblik over viden) Forandringskompetence (kunne håndtere ændrede krav og vilkår) Relationskompetence (kunne skabe gode relationer, mere netværksorganisationer) Meningskompetence (kunne skabe samling, identitet omkring et projekt) Større forskel mellem de, der har de efterspurgte kompetencer og de, der ikke har dem (polarisering)
Begrænset konkurrence Standardvarer Ubegrænsede ressourcer Generelle forandringstendenser fra traditionel økonomi til vidensøkonomi, jf. figur side 22 Traditionel økonomi Vidensøkonomi Markedsændringer Begrænset konkurrence Standardvarer Ubegrænsede ressourcer Global konkurrence Kundetilpassede goder og ydelser Begrænsede ressourcer Deregulering
Interne virksomhedsændringer Generelle forandringstendenser fra traditionel økonomi til vidensøkonomi, jf. figur side 22 Traditionel økonomi Vidensøkonomi Interne virksomhedsændringer Masseproduktion Hierarki Store organisationer Dækker flere områder Homogen arbejdsstyrke Produktion i mindre serier Teams og færre ledere Fleksible, lærende organsationer Outsourcing og fokus på kerneområder Heterogen arbejdsstyrke
Ændrede kvalifikationskrav Generelle forandringstendenser fra traditionel økonomi til vidensøkonomi, jf. figur side 22 Traditionel økonomi Vidensøkonomi Ændrede kvalifikationskrav Manuelt arbejde Jobsikkerhed gennem anciennitet Specifikke jobfærdigheder Karriere i en virksomhed Uddannelse afsluttes Vidensarbejde Jobsikkerhed gennem kvalifikationer Bredere kvalifikationer Karriere i flere virksomheder Livslang læring
Globalisering – et globalt marked Årsager til globalisering: Omkostninger til kommunikation lavere IT-mulighederne forbedret væsentligt Transport mere effektiv (containere, havnekapacitet, skibskapacitet) Handelsbarrierer som told reduceret Frihandelsområder, EU m.fl., Kapitalens fri bevægelighed Murens fald (Østeuropa) Kinas åbning BRIK-landes vækst
Faser i udviklingen af globaliseringen Primært orienteret mod hjemmemarked Hjemmemarked base, men stigende eksport Virksomheden tænker globalt og placerer frit funktioner, hvor det bedst betaler sig
Hvornår outsourcing? Hvis billigere, ikke kerne-kompetence for virksomheden, ikke truer forsyningssikkerheden og ikke skaber afhængighedsforhold kan brug af underleverandør (outsourcing) være en fordel