IT i folkeskolen år 2010 og frem ??? Lilla Voss Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Danmark 3.0.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reformmesse på Sofiendalskolen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Elevernes digitale dannelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Velkommen til valgmøde
Videndeling og ledelse
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
Innovation OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), en ny.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
IT i undervisningen.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Folkeskolereform 2014.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Regeringens globaliseringsudspil
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Videndelingsystemer – byrde eller lettelse? På vej mod den e-parate skole Lilla Voss.
Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.
Videndelingsystemer – hvad skal vi med dem?
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

IT i folkeskolen år 2010 og frem ??? Lilla Voss Undervisningsministeriet

IT i folkeskolen år 2010 og frem ??? Verden Skolen ITIF Verden og skolen – nye digitale kompetencer 2020????

Verden Mediegenerationen IT- brugere fra 3 års alderen Multi (medie)tasking en selvfølgelighed Netværksorienterede Collaborative Kan selv(?) – vil selv Spilstimuleringsvante

Skolen Organisation og koncept mindst 500 år gammel Fundamentalt forandringstræg Ikke konkurrencetruet Stærk intern selvforståelse Under voldsomt eksternt pres Økonomistruktur – småhåndværk – sårbar overfor rationalisering

Kilde: technology-supported learning, 1992 lærerløn indeks færdigvarer Uddannelse: Løn ca. 80% Fremstillings virksomhed: Løn 40% - eller lavere

løn Øvrig drift Kilde: technology-supported learning, 1992

Effektivisering i uddannelserne ? Flere elever i klasserne – færre deletimer Reducer antallet af undervisningstimer for eleverne Forøg lærernes pligtige antal undervisningstimer MEN er der nogle af disse håndtag, som reelt effektiviserer – eller sænker de bare kvaliteten?

IT i folkeskolen - ITIF Planlægningsfase – ministerielt udvalg- regeringsprogram 2004 – 2007 (8). Programgennemførsel 495 mio. kr. + kommunal medfinansiering 370 mio. kr. Infrastruktur – udstyr, netværk : ca. 700 mio.kr. Indhold : ca 75 mio. kr. Lærerkvalificering : ca. 8 mio. kr. Videndeling – best practise : ca 40 mio. kr.

IT i folkeskolen - ITIF 2004 – 2007 (8) 495 mio. kr. + kommunal medfinansiering 370 mio. kr. Infrastruktur – udstyr, netværk Indhold Lærerkvalificering Videndeling – best practise Overlapning

ITIF – det langsigtede mål Computere til 3. Klasse Øget faglighed/kvalitet Hurtigt forbedret kompetencer i læsning, matematik = færre dårlige læsere forlader skolen Differentiering = stimulering/støtte til både stærke og svage elever Inklusion = færre elever til specialundervisning

ITIF – det langsigtede mål - indhold IT-baserede undervisningsmaterialer Universer på EMU Den nationale materialeplatform E- museum Videndelingsystemer

”Morgendagens skole? ”Den af mursten” ”Den virtuelle skole”

Morgendagens skole er snart dagens skole ”Mursten” ”virtuel skole” LMS/LCMS/VLE organisation pædagogik

IT-baserede undervisningsmaterialer Den nationale materialeplatform Universer – EMU E –Museum Videndelingsystemer Skolens virtuelle lag – realiseres mod 2010

ITIF – det langsigtede mål- udstyr - resultater 87 – 98,5% udnyttelse af pulje Ca nye (up to date) computere Elev/pc ratio 3-5. Klasse : 2:1 Primært laptops i racks Kraftig vækst i trådløse netværk Stigende anskaffelse af interaktive whiteboards Kommunal medfinansiering over 50 % (60-70%) Detailoversigt over udstyrssituation på skoleniveau (

Source: ”The Economist’s list on e-readiness, 2006 Denmark the world’s leading in ”e-readiness” Internet as a tool for economical and human developement – e-readiness Uddannelse er ikke nogen isoleret ø

Bruge til at lære Lære at bruge Infrastruktur (maskiner, netværk,programmer) lærerudd annelse organi- sation Dias 10 Tid

Efter ITIF ???? – fundamentet er solidt nye computere – mere end halvdelen bærbare Trådløse netværk bliver udbredte Interaktive whiteboards hastigt på vej ind Masser af digitalt indhold under udvikling Efteruddannelse af lærere og ledere – tja – bum - bum - MEN børn og unge er laaaangt foran

Nye digitale kompetencer Unges brug af digitale teknologier er ofte mere varierede og avancerede i deres brug i fritiden end i skolen

Daily media uses – pupils – school nightmare

Børn/unges adgang til digitale medier hjemme 10-16årige 97 % har adgang til computer hjemme 58 % har egen computer 96 % har adgang til internet hjemme (Rattleff, P Børn og unges brug af internettet i fritiden. Medierådet for Børn og Unge/DPU)

Brug af internettet i fritiden10-16årige 35% søger efter websider til hjemarbejde til skolen 30% søger efter websider til egne interesser 54% chatter 71% spiller onlinespil 31% søger efter billeder 57% hører musik 37% ser film/video 35% downloader musik/film/billeder/spil 26% går på skolens elev-intra (Rattleff, P Børn og unges brug af internettet i fritiden. Medierådet for Børn og Unge/DPU)

Børn bruger hovedsageligt de digitale medier i fritiden Børn lærer primært at anvende de digitale medier af andre børn og ved selv at eksperimentere Børn lever både i fysiske og virtuelle rum En mindre gruppe børn har en omfattende og avanceret brug af digitale medier og har digitale mediekompetencer på et højt niveau Udnyt det i undervisningen (Sørensen 2002)

Web 2.0 Brugergenereret Netværksorienteret Individualisering Fra centralt defineret indhold og statiske websider til bruger drevent indhold Fra forbruger til producent

Learning 2.0 Power Tools Mailing Lists Bookmarks Photos Media Sharing Blogs Wikis Chat Instant Messaging Videos Screencasts Blog Search Screen Sharing Tagging Feeds Visualisation Social Networking VoIP Film making Virtual reality Bulletin boards Creative software Flickr Podcasts Games Second Life YouTube mySpace

Børn og unge har mange navne… Cyberkids – digital natives Netgenerationen Globaliseringens frontsoldater It frontløbere Digitale nomader Power Users Web 2.0 generationen

Homo Zappiens <> Homo Sapiens high speed <> conventional speed multi tasking <> mono tasking non linear approaches <> linear approaches iconic skills first <> reading skills first connected <> standalone collaborative <> competitive learning by searching learning by absorbing learning by playing <> separating learning & playing externalizing <> internalising fantasy <> reality

 Hvilke arbejdsmetoder benytter de?  Hvilke værktøjer bruge de?  Hvordan organiserer de samarbejde?  Hvordan dokumenter de deres aktiviteter?  Hvordan producerer de? De er kreative og de producerer selv indhold!

Informationskompetence Når du søger på internettet til lektier, ser du så efter, hvem der har skrevet det, du bruger? Altid 14% Ofte 24% Sjældent29% Aldrig29% ( Rattleff, P Børn og unges brug af internettet i fritiden. Medierådet for Børn og Unge/DPU) Men der er også problemer !!

Informationskompetence Stoler du på det, du bruger fra internettet til lektier? Altid 19% Ofte 58% Sjældent 9% Aldrig 8% (Rattleff, P Børn og unges brug af internettet i fritiden. Medierådet for Børn og Unge/DPU) Og her kommer lærerne ind!!

Ekspertpanelet om it- kompetencer i fælles mål II Direktør Klaus Kvorning Hansen, Pensam, Direktør Henrik Hougaard, Bottomline Communications, Direktør, CEO, Lars Mikkelgaard Jensen, IBM, Professor Birgitte Holm Sørensen, DPU, Lektor Carsten Jessen, SDU.

Web 2.0 ind i fælles mål II Ekspertpanelet skal på baggrund af de enkelte arbejdsgruppers udkast til bindende tekster i Fælles Mål (formål, slut- og trinmål) for de relevante fag afgive udtalelser om målene for it- og mediekompetencer i fagene. Ekspertpanelet skal på baggrund af de enkelte arbejdsgruppers udkast til vejledende tekster i Fælles Mål (beskrivelser, læseplaner og undervisningsvejledninger) for de relevante fag afgive udtalelser om beskrivelserne af it- og mediekompetencer i fagene.

Web 2.0 ind i fælles mål II Ekspertpanelet skal på baggrund af et udkast til en samlet tværgående beskrivelse af it- og mediekompetencerne i folkeskolens fag afgive udtalelser om beskrivelsen samt om nødvendigt bistå med udformningen af denne. Ekspertpanelet skal på baggrund af oplæg fra Skolestyrelsen om udvikling af evalueringsformer for måling af elevernes digitale kompetencer afgive udtalelser om disse oplæg. Ekspertpanelets udtalelser skal i alle tilfælde tage udgangspunkt i elevernes rolle som brugere set i lyset af udviklingen af web 2.0.

Fremtidens ( it)skole er på vej It skal integreres i alle fag – folkeskoleloven Testene er digitale Brug af it til eksamen – et redskab for eleven It leverede prøver – kan kun aflægges digitalt It baserede prøver - kan kun løses ved brug af it ??? Hvad med de 20% skoler, som ikke er med på (it)vognen

E- parat skole Skolen har som organisation integreret IT både organisatorisk og pædagogisk Alle lærere bruger IT- både til pædagogiske og organisatoriske formål Elever og forældre har adgang til alle skolens ressourcer - hjemmefra og fra f.eks. biblioteket via internettet - og kan samarbejde og kommunikere med lærere, andre elever osv.

LMS – nøglen til den e-parate skole Det tager 3 år fra ibrugtagning til fuld anvendelse Med en dygtig og konsekvent ledelse Både på skolen og på kommunalt plan Lærerne skal kvalificeres til at bruge systemet Eleverne kan allerede MEN respekterer det kun – hvis lærerne ( ALLE) bruge det

En KAN periode -Og en SKAL periode

2020 ???? – på det tekniske plan Værktøjerne smelter sammen – mobiltelefon, MP3 spiller, PDA, satellitnavigator Intelligente omgivelser – digital teknologi ind alle vegne - og den kan snakke sammen Netværket – internet, telefon, tv i eet kæmpenet Lagerkapacitet – ligger på nettet og ikke i udstyret og enorm kapacitet Sikkerhed – glem passwords – biometrisk genkendelse

Konsekvenser for folkeskolen? Enorme!!! ???? Kan den overleve i en tidslomme – eller tvinger omgivelserne den til at omstille sig????

Tak!