Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Mentaltræning Målsætning
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK
Agenda Turneringsholdene Træningen Andet Varighed ca. 45 minutter
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Evaluering af TKC-erne Konklusioner
Darum skole 4. november 2013.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Klasseledelse Lene Heckmann.
Talentinternat modul 3..
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Elevaktiverende undervisning
Introduktion til Medier og Kommunikation //
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
Introduktion til Access (Access, del 1)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Svømmer-møde 5. september 2014
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Velkommen til SkillsCamp Uge 42
VISL – begrænsninger og styrker
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læse/studiegrupper.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Nyt virtuelt og fysisk netværk for aktive 50+ Lyngby Stadsbibliotek v/ Anne Kathrine.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Tema MÅL Mentaltræning der virker MÅL En svømmers forløb med det mentale arbejde med procesmål og hans refleksioner.
Hvad kan jeg forvente af dette års DM’er?. Hvem er jeg?  Niklas Hjort Ingwersen  23 år gammel  Min 1. første prioritet i livet lige pt er orienteringsløb.
JTU GENERALFORSAMLING 10. MARTS CARDIO TENNIS Hvorfor jeg er her i dag - Dialogmøde med Dansk Tennis Forbund og en række klubber 18. juni
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Træningsfysiologi Musklernes opbygning Energisystemer
Fysisk træning i klatring
Fodbold Fitness og SPECIFIKKE målgrupper
Fysisk arbejdskrav Træner 2 Forhøjet puls Forhøjet blodtryk Krav til især aerobt arbejde i hele kroppen Og hvad betyder det så? Hvilke systemer er pressede?
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Talentrekruttering - DHIF. Workshoppen 1.Kort intro og oplæg ved Gregers 2.Gruppediskussioner med opgaver Udfyldelse af skema med facts SWOT Plancheborde.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
Spiller- og Talentudvikling i klubben – KB’S TALENTSKOLE Af Karina Ildor Jacobsgaard & Mikkel Nørby.
Introduktion til Træner 2 Træner 2 Velkommen! 1. Introduktion til Træner 2 Træner 2 Weekend 1 -Tekniktræning -Jesper, Rune – Robin som ”gæstestjerne”
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Fodbold Fitness og SPECIFIKKE målgrupper
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse Træner 2 Arbejdskravsanalyse Hvad skal der til for at blive den bedste? Kapacitetsanalyse Hvad kan udøveren lige nu?

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 https://www.youtube.com/watch?v=PLd_c4CjG44&t=209 https://www.youtube.com/watch?v=-9sF4jv8L3g

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Idrættens fire søjler Forskellig vægtning i forskellige sportsgrene Afhængigt af kontekst Kan (skal) underinddeles, før man kan bruge det til noget De fire ”søjler” påvirker hinanden Fysik Teknik Taktik mentalt

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Mentalt Taktik Teknik Fysik Giver denne opstilling mening? Disciplinafhængigt Indbyrdes sammenhængende

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 En komplet arbejdskravsanalyse dækker alle fire søjler for at give et komplet billede af kravene til den pågældende sport/disciplin Det grundlæggende spørgsmål er: ”Hvad kræves der for at være blandt de bedste i sporten?” (Bemærk, at dette ikke er ensbetydende med, at udøveren skal gøre som de bedste!) Arbejdskravsanalysen er i nogen grad specifik for disciplin, konkurrencested og evt. niveau

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Hvordan laver man en arbejdskravsanalyse? Videnskabelige studier Egne observationer af dygtige klatrere Målinger af de bedste klatrere Biomekaniske videoanalyser af de bedste ”Erfaring” ”Broscience”

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Noget af arbejdet er heldigvis gjort Fodteknikker placering af fod inderside yderside tåhook hælhook bicycle smearing timing af afsæt dynamisk fodteknik dæmpning Håndteknikker Bevægelsesmønstre

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Udholdenhed (+45 minutter) Dawn Wall Overhængende rute i Spanien Boulderproblem på Kjuge Boulderproblem i Fontainbleau Konkurrencerute til DM i lead World cup boulder DM i Dyno Speed klatring Fodteknik overordnet   Tåhook Smear Håndteknik overordnet Gaston Mono Bruge tommelfingeren Bevægelsesmønstre overordnet Hoften tæt til væggen Diagonalbevægelse Dyno Anden teknik

Kapacitetsanalyse Træner 2 Kapacitetsanalysen laves ud fra de krav, som arbejdskravsanalysen har opstillet – træneren sammenligner testresultaterne med arbejdskravsanalysen

Kapacitetsanalyse En test er et spørgsmål – den skal: Træner 2 En test er et spørgsmål – den skal: Give et tydeligt svar Give samme svar hver gang Give svar på noget, som vi faktisk har brug for at vide

Kapacitetsanalyse Pålidelighed Gyldighed Træner 2 Testen skal give samme svar hver gang Man kan ikke konkludere noget ud fra enkeltstående forsøg Jo mere komplicerede spørgsmål, testen skal besvare, desto vanskeligere er det at opstille en pålidelig test Gyldighed Testen skal måle det, vi gerne vil have at vide Man får kun svar på det, man spørger om

Kapacitetsanalyse Formelle tests Træner 2 Formelle tests Pålidelige, men vanskelige at benytte i klatring, og mindre gyldige Campus for præcision Løbestart for præcision/hoftekontrol Diverse motoriske øvelser med relevant bevægelsesmønster Funktionelle tests Ofte mere diffuse, men kan have stor gyldighed og rimelig pålidelighed Huske sekvens Tælle fodjusteringer Måle/vurdere hoftens bane

Kapacitetsanalyse Træner 2 Det kan være vanskeligt at teste objektivt for komplicerede tekniske/mentale/taktiske parametre Men vi gør det jo hele tiden alligevel Tips: Standardisering – f.eks. tælle antal fodkorrektioner på samme rute Tydelige mål – gøre det klart for udøverne, hvad formålet er Bruge det som motivation – ikke som pisk

Kapacitetsanalyse Kapacitetsanalysen kan bruges til flere ting: Træner 2 Kapacitetsanalysen kan bruges til flere ting: Lære om niveauet på et nyt hold Adgangskrav Afdække svagheder/lavt hængende frugter Monitorering af udøveres progression (virker træningen?) Planlægge videre forløb (målsætning) Motivere udøveren ved at vise fremgang Opstille benchmarks for udøveren

Kapacitetsanalyse Træner 2 Gruppeøvelse

Introduktion til Træner 2 Introøvelse I løbet af gruppearbejde, skal I præsentere jer selv for hinanden, så I kan fortælle hele holdet om jeres makker. Det kunne være ting som: Hvor mange år har I klatret Trænererfaring Alder Hvad håber I at få ud af kurset Foretrukken type klatring

Kapacitetsanalyse Træner 2