Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Struktur: ”Quiz og byt”
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Konsensusprocessen.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Karl Henrik Flyums model
Aktiv brug af Søften Portalen
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Projektvejledning på performance-design
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Akademisk arbejde.
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Delphi-evaluering og Green Field
Synopsis.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Skrivekursus 1.e ..
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Lidt hjælp til hjemmesiden Log ind Første gang du skal logge ind på siden skal du kigge nederst til højre og finde…. Log ind med det brugernavn og det.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011

Aktivitet 15 min individuelt Læs handout 1 Læs de noter du har lavet til artiklen på instruktorforløbet Vælg om du vil arbejde med artiklen eller et eksamensspørgsmål i dag (hvis du vælger det sidste, så vælg ét konkret eksamensspørgsmål fra handoutet) Notér dit emne øverst i et dokument/på et stykke papir

Skriveproces Skriveblokeringer opstår bl.a. fordi Man vil gøre det hele på én gang Man har mere fokus på produktet end processen i starten Man vil gøre det hele perfekt fra starten Man vil være færdig inden man er kommet i gang – man bliver først færdig til sidst

Skriveproces Producere tekst Stikord Brainstorming Kreativitet Idéer til kilder Redigere tekst Disposition Videnskabeligt sprog Formalia Præcis brug af kilder

Producere tekst Indledende skrivning Uforpligtende Tænkeskrivning: Inspiration og interesse på papir i stedet for i tanker Til dig selv Komme i gang og komme ind på emnet: Producere tekst, idéer og stof på kort, koncentreret tid Rienecker & Jørgensen: Den gode opgave (2005). Samfundslitteratur

Nonstopskrivning Skrive uden afbrydelser i et kort, fastsat tidsrum Skrift som redskab til tænkning Kræver ikke inspiration først Du tænker ved at skrive Til noget du ved bare lidt om i forvejen Udfordringer Ikke stoppe op Ikke redigere undervejs

Aktivitet Individuelt Før du går i gang Skriv fx det du allerede ved, det du i hvert fald vil komme ind på, om centrale begreber eller spørgsmål til emnet Kig kun på tastaturet/kuglepennen (ikke på teksten) Undlad komma, punktum, linjeskift, at rette stavefejl, at slette noget Max 2 sekunder mellem hvert bogstav Hvis du går i stå: Skriv fx emnet nogle gange eller ”bla bla bla” - så kommer du i gang igen Anja siger go Skriv i 5 min

Refleksion 2 min med sidemanden Hvordan var det at prøve nonstopskrivning?

Aktivitet 5 min individuelt Læs din tekst igennem, og ret den så du selv kan forstå hvad der står

Terningemetoden Emnet set fra 6 vinkler (en terning har 6 sider) Forskellige Idéer Perspektiver

Aktivitet 20 min individuelt (3-3½ min pr. vinkel) Udfyld handoutet fra Studiemetroen (skriv evt. på et stykke papir eller i et dokument) Start evt. med den vinkel du umiddelbart har idéer til Tag én vinkel ad gangen Brug tid på at skrive, ikke på at redigere

Refleksion 2 min med sidemanden Hvordan var det at prøve terningemetoden?

Refleksion 3 min individuelt Læs de noter du har produceret til en opgave i dag. Fokusér på indholdet og idéerne, ikke på formuleringerne. Indeholder noterne tanker du allerede havde, eller nye idéer? Hvad synes du om udbyttet når du tænker på at du i alt har brugt ½ time på at skrive det?

Refleksion 15 min individuelt Udfyld handout 3 Send dit handout videre til sidemanden til venstre for dig Læs det handout du modtager fra sidemanden til højre Sæt en streg ud for de kommentarer du er enig i, og send handoutet videre Sig til når du modtager dit eget handout igen