UNDERLEVERANDØRER I DANMARK - EN UNDERVURDERET RESSOURCE? POUL HOUMAN ANDERSEN, PROFESSOR, AALBORG UNIVERSITET.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Danidas PS program i Indien Hvad er erfaringerne? DIIS, 27. januar 2010.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
10 Konkurrencesituation
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Velkommen hos Juvel A/S
Komfort Husene i Vejle 10 Danske passivhuse
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
2 Eksterne forhold Oversigt
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
InnovationsAgenterne Innovationstjek præsenteret af Innovationsagent Kai Ormstrup Jensen DELTA.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forøg din værdi som konsulent
Kundeanalyse 2014.
Præsentation af e-takeaway.dk
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Kundeanalyse Produktion 2014.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Hvordan får man kunderne rundt i Vidensupermarkedet ?
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Quality Management Systems
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Matematik B 1.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Fundamentale datastrukturer

Fakta og myter om offshoring Torben Pedersen Professor Institut for Strategisk Ledelse og Globalisering Copenhagen Business School.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Globalisering, side
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Tommy Engedal Kronborg
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Mission, vision og forretningsidé
Præsentationens transcript:

UNDERLEVERANDØRER I DANMARK - EN UNDERVURDERET RESSOURCE? POUL HOUMAN ANDERSEN, PROFESSOR, AALBORG UNIVERSITET

Underleverandørbegrebet har mange år pa bagen

Min pointe Eksisterende erhvervsfremmeprogrammer med relevans for underleverandører bygger på et forældet billede af hvadEksisterende erhvervsfremmeprogrammer med relevans for underleverandører bygger på et forældet billede af hvad underleverandører er for virksomheder,underleverandører er for virksomheder, hvilken rolle de har i industriens værditilvækst oghvilken rolle de har i industriens værditilvækst og hvad deres strategiske udfordringer erhvad deres strategiske udfordringer er Hvis vi skal bevare og udvikle excellent erhvervsfremme til industriens virksomheder, skal vores ydelser tilpasses den virkelighed de befinder sig iHvis vi skal bevare og udvikle excellent erhvervsfremme til industriens virksomheder, skal vores ydelser tilpasses den virkelighed de befinder sig i

Om undersøgelsen Gennemført af AAU og Danmarks Statistik i løbet af foråret/sommeren 2014 Sendt til ca 4200 virksomheder med mere end 10 ansatte. Cirka 1000 respondenter (21% svar) Fokus på kunderelationer Overvejende industrivirksomheder (men også udvalgte serviceerhverv) Overvægt af mindre og mellemstore virksomheder – data er blevet korrigeret for dette Finansieret af Industriens Fond Spørgeskema anvendt baseret på 1994-undersøgelse, men videreudviklet med input fra forskere fra bl. a. SDU)

Nøgleresultater fra undersøgelsen I.Danske underleverandører trives og har det godt II.Underleverandørrelationer er blevet tættere og mere samarbejdsorienterede III.Danske underleverandører er en heterogen gruppe, men er generelt omstillingsparate og leverer teknologitunge ydelser IV.Danske underleverandører er i globaliseringens frontlinje

Traditionelle opfattelser af underleverandører Den strukturelle tilgang Den positionelle tilgang

UL: Konventionelle strategiske udfordringer Kundeafhængighed Under pres fra kunder og leverandører Begrænsede internationaliseringsmuligheder Lever af fleksibilitet og specialisering

Hvad har ændret sig i underlevandørernes omgivelser? Outsourcing of offshoring til globale værdikæder DigitaliseringServicizationInnovation

Danske underleverandører trives og har det godt Underleverandørers andel af industrien er den samme som for 20 år siden – på trods af øget outsourcing og det faldende antal industrielle arbejdspladserUnderleverandørers andel af industrien er den samme som for 20 år siden – på trods af øget outsourcing og det faldende antal industrielle arbejdspladser Underleverandørerne står i dag i en stærkere forhandlingsposition overfor kunderne end tidligereUnderleverandørerne står i dag i en stærkere forhandlingsposition overfor kunderne end tidligere

Definition af Underleverandører Vi identificerer underleverandører som en særlig type af leverandører, der kan identificeres ud fra to kriterier: 1.Underleverandørers kunder er ikke slutbrugere, men viderebearbejder eller integrerer deres leverandørers produkter eller ydelser i egne produkter og ydelser. 2. Leverancen skal være specifikt tilpasset til kunden.

Danske industrivirksomheder kategoriseret i forhold til leverandørstatus Andel i. Ikke underleverandør til nogen kunder*50,3% (100%- iii) ii. Underleverandør i forhold til den vigtigste kunde43,3% iii. Underleverandør i forhold til mindst én kunde49,7%(iv+v) iv. Underleverandør i forhold til alle kunder**35,4% v. Delvis underleverandør14,4%

Få regionale forskelle

Underleverandørrelationer er blevet tættere og mere samarbejdsorienterede Flere underleverandører samarbejder og hver relation omfatter gennemsnitligt flere samarbejdsdimensioner Flere underleverandører indgår i samarbejder med langsigtede kontrakter

1994-undersøgelsen*2014-undersøgelsen** Kunden udveksler jævnligt ideer om nye pro­dukter med virksomheden 42 % Samarbejder om udviklingen af produkter/ydelser 81 % Virksomheden og kunden gennemfører fælles forskning og udvikling 22 % Virksomheden har deltaget aktivt i udviklingen af kundens produkter 43 % Kunden har deltaget aktivt i udviklingen af virksomhedens produkter 29 % De leverede produkter er normalt udført efter kundens tekniske specifikationer 45 % Leverer produkter/ydelser udført efter tekniske specifikationer 78 % Leverer produkter/ydelser efter kundernes specifikationer 84 % Virksomhedens produkter videresælges jævnligt under kundens varemærke 29 % Leverer produkter/ydelser, der sælges under kundens varemærke 44 % Der er etableret aftale om deling af overskud/ profit hhv. åbne kalkulationer med kunden 5 % Anvender åbne kalkulationer29 % Deler opnåede omkostningsreduktioner 27 % Der er oprettet særlige kontrakter eller lign. mellem virksomheden og kunden (ud over en­kelt-bestillinger) 34 %Indgår langsigtede kontrakter67 %

Tre typer af leverandører Armslængde-leverandører: Leverer standardprodukter og ydelser, ofte specificeret af kunder. Involverer sig mindre i enkelte kunderelationer. Domineres af ikke- underleverandører Kundeintegrerende leverandører Engagerer sig i et specifikt, omfattende og bredt samarbejde med vigtigste kunder. Rådgiver kunderne og har stor åbenhed om vidensdeling. Domineres af leverandører Teknologiorienterede leverandører Samarbejder i udstrakt grad med kunderne om teknologiske løsninger og tager produktansvar for komponenter, men samarbejdet begrænser sig til teknologi. Største gruppe målt i antal virksomheder. Flertallet er helt eller delvist underleverandører

Tre typer af underleverandører i 2014 Armslængde- leverandører Integrerede leverandører Teknologiorienterede leverandører I alt* Ikke underleverandør 68,7%31,6%41,9%47,4% Delvis underleverandør 13,4%22,2%13,6%15,5% Total underleverandør 18,0%46,3%44,5%37,1% N (vægtet)

Hvem performer bedst (VT pr årsværk)? Integrerede leverandører Armslængde leverandører Teknologiorienterede leverandører

Strategiske udfordringer for de tre grupper af leverandører ArmslængdeIntegreredeTeknologiorienterede Konkurrence- parameter Skalaøkonomi og omkostningsfokus gennem standardisering og rationalisering Udvikle og styrke samarbejdet med den enkelte kunde på en stadig bredere række af kundens aktiviteter Udvikle og bidrage til at udvikle kunders teknologiske kompetencer Position i værdikæden Distancerende – minimere tilpasning til enkelte kunder og andre aktører i værdikæden Integrerende – maksimere og effektivisere fleksibelt samarbejde med kunder Udviklende – styrke position via egen læring og kompetenceudvikling Strategisk udfordring Balancere omkostningsfokus og fodfæste i kunders forsyningsnetværk Balancere uafhængighed og stadigt mere komplekse organisatoriske snitflader Balancere mellem udvikling af kunders teknologiske kompetencer og udviklingen af egen viden

Underleverandørers eksportaktiviteter

Eksport fordelt på typer af leverandører og underleverandører

Hvad nu? Lad os arbejde os dybere ned i forståelsen af leverandører og underleverandørers strategiske udfordringer Få deltaljerede cases, som kan give en dybere forståelse af årsager og virkninger Forstå de strategiske dilemmaer og konkurrenceparametre i forskellige forretningsmiljøer og sammenhænge Lad os udvikle differentierede programmer og tilbud, der specifikt matcher behovene

TAK FOR ORDET

Underleverandører fordelt på brancher