Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal være stærkt stiliseret, dvs. forenklet og stemningsmættet med hensyn til detaljering, farveholdning og lyssætning. Vi tager udgangspunkt i tegnede miljøer, der repræsenterer forskellige kvaliteter i forhold til denne grundide. Vi udvælger og modellerer et bestemt byrum, en plads eller en gade i København, som skal eksemplificere ideen. Udvalgte stillbilleder renderes med hver deres særlige, tilsigtede stemning, f.eks en frostklar morgen eller en regnfuld aften. :: Grundide :: Fra ”Ghost in the Shell” Af Masamune
Proportionerne er realistiske og billedvinklen er uden fortegning (normaloptik) og typisk i øjenhøjde. Detaljeringsgraden i bygninger, belægninger, køretøjer osv. er lav. Det samme gælder effekter såsom spejlinger. Sammenskæringer i ”modellen” er ikke præcist formidlet og på samme måde som helheden lavt detaljeret. Bybilledet er relativt kraftigt beskåret (åben frame) Farveholdningen er monokrom og holdt i få toner. Lyssætningen er kontrastfuld. :: Form og komposition :: Fra ”Ghost in the Shell” Af Masamune
Vi vil eksperimentere med, hvor langt vi kan gå ned i detaljeringsgrad, uden at miljøet mister sin karakter. Nedenstående eksempel beskriver en sådan ekstrem lav detaljering og kraftig stilisering af en bil i et landskab. Vores miljø skal dog være mere genkendeligt, hvorfor detaljeringsgraden vil ligge et sted imellem de to viste eksempler. :: Detaljeringsgrad :: Fra ”Flugten” Af Varenne Fra ”Flugten” Af Varenne
Farveholdningen vil generelt være næsten monokrom dvs. holdt i få toner, som vist til højre. Vi vil desuden eksperimentere med antydede farvekontraster til at understøtte den tilsigtede stemningsbeskrivelse Nedenstående tegning illustrerer princippet. Her er anvendt et varmt, gulligt lygteskær i en overvejende (blå)hvid komposition :: Farveholdning :: Fra ”Java mennesket” Af Pierre-Yves Gabion Fra ”Sambre” Af Yslaire og Balac
Som med hensyn til detaljeringsgrad vil vi eksperimentere med, hvor få toner der skal til for at beskrive de tilsigtede stemninger. Lyssætningen vil derfor typisk være kontrastfuld, som i disse eksempler, hvor der med meget få midler (ændret lys) er beskrevet to stemninger/situationer i samme ”model” :: Lys og kontraster :: Fra ”Flugten” Af Varenne Fra ”Flugten” Af Varenne
Det lille menneske i det store rum… Tomhed, stilhed, forfald… Umenneskeligt, håbløshed, opgivende… :: Stemning 1 :: Fra ”Flugten” Af Varenne
Det store lukkede rum, høje vægge… Mørke, dynamik, spænding… Angst, frygt :: Stemning 2 ::
København Nordvest :: Location ::
Tilnærmet stilisering :: Location ::
Palet :: Palet ::
For fotorealistisk
For få detaljer
På vej: højhuse og hal OK detaljeret. Fejl: Mønstergentagelse i belægningen. Mangler detaljering af randbebyggelse… Skygger mangler/misvisende…
Tegnet gavl for grov. Fliser for enkle og mørke Mangler forgrund. Skygger mangler/misvisende…
Gavl skal modelleres. Flere standere. Fliser for mørke. Tom himmel. Skygger for blå og lyse.